Ik ben mezelf nooit geweest.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Columns
Jasper – Leuke wetenschap met schelpen
Er is tegenwoordig wel eens wat te doen over corrupte of nepwetenschap. Discussies die kunnen oplopen, mede omdat ideologisch verstopt allerlei bijbedoelingen worden meegesmokkeld. De wetenschap als crisisproduct, gestoeld op onzekerheid?
Over de Lotus-soetra (15): De verloren zoon
Boeddha past zijn preken tactvol aan aan het niveau van de luisteraar of lezer. Alleen al daardoor toont hij zijn liefde voor iedereen. Het verschil met lieden die vooral van zichzelf houden, is onmiddellijk duidelijk: zij vinden dat luisteraars en lezers zich maar aan hen moeten aanpassen!
Guy – De aandacht van satipatthana (4)
De Boeddha raadt zijn volgelingen aan om nauwgezet— ijverig, vurig, met grote inspanning (P. atapi); penetrerend aandachtig (P. satima); met helder begrip en diep inzicht in de vergankelijkheid van de dingen (P. sampajanna) en vrij en onthecht van werelds verlangen en afkeer (P. vineyya loke abhijjadomanassa)—de interne oorzaken van dukkha te onderzoeken in de Vier Velden van Opmerkzaamheid, namelijk in het lichaam; in de gewaarwordingen; in de geest en in de objecten van de geest.
Ludo – Horizon
…
Dick – Godsbeeld
De hele nadruk die wij in zen en bijvoorbeeld mindfulness leggen op aandacht, het NU en het vernieuwende wonder dat daarin elke nanoseconde plaatsgrijpt, wijst in de richting van het onpeilbare mysterie. In elk moment toont zich de vanzelfbeweging van het leven waarin leegte vorm is en vorm leegte.
Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
Voor de vegetariërs zoals Greetje die het moeilijk vinden om kaas te laten staan gloort er dus hoop. Niet die huidige vegan kaas uit de supermarkt die naar mijn mening weeïg ruikt en helemaal niet naar kaas smaakt, maar échte kaas, maar dan plantaardig. Nog een paar jaartjes wachten, aldus Niko Koffeman, en dan concurreert de plantaardige kaas de dierlijke kaas weg.
Het jaar 2023 – dag 90 – fitmoe
Opzij, opzij, opzij, ik heb ongelooflijke haast.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Oostvaardersplassen, zo gaan we niet met dieren om
Ze antwoordde: ‘Ik zie het als een boeddhistische spiegel waarin we geconfronteerd worden met de onmogelijkheid van compassie. Hier trachten de oprichters door niet in te grijpen de natuur het ritme te laten bepalen. Ik doe tijdens meditatie exact het zelfde, ik volg mijn ademhaling en tracht overal vanaf te blijven.
VrijdagZindag – Gevarendriehoek
Tja, vooruitgang en maakbaarheid zijn al een paar eeuwen kernwaarden van de moderne cultuur. De laatste paar eeuwen is de hele wereld bijgevolg grondig verbouwd. Eerst koloniseerde West-Europa de rest van de aardbol. Het huidige globale economische systeem is daaruit voortgekomen. Dat systeem is zelfs doorgedrongen tot onze privéwereld. Kijk maar naar de herkomst van wat we in de loop van een dag gebruiken – kleding, voedsel, vervoer, amusement.
Het jaar 2023 – dag 89 – 1aprilkikkerinjebil
Je veter zit los: 1 april.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (65)
‘Toen ik veertien was, had ik een spontane eenheidservaring. Deze zette een zoektocht in gang die eerst langs het Dàoïsme ging en een studie Chinese talen en culturen aan de universiteit, omdat ik de oude teksten in de brontaal zelf wilde lezen. Daarna vele reizen in China en een 6 jarige intensieve krijgskunst opleiding.’
Het jaar 2023 – dag 88 – hetmoetanders
De vaste torenbewoner zonder glimlach en appel.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Guy – De aandacht van satipatthana (3)
‘In dit lichaam, met al zijn zintuiglijke indrukken, gedachten en ideeën, ligt de wereld besloten; de oorsprong van de wereld; het einde van de wereld; en de weg die leidt naar de beëindiging van de wereld.’
De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven
Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.
Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
De piloot van het vliegtuig groette mij.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie
Vroeger toen ikzelf nog als voetbalverslaggever nieuwsgierig over de hele wereld reisde, reageerde ik verbaasd op de dagelijkse analyses in vooral de Italiaanse en Spaanse kranten. Iedereen werd om een mening gevraagd. Want er had zich een wonder dan wel een ramp voltrokken. Waardoor was de vraag, hoe kon dat toch gebeuren? Alsof iedereen er getuige van was geweest.
Het jaar 2023 – dag 86 – wimdebie
De vieze man.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Hel en verdoemenis
Het zoeken naar de zin van het leven heeft me veel ontnomen- namelijk het leven leven, nu overkomt het leven me. Elk mens loopt op hetzelfde levenspad, waarbij veel mensen zoeken naar iets; kapitaal, status, liefde, noem maar op.
Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.
Enfin, aan het einde van zijn dichterlijke herhalingen rond de parabel en alles daaromheen, geeft Boeddha aan waar iedereen die de Lotus-Soetra aan anderen wil overbrengen op moet letten, en wat iemand te wachten staat die negatief over de soetra bericht. Boeddha hamert erop de soetra niet te verkondigen aan lieden die een slechte geestesgesteldheid hebben en somt veertien vergrijpen – zonden – op tegen de geest van de soetra.
Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?
Leeg betekent zonder eigen bestaan. Maar wat betekent leegte? Wie heeft het bijvoeglijk naamwoord ‘sunya’ (leeg) vervangen door het zelfstandig naamwoord ‘sunyata’ (leegte)? Er zijn mensen die voorstellen voor leeg te lezen: open.
Guy – De aandacht van satipatthana (2)
In dit lichaam en in deze geest wordt bevrijding en innerlijke vrede gerealiseerd.
Ludo – Eén
…
Dick – Drie maal scheepsrecht
Mijn boeddhistische thema in deze column gaat over oordelen als: Dit is boeddhistisch en dàt is onboeddhistisch. Als Seng-ts’an, de derde ch’an-patriarch, in de zesde eeuw zijn prachtige tekst over de Geest van vertrouwen (Hsin Hsin Ming) schrijft, bedoelt hij niet dat je geen oordelen mag hebben. Hij doelt erop dat je je niet op sleeptouw laat nemen door je oordelen.