• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Muziek, Dj’s, dansen en eten. Zou de Boeddha hier blij mee zijn?

16 juni 2012 door Marlou Jager

Boeddhisme wordt steeds vaker voor een breed publiek toegankelijk gemaakt. Goed voorbeeld hiervan is de bijzondere samenwerking tussen de Tibetaans boeddhistische organisatie Rigpa en dance-organisatie ID&T. Zij sloegen voor de tweede maal de handen ineen om een boeddhistische teaching van Sogyal Rinpoche te omkleden met elektronische muziek van Charles Davos, DJ Monte la Rue, Tomas Fris Beatunique en Jasper Lowik. Het bleek een succesformule; duizend jongeren vierden met AWAKE in de Theaterfabriek Amsterdam ‘het leven’.

Dansen, muziek en eten. Eenmaal de rode loper over komen de geuren van het vegetarische restaurant Golden Temple je al tegemoet. Maar wat het meest opvalt is de grote hoeveelheid jonge, hippe twintigers en dertigers die zijn afgekomen op deze boeddhistische teaching. Ik herken mensen waarmee ik twee dagen geleden nog stond te dansen op een feest met beatdreun. En ik spot de elite van de Nederlandse technowereld tussen de frisse jeugd; bekende organisators en Dj’s van feestjes. In dezelfde hal als de jongeren die al langer met boeddhisme bezig zijn.

Er heerst een ontspannen sfeer onder de mix van mensen. Terwijl er nog geen druppel drank is geschonken, omdat alcohol niet is toegestaan voorafgaand aan de teaching. Iedereen neemt plaats in de volle zaal waar repetitieve pulstonen verruild worden voor elektronische muziek met een hang drummer en zang. Op de bezwerende tonen van de hang drum bezingt Lex Empress het openen van de geest. Van achter kijkt een gestileerde witte Boeddha mee waarin een lichtshow blijkt te zitten. Na al dit spektakel wordt het stil in de zaal. Sogyal Rinpoche loopt het podium op en gaat er eens goed voor zitten om de jongelui twee uur lang te onderwijzen over de kracht van vriendelijkheid en de sleutel naar een gelukkiger leven. Geluk dat niet te koop is, volgens Sogyal Rinpoche.

Sogyal-Rinpoche-foto-Pedro-Rocha-Flickr-5163009896_007a2b2a47_o.jpg

Deze Tibetaanse Lama is de spirituele leider van Rigpa, het ‘voertuig’ dat hij ontwikkelde om het onderricht van de Boeddha in het Westen te dienen. Inmiddels is Rigpa een internationale organisatie met groepen en centra in 41 landen. Uit een ogenschijnlijk hele andere wereld komt partner ID&T, de grootste dance-organisatie van Nederland, met feesten als Thunderdome, Mysteryland en Sensation. Maar het is niet vanuit een marketingoogpunt dat ID&T zijn naam verbindt aan de leer van de Boeddha.

Wouter Tavecchio ontdekte dat een droombaan als directeur van ID&T met roem, succes, veel geld en dikke auto’s ook niet gelukkig maakt, vertelt hij in het Parool. Zijn zwager kwam daarop met Sogyals fameuze werk ‘Het Tibetaanse boek van leven en sterven’ aan, en dat kwam binnen bij Tavecchio. Inmiddels gaat hij zes keer per jaar op retraite en heeft het boeddhisme een grote invloed op de bedrijfsvoering van ID&T gekregen.

Met de dance-organisatie als voertuig probeert Tavecchio een positieve impact te hebben op het menselijke bewustzijn door mensen bewust te maken van hun individuele en collectieve impact op het dagelijks leven. ID&T streeft ernaar om dit bewustzijn te vergroten en anderen te inspireren tot meer positieve betrokkenheid. Tegelijkertijd is het doel van Rigpa om jongeren op weg te helpen, die streven naar zingeving en stressvermindering in een wereld van keuzestress, prestatiedrang en bereikbaarheidsverslavingen.

Met deze doelstellingen lijkt de samenwerking tussen Rigpa en ID&T helemaal geen gek idee, maar toch is er veel discussie over dit soort evenementen. De ‘verHappinezering’ van het boeddhisme, met als doembeeld het Boeddhabeeld van de plaatselijke Blokker. Met deze discussies valt ook die over mindfulness samen, dat inmiddels een plaats heeft gekregen in de reguliere gezondheidszorg. Nu ben ik zelf iemand die nooit een Boeddhabeeld zou kopen omdat iedereen er tegenwoordig minstens één in huis heeft, maar ben ik wel dankbaar voor de ‘hype’ mindfulness. Zonder deze nuchtere wetenschappelijke benadering als ingang, had ik het boeddhisme nooit overwogen als middel naar een leven met minder lijden.

Voor anderen is het misschien een kleinere stap op het boeddhistische pad bij een evenement als AWAKE. Een zoekende houding is integraal onderdeel van volwassen worden. Waarom zou het boeddhisme zich niet zo op mogen stellen, dat het makkelijker gevonden wordt? Die houding heb ik nooit begrepen. Je kunt niet verwachten dat jongeren direct alle aardse zaken achter zich laten om onder een boom te gaan zitten mediteren. De Boeddha begon zelf ook pas op 29 jarige leeftijd te zoeken naar verlichting na een leven in weelde.

Wat ook vaak vergeten wordt in deze discussie, is dat de meeste westerlingen waarschijnlijk nooit in aanraking waren gekomen met het boeddhisme als de hippies in de jaren ’60 de kar niet hadden getrokken. De kar waarin ook wiet, LSD en vrije seks zat. Veel oudere westerse leraren, die nu een respectabele status genieten, zijn ooit zo begonnen. En via de keten van oorzaak en gevolg plukken wij daar nu de vruchten van.

bord met May all beings be happyDe Boeddha liet geen Dj’s aanrukken, maar van de Boeddha is wel bekend dat hij zijn leer predikte in overeenstemming met de staat van geest van zijn toehoorders. Hij gaf monniken meditatieonderwerpen die in overeenstemming waren met hun karakter. Tot de gemiddelde mensen sprak de Boeddha vooral over mildheid, deugdzaamheid, en hemelse zegen. Tot de meer ontwikkelden sprak hij over het kwaad van materiële geneugten en over de zegeningen van de verzaking van zelfzucht. Voor de hoog ontwikkelden zette hij de Vier Edele Waarheden uiteen. Misschien zijn dergelijke evenementen als AWAKE om het boeddhisme toegankelijk te maken helemaal niet zo on-boeddhistisch?

foto´s door Arthur de Smidt, en beschikbaar gesteld door Rigpa

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Reportages Tags: AWAKE, dharma, Jager, leerredes, Marloes, onderwijs, printbatch2, Rigpa, Sogyal Rinpoche

Lees ook:

  1. Rigpa biedt cursus mediteren aan
  2. Jan Geurtz over Sogyal rinpoche – de middenweg
  3. Sangye Nawang over seksueel misbruik en wangedrag Sogyal rinpoche
  4. Willa B. Miller – Hoe een slachtoffer van seksuele intimidatie te ondersteunen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    16 juni 2012 om 16:50

    Dit is gewoon een boeddhistische versie van de EO-jongeren dag. Best leuk als je ervan houdt, maar het heeft niets te maken met de beginselen van het boeddhisme. Ik denk dat de schrijfster de Dammapada er maar eens op moet nalezen.

  2. Marlou Jager zegt

    16 juni 2012 om 19:33

    De titel komt niet van mij. Zoals je ziet is mijn verhaal afgesloten met een vraagteken en bedoeld om een inhoudelijke discussie te openen. Als je referenties hebt die bijdrage aan de discussie dan lezen we het natuurlijk graag :)

  3. Joop Hoek zegt

    16 juni 2012 om 20:15

    Ik heb de kop aangepast, de vorige dekte de inhoud niet. Mijn excuses. Maar laat de discussie maar doorgaan over dit soort evenementen.

  4. JK Song zegt

    21 juni 2012 om 06:47

    Staat er in de Dhammapada dat men niet mag feesten of naar muziek luisteren? Het lijkt alsof Dhr. Hoogcarspel persoonlijk de Dhammapada heeft geschreven.

Primaire Sidebar

Door:

Marlou Jager

Oefenboeddhist in de Theravada traditie. Mediteert bij Tegen de Stroom In. Studente Politicologie. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 11 april 2021
    Boeddhisme in een notendop
  • 11 april 2021
    Leren mediteren
  • 12 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 14 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 14 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Kees Moerbeek - 21 maart 2021

Walpola Rahula publiceerde in 1946 zijn Bhiksuvage Urumaya (The heritage of the Bhikkhu), over de politieke rol van de bhikkhu in Sri Lanka. Deze rol werd een geaccepteerde norm, aldus antropoloog Stanley Tambia in zijn Buddhism betrayed? (1992). ‘Het politiek boeddhisme werd een macht om rekening mee te houden. Zij waren in staat om regeringen te maken of te breken,’ schrijft Lionel Wijesiri in 2020. Waar komt dit vandaan en wat waren de gevolgen ervan? Hieronder een indruk van met name Tambiah’s boek.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Ardan
  • Pech is de weg naar het Grote Soit
  • De virtuele denkster 312
  • de Boeddhistische blik – voorbij het virus
  • Limerick van Goff

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens