• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geschiedenis en ontstaan van de Pali-Canon.

Geschiedenis en ontstaan van de Pali-Canon.

18 december 2017 door André Baets

Siddhattha Gotama, de latere Boeddha, werd 600 jaar voor onze tijdrekening geboren. Hij bereikte nibbana op 35-jarige leeftijd en tot zijn overlijden, 45 jaar later, waren zijn dagen gevuld met het onderwijzen en uitleggen van de Dhamma, zijn leer. Hij stierf op 80 jarige leeftijd.

De Boeddha sprak tot allerlei mensen: koningen en prinsen, brahmanen, boeren, huisvrouwen, bedelaars…. Wat hij onderwees werd toen ‘Buddhavacana’, het woord van de Ontwaakte genoemd. Nadat er een orde voor monniken en nonnen was gevormd, legde de Boeddha, naar gelang er behoefte aan was, beetje bij beetje de gedragsregels voor kloosterlingen vast in de Vinaya. Het geheel van de toespraken van de Boeddha werd de Dhamma genoemd.

Na het overlijden van de Boeddha kwamen, volgens de overlevering, al snel 500 monniken, onder leiding van Mahakassapa, gedurende acht maanden bijeen voor wat later het eerste concilie zou worden genoemd. Begiftigd met een fenomenaal geheugen reciteerde Ananda, de neef en persoonlijke verzorger van de Boeddha de leerredes of Dhamma. Upali, een andere monnik reciteerde de kloosterregels, de Vinaya. Over de Dhamma, de Leer, was er geen discussie. Bij het aan bod komen van de Vinaya ontstond er wel een meningsverschil. Vlak voor zijn overlijden had de Boeddha tegen Ananda gezegd dat, als de Sangha, de kloostergemeenschap, dit nodig mocht achten, er kleine wijzigingen in de Vinaya mochten aangebracht worden. Ananda had toen, overmeesterd door verdriet, niet gevraagd wat de Boeddha verstond onder ‘kleine’ wijzigingen. De monniken geraakten het hierover dan ook niet eens en Kassapa hakte de knoop door. Hij oordeelde dat er niets mocht aangepast worden. Zijn argumentatie was: “Als we de Vinaya veranderen zullen de mensen zeggen: de leerlingen van de eerwaarde Gotama veranderen de regels nog voor het crematie vuur is gedoofd”.

De Dhamma werd onderverdeeld in thema’s en er werden ‘ouderen’ [maha Thera = meer dan 10 jaar volledig gewijde monnik] aangesteld die met hun leerlingen een deel van de leerredes uit het hoofd leerden. De Vinaya werd toevertrouwd aan Upali, de Digha-Nikaya aan Ananda, de Majjhima-Nikaya aan Sariputta, de Samyutta-Nikaya aan Mahakassapa en de Anguttara-Nikaya aan Anuruddha.

Vanaf toen werd de Dhamma mondeling van leraar op leerling overgedragen. Dagelijks werden er suttas gereciteerd en geregeld vergeleken de monniken de verschillende versies om er zeker van te zijn dat er geen afwijkingen in voorkwamen. Historici zijn het erover eens dat zulke mondelinge traditie betrouwbaarder is dan een later neergeschreven verslag gebaseerd op de herinnering van iemand.

Honderd jaar later werd, onder leiding van bhikkhu Revata in Vesali het tweede concilie gehouden. De Dhamma, die over een periode van acht maanden gereciteerd werd, stond niet ter discussie. Over de orderegels ontstond er echter onenigheid. De monniken die aan de traditie vasthielden en zich theravadins, ‘aanhangers van de leer der ouden’ noemden, zeiden dat er niets mocht veranderd worden. De vernieuwers die zichzelf de naam mahasanghika, ‘leden van de grote gemeenschap’ gaven, stelden dat er, meer dan honderd jaar later, wel degelijk aanpassingen aan de kloosterregels moesten gebeuren. Uit de mahasanghika leer zou zich omstreeks het begin van onze jaartelling, het mahayana, het ‘grote voertuig’ ontwikkelen.

In de derde eeuw voor onze jaartelling (-250), tijdens de regeerperiode van koning Asoka werd in Pataliputta onder het voorzitterschap van Moggaliputta Tissa het derde concilie gehouden. Gedurende een periode van negen maanden reciteerde het concilie de theravada-canon opnieuw. Ook werd er een verzameling van verhandelingen van filosofische en psychologische aard toegevoegd. Deze verzameling kreeg later de naam Abhidhamma.

De drie tekstverzamelingen, Dhamma, Vinaya en Abhidhamma, betitelde men als ‘de drie manden’ (tipitaka).

Na het derde concilie bracht de zoon van koning Asoka, de verlichte monnik Mahinda, de theravada leer naar Sri Lanka waar deze 100 jaar voor onze tijdrekening op gedroogde palmbladen werd neergeschreven en tot op heden in zijn oorspronkelijke vorm is bewaard.

Foto’s Pixabay.

Categorie: Andre Baets, Boeddhisme, Mahayana, Pali-Canon, Theravada Tags: Boeddha, dhamma, leer, ontstaan, Pali-canon

Lees ook:

  1. Michael Hoek – Ik neem toevlucht tot de suttas
  2. Guy – Pali-canon
  3. Wanneer ben je boeddhist?
  4. Michael Hoek – Afscheid van de historische Boeddha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J Smeets zegt

    18 december 2017 om 21:13

    Beste André Baets,
    het aantal leerredes in de Pali-Canon is ongeveer 10.000. Tienduizend. Zie https://www.thoughtco.com/the-sutta-pitaka-450124 En die tienduizend leerredes zouden volgens jou allemaal door Ananda zijn aangehoord en jaren later correct gereciteerd?

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.