• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Thaise tempels pikken land van arme boeren in

Thaise tempels pikken land van arme boeren in

30 oktober 2018 door de redactie

Meer dan 100 tempels, kloosters of dhamma/meditatiecentra in Thailand hebben percelen van het landelijke landbouwhervormingsbureau (ARLO) gebruikt voor monastieke doeleinden. Opperpatriarch Somdet Phra Ariyawongsagatayarn heeft de Sangha Supreme Council (SSC) opgedragen om het agentschap te helpen ervoor te zorgen dat dergelijk land strikt voor monastieke activiteiten wordt gebruikt en niet in strijd is met de belangen van de boeren ter plaatse.

Om vestiging op agrarisch land aan te vragen moeten de tempels een ruimtegebruiksplan indienen, met inbegrip van het aantal monniken die daar zullen blijven en de gemeenschappen in de omgeving. Bij het toewijzen wordt rekening gehouden met de gevolgen voor het milieu en de landbouw, de vraag of de tempel en de gemeenschappen harmonieus naast elkaar kunnen bestaan om voor de natuur te zorgen en de capaciteit van de tempel om het land te verzorgen. De algemene doelstelling van ARLO is om het beschikbare land door arme boeren te laten gebruiken en commercieel gebruik tegen te gaan.

Bron BNN

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Misbruik, Natuur, Politiek Tags: arme boeren, landbouwgrond, tempels, Thailand

Lees ook:

  1. Thaise corrupte ex-boeddhistische kantoorchef veroordeeld tot 94 jaar celstraf
  2. Thailand – Historische boeddhistische tempels zwaar getroffen door overstromingen
  3. Thaise boeddhistische godheden komen om in de bubble tea
  4. Toeristen blijven weg – Thaise (boeddhistische) economie zwaar getroffen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hermann Hehemann zegt

    31 oktober 2018 om 15:17

    Ligt waarschijnlijk een beetje complexer dan wij vanuit westers perspectief bezien.
    Een belangrijke in de vorige eeuw opgekomen Buddistische stroming binnen Thais Buddisme zijn de zg ‘forest monks’. Het toewijzen van grond aan boeren (i.p.v. kloostergrond aan ‘forest monks’) was onderdeel van machtspolitiek van de al langere zittende oorspronkelijke Theravada stroming om ‘forrest monks’ letterlijk de grond onder de voeten weg te halen (zie Wikipedia ‘forest monks’). Op inhoudelijke vlak onderscheiden’forrest monks’zich duidelijk in de manier van het praktiseren van Buddisme. Gebieden als landbouwgrond bestemmen was een middel om ze hun kloosters te ontnemen. Politiek en geloof zijn op vele manieren verstrengeld met elkaar in Thailand, en daarmee soms weinig transparant.

    Overigens is Isaan, de streek waar ‘forrest monks’ hun oorsprong hebben inmiddels grotendeels ontbost. Vanuit ecologisch of natuurbeheer perspectief dus helemaal niet zo verkeerd dat het beetje bos dat er in noord-oost Thailand (Isaan) nog is op deze manier behouden blijft.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tibet: ‘Als je een dissident bent, sluiten we je elektriciteit en water af’
    • De Goede Zaak – ‘Trek zondag de rode lijn voor Gaza’
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.