• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim » Hartstocht naar Santiago » In de marge van de samenleving (1)

In de marge van de samenleving (1)

17 april 2016 door Dharmapelgrim

Er is niets romantisch aan.
Op 30 april 2016 maak ik mij los van het dagelijkse leven met al haar routines en vastigheden, om in de marge van de samenleving te voet op weg te gaan naar een bestemming buiten de mij bekende wereld: Trondheim (Noorwegen).

Op de laatste zaterdag van april neem ik rond een uur of tien de rugzak op, en loop daarna vanuit huis in oostelijke richting, niet precies wetend waar ik die avond zal slapen. Vanaf dat moment neem ik met iedere stap meer afstand van het gangbare leven om in de marge te leven, als pelgrim.

Volgens André Droogers is zuiver pelgrimeren zeldzaam, zeker in vergelijk met pelgrimeren in de middeleeuwen. In die tijd had je geen lichtgewicht rugzakken en geen speciale wandelschoenen; geen hiking poles … eigenlijk had je vrijwel niks. De wegen waren beroerd; de route was slecht aangegeven; de onderkomens barsten van de bedwantsen; aan voldoende en veilig eten en drinken komen was een opgave en je moest ook nog eens oppassen voor rovers en wilde dieren. En last but not least: je kon alleen maar uit huis vertrekken en je moest te voet of te paard zowel héén als terug, als je al terugwam… want wanneer je onderweg ziek werd, kon het beroerd met je aflopen. Je reisde indertijd immers zonder doorlopende reisverzekering door landstreken waar artsen en ziekenhuizen ontbraken. Anno 2016 moet je echt je best doen om te verdwalen, en als dat al zou lukken, kunnen ze je altijd nog uitpeilen … tenminste, als je een smartphone bij je hebt. En geloof me, die neem ik mee. Ik heb hem nodig om contact te onderhouden met het thuisfront, en om verslag te doen van mijn wedervaren. Hoe ook, ik ga van mijn tocht zeker geen overlevingstocht maken in de voetsporen van Bear Grills. Daarvoor mis ik simpelweg de nodige vaardigheden. Wel ga ik mijn best doen mijn portemonnee dicht te houden en geen gebruik te maken van de betaalpas of de creditcard. Dat houdt in dat ik moet proberen te leven van de hulp en de giften die mensen mij bieden, voor zover dat mogelijk is. Het betekent in ieder geval dat ik geen gebruik zal maken van een hotel; B&B; camping of ander betaald onderkomen! Ik moet het doen met een enkeldaks tarptentje; een slaapzak en de harde grond, tenzij ik ergens een zachte hooiberg vind of een bedje van mos, dan wel spontaan aangeboden gastvrijheid. Ik heb geen recht of garantie op wat ook; tot ik onverhoopt het punt bereik waarop ik moet toegeven dat mijn gezondheid en veiligheid ernstig gevaar lopen. Dan, en niet eerder, kan ik terugvallen op – inderdaad – mijn creditkaart, betaalpas en desnoods doorlopende reisverzekering. Dat moet genoeg zijn om weer thuis te komen. Dat is ook een ander verschil met de middeleeuwen: de terugreis. Ik koop in Trondheim waarschijnlijk gewoon een kaartje voor de trein.

Mijn pelgrimage heeft drie doelen:

  1. Een reisdoel: Nidaros, bijna 1000 kilometer verderop gelegen in Noorwegen.
  2. Een ideëel doel:  geld inzamelen voor de Hartstichting, met name voor kinderen met aangeboren hartaandoeningen.
  3. Een spiritueel doel (voor mij het belangrijkste): volledig vertrouwen op de dharma (de weg) door alles achter mij te laten en mij over te geven aan wat komt.

Wat het laatste betreft: ik weet niet of ik dat kan, en al helemaal niet of dat gaat lukken. Het is een experiment, of eigenlijk meer het stellen de vraag “Wat is de zin en  betekenis van mijn leven in deze werkelijkheid – het onderweg zijn?”. Het antwoord ligt – weet ik zeker – niet in Nidaros. Ik hoop dat het antwoord in stukjes en beetjes tot mij komt: in verschillende bochten van het pad; tijdens klimmen en dalen, en tijdens het doorwaden van koude stromen smeltwater of het schuilen voor een donderbui. Mogelijk vindt ik het antwoord pas als ik thuiskom, omdat het al die tijd gewoon achter de voordeur lag. Misschien zijn er zelfs helemaal geen antwoorden, en blijven  alleen de vragen… OK. Terwijl ik dit opschrijf neem ik mij voor alle vragen thuis te laten zodat ik ook niet naar antwoorden hoef te zoeken. Een bekend gezegde in pelgrimsland luidt: alles wat je thuis laat, is mooi meegenomen. Dat geldt niet alleen voor zaken die je op een weegschaal kunt leggen; het geldt vooral voor zaken die op het hart en de ziel drukken.

Zie ook:
Website:  www.dharmapelgrim.nl
Facebook:  www.facebook.com/hartstochtnaarsantiago

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Hartstocht naar Santiago Tags: Camino’ naar Santiago de Compostela, dharmapelgrim, Menno Prins, Noorwegen, pelgrimstocht, trondheim

Lees ook:

  1. In de marge van de samenleving (1)
  2. In de marge (3) – toeval
  3. In de marge (4) – kracht
  4. In de marge (4) – kracht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    17 april 2016 om 21:45

    Vrede op je weg.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens