Marloes komt er zonder veel omwegen voor uit dat ze zich van haar missie bewust is: Vieren dat ze een mens is, zoals ze zelf zegt. Zij weet zich daarin uiteindelijk onkwetsbaar. Maar dat kan alleen omdat ze bereid is haar gebrokenheid als uitgangspunt te nemen, steeds weer opnieuw.
Columns
Alles is best veel
Ik zit omdat ik verlicht ben, niet omdat ik dat wil worden. Verwachtingen en ideeën over verlichting worden daarmee losgeweekt en flard voor flard achtergelaten.
Vrijdag de Dertiende
Ook al geloof je er niet in, en ben je voor de duivel niet bang: Uitkijken!
‘Ik ben helemaal van het pad af door het boeddhisme’
Ik probeer met twee vingers in mijn neus het boeddhisme te beleven. Op een voor de buitenwacht onopvallende manier. Daarom draag ik geen gekleurde koordjes, armbandjes, mala, speciale kleding, rode sokken of oranje stropdassen en heb aan de achteruitkijkspiegel in de auto ook geen boeddhabeeldje hangen. Kortom, ik probeer niet op te vallen.
Robert Keurntjes: ‘Syrië en de stoelendans’
Het nieuws deze week- september 2013
Mahayana als historische aberratie? (deel 2)
Leegte en non-dualiteit vinden geen steun in de leer van de Boeddha, zegt Bhikkhu Bodhi
De boeddhanatuur van Adolf Hitler
De ware aard is van oorsprong rein, maar niemand heeft een ware en oprechte aard.
Spreken over het onuitsprekelijke
Hoe spreek je over het onuitsprekelijke? Misschien is het wijsheid om dan enkel nog te zwijgen. Zoals Witgenstein’s ‘waarover men niet kan spreken, moet men zwijgen’.
Shoot! #5: Hoe boeddhistisch/mindful is voorpret?
Voorpret is een ervaring in het huidige moment. Eerder het idee dat je voorpret moet vermijden is een vorm van het ontwijken van het huidige moment.
Shin en Zen, het beste van twee werelden
Kwan Yin luistert maar Amida is interactief. In een niet-duale werkelijkheidservaring zijn beide één, maar in mijn dagelijks leven vertegenwoordigen ze onderscheiden aspecten.
‘Laat de mensen werken en zorg in de eerste plaats voor werkverschaffing’
In een crisis liggen altijd nieuwe kansen en mogelijkheden. De kunst is om er gebruik van te maken. Hoe doen we het?
Geloof jij in reïncarnatie?
Reïncarnatie wordt door Nederlandse boeddhisten niet algemeen omarmd, blijkt uit een kleine online peiling in de periode april-mei van dit jaar.
‘Ik kan niet haten, word er vervelend van’
Van een ding heb ik wel spijt in mijn column van vorige week: dat ik het paard van Sinterklaas heb opgevoerd in deze tijd van het jaar. Voor je het weet komt de terreur van het schoenzetten en gejengel om snoep op gang.
We gaan dood, dood, dood
Een heftige botsing tussen je drang naar stabiliteit en een sluimerende existentiële crisis die alles telkens op scherp zet.
Edel Maex: ‘Meditatie is heel eenvoudig’
Dit is, in eigen woorden weergegeven, de meditatie-instructie waarmee ik zelf jaren geleden ben beginnen zitten. Het is de instructie waar ik telkens weer bij terugkom.
Robert Keurntjes: ‘Het nieuws… en het probleem van de keuze’
Als je doel is om te werken aan je persoonlijk welbevinden of gemoedsrust, leert het boeddhisme dat de basis voor je analyse niet de situatie is waardoor je verstoord raakt, maar je eigen mentale verstoring. Wanneer je geraakt wordt door ‘het nieuws’ en die geraaktheid een probleem voor je is, en je doel is ‘gemoedsrust’, dan zou het juiste pad weleens via het meditatiekussentje kunnen verlopen. Ook zou je kunnen overwegen het nieuws niet meer tot je te nemen. ‘Nieuws’ is immers nieuws omdat het ons niet onbewogen laat. Dat wat je gemoedsrust in het geheel niet verstoort is niet interessant om als ‘nieuws’ te duiden.
‘De verwerpelijke stijl van Open Boeddhisme’
In het Nederlandse strafrechtsysteem ben je pas schuldig als een verdenking van het plegen van een strafbaar feit ook bewezen is. Maar niet bij deze journalisten van de koude grond. Door insinuerend taalgebruik maar zonder tot een eigen oordeel te komen, zaaien ze angst in de boeddhistische samenleving.
Woorden schieten te kort
Rijmelend dharma delen aan Neerlands kust. Met Jules Prast. Zee, strand, wijn, het Ik en een kraai.
Inspirerende boeddhistische leraren: Dhardo rinpochee (Tibet)
Ujukarin schreef voor het Boeddhistisch Dagblad een drieluik over drie dharmaleraren/inspiratoren uit India. Vandaag deel drie.
Robert Keurntjes: het nieuws deze week-17082013
Vrede is echter meer dan de afwezigheid van geweld. Vrede vraagt ook om de ander de zelfde ruimte te bieden om te leven als je voor je zelf wenst, ook al is dat uit eigenbelang.
Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 10082013
Ik kon me niet onttrekken aan enig ‘lekker puh’-gevoel toen ik las dat Obama erg teleurgesteld was dat Rusland tijdelijk asiel heeft verleend aan Edward Snowden.
De Waarheid is absoluut relatief!
Iedereen die in de relatieve werkelijkheid met de absolute standaard gemeten wordt komt tekort. Hier ontstaat de vicieuze cirkel van een hoge standaard die pas bij volledige realisatie onze werkelijkheid wordt (relatief en absoluut worden een, non-duaal), waar we in onze relatieve perceptie per definitie nooit aan kunnen voldoen.
Het verloren gaan van het menselijk gezicht…
Het is alsof we behandeld worden als machine-onderdelen, zoals Charlie Chaplin dat zo concreet weergaf in zijn film Modern Times.
Laat niets werken
Niets werkt. Wat ik ook doe, laat, probeer, streef, praat, schrijf – niets werkt. Niets is opgewassen tegen dit mysterie dat leven heet, dat de dood is.