• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het coronavirus – mondkapjes

17 maart 2020 door Zeshin van der Plas

Toen ik in 1986 in Japan aankwam was het wel even wennen. Taxichauffeurs die witte handschoenen droegen. Zo ook politieagenten. Dat deed mij aan nogal fascistische uniformen denken, ook dat mensen een mondkapje droegen was de normaalste zaak van de wereld, hadden deze mensen smetvrees?

Later, in het klooster, vertelde een van de monniken mij dat deze mensen griep hadden en de ziekte niet wilden verspreiden. De Japanse, Chinese, Koreaanse, eigenlijk de hele oosterse cultuur is een ‘wij’ cultuur. De westerse cultuur is een ‘ik’ cultuur. Hier word gezegd: mondkapjes hebben geen zin wand het virus plakt op de buitenkant van het masker vast. Wij denken niet na over hoe we een ander besmetten, maar hoe we zelf niet besmet raken. Er zit ook een binnenkant aan het masker die het virus van iemand die besmet is binnenhoudt.

Een eerste maatregel van het kabinet zou moeten zijn: ‘iedereen verplicht een mondkapje’. Ik hoor verschillende mensen al denken ‘ja ik ga daar met zo’n gek mondkapje lopen’. Dat is precies het verschil tussen de oosterse en westerse cultuur, als niemand aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Politiek, Zen, Zeshin van der Plas Tags: coronavirus, mondkapjes, Oost, West

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over… ik of wij
  2. Coronavirus – Birma schiet tekort in het beschermen van gedetineerden in overvolle detentiecentra
  3. Het jaar 2020 – dag 127 – hoelahoep
  4. Sri Lanka laat gedetineerden vrij om besmetting met coronavirus te voorkomen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Shika zegt

    17 maart 2020 om 17:43

    Die vraag houdt mij al ook al een tijdje bezig
    Toen ik in japan aankwam zag ik een buschauffeur met een mondkapje en witte handschoenen. Ik dacht op dat moment die zal wel een heel besmettelijke ziekte hebben ( misschien tuberculose).
    Bij mijn werk als verpleegkundige in het Havenziekenhuis maakte ik ook diverse keren mee dat mensen in de isolatieruimte werden geplaatst ( meestal met opentuberlose). Bij binnenkomst moest je altijd een schort en mondkapje voor en handschoen aan.
    Gisteren (maandag) bij 1vandaag was een reportage over het Coronavrirus in Hongkong. Er een werd een grafiek getoond waaruit bleek dat het aantal besmettingen nauwelijks steeg, terwijl die van Nederland schuin omhoog ging.
    Een arts uit Hongkong verklaarde dat ze de informatie van de chinese regering wantrouwde en dat de bevolking uit eigen beweging mondkapjes begon te dragen. Het dagelijkse leven ging gewoon door. In de bioscoop werd tussen de mensen een rij vrijgehouden. Ook werd aangegeven hoe jezelf een veilig mondkapje kon maken toen de mondkapjes dreigden op te raken.
    De arts verklaarde dat we gek waren dat in het westen nauwelijks mondkapjes en beschermde brillen gedraagd worden. Onverantwoordelijk! Dat was immers de manier om snelle verspreiding tegen te gaan.
    Ik kan het met hem eens zijn. Waarom dragen artsen en mensen in de gezondheidszorg mondkapjes? Om besmettingen tegen te gaan van beide kanten.
    Wat is dan de reden dat gewone mensen geen mondkapjes dragen? Er zijn gewoon te weinig mondkapjes. Zelfs in ziekenhuizen en bij huisartsenposten is een tekort.
    Het hele coronavirus is zwaar onderschat door de overheid en er is onvoldoende ingespeeld op de vraag.

    • Zeshin zegt

      19 maart 2020 om 10:10

      De twee pijlers waar een land op steunt, onderwijs en gezondheidszorg zijn door dit kabinet verwaarloost. Vanuit een ontwikkelde en gezonde samenleving is economie het logische gevolg. Maar als je kiest voor economie als pijler van de samenleving zorgt dat voor tweedeling, maar daar houd een virus geen rekening mee

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Schijt aan alle spiritualiteit
  • Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  • Terugblik – verkiezingen 2017 – Zou een boeddhist op D66 stemmen?
  • ‘Nederlandse vergunningsprocedure voor veestallen in strijd met Europees recht’
  • Vrijdag zindag (10) – heen-en-weer-bootje

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens