• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Angstcultuur 2

Angstcultuur 2

19 mei 2017 door André Droogers

Het slechte nieuws van vorige week was dat de driehoek levensbeschouwingen-samenleving-identiteiten angstwekkend is. Elk hoekpunt draagt bij aan de angstcultuur. Bovendien versterken de drie elkaars effect. Het goede nieuws van deze week is dat dezelfde driehoek ook dient om de angstcultuur klein te krijgen.

Deze paradox is net zo dubbel als die van de mens als knoeiende knapperd. Mensen hebben goede redenen bang te zijn voor de ander én zichzelf als knoeiers. Tegelijkertijd klampen zij zich vast aan de knappe kanten die de mens onmiskenbaar ook heeft. Dat dubbele perspectief kenmerkt het wankele evenwicht dat mens heet, vooral als er meer geknoeid wordt dan knap gedaan. Zie Trump. Knoeiers en knapperds kunnen allebei de driehoek invullen.

Zo staan de drie factoren in de driehoek:

levensbeschouwingen

samenleving                                                                                  identiteiten

 

Net als vorige week loop ik de drie hoekpunten langs, dit keer om te kijken hoe ze angst helpen bestrijden.

Levensbeschouwingen kunnen medemenselijkheid hoog in het vaandel hebben staan, ondanks eventuele exclusieve eigendunk en intern machtsmisbruik. Andersgelovigen komen dan in aanmerking voor tolerantie. Niemand krijgt het etiket ketter. Een medemens doden wordt een doodzonde. In het mooiste geval wordt besef van het menselijke onvermogen ook op de eigen levensbeschouwing toegepast. Krijgen die zachte krachten de nadruk, dan is een levensbeschouwing niet langer iets om bang voor te zijn.

Een samenleving kan, voorbij alle wij-zij-tegenstellingen, het aangenaam samen leven tot kernwaarde verheffen. Mensen kunnen zichzelf zodanig wegcijferen dat ze niet alles in kosten en baten uitdrukken. Dat vergroot de maakbaarheid van de samenleving. Verstandige leefregels helpen om de ruis op de sociale lijntjes te beperken. Er kan zelfs iets bedacht worden voor kwetsbare medemensen. Grote problemen kunnen worden aangepakt: armoede, milieu, geweld, conflict. De samenleving wordt een BV Angstbestrijding, met een premier als CEO.

Identiteiten hoeven geen angst meer in te boezemen als mensen zien dat ze zich met elkaar kunnen identificeren. Ondanks verschillen zijn mensen identiek. Verschillen zijn trouwens niet alleen bedreigend, maar kunnen elkaar ook mooi aanvullen. Identiteiten staan bovendien niet in steen gebeiteld, ondanks de standbeelden die ervoor worden opgericht. Stereotypen kloppen zelden. Mensen zijn kameleons. Ze willen altijd zichzelf blijven, maar kunnen zich ook heel knap aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dat gaat routineus, zelfs zonder dat mensen zelf in de gaten hebben dat hun identiteit verandert. Dat kan nog altijd angst bevorderend uitwerken, maar zeker ook angst belemmerend.

En nu de bonus. Zoals de drie hoekpunten de angst nog eens aandikken omdat ze elkaars effect versterken, zo kunnen ze samen optrekken in de bestrijding van angst. Het is maar net welk deel van de repertoires geselecteerd wordt – dat wat angst bevordert of juist bestrijdt. Dat is een kwestie van de juiste sfeer op het juiste moment met de juiste keuzes uit het juiste repertoire door de juiste mensen. Knoeien is niet onvermijdelijk. De mens kan kiezen voor knap zijn.

De omstandigheden kunnen meewerken. Angstvrije solidariteitsmomenten doen zich met een zekere regelmaat voor, opvallend genoeg juist als er weer eens iets goed mis gaat. Dan brengen mensen op rituele wijze tot uiting wat hen raakt. Ze houden stille tochten, of leggen bloemen en knuffels neer op rampplekken. Zo’n angstvrije samenscholing kan ook een plezierige aanleiding hebben, zoals carnaval, of de verjaardag van de koning, of wanneer een voetbalclub kampioen wordt.

De positieve werking van de driehoek is niet beperkt tot het samenlevingsniveau. Iedereen doet levenservaring op met de twee driehoeken. Hopelijk beperken die zich niet tot de angst bevorderende versie.

Je zou wensen dat iedereen het opneemt voor de tweede, angst bestrijdende versie van de driehoek. Dan leven we als knoeiende knapperds toch nog lang en gelukkig.

Leuke wens voor de kabinetsformatie.

Omslagfoto Goff Smeets.

Categorie: Columns Tags: angstcultuur, samenleving, wij, zij

Lees ook:

  1. Schreeuwers
  2. Splijtgezwam
  3. Angstcultuur (1)
  4. De gouden teerling is geworpen (3a) – racisme en discriminatie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    19 mei 2017 om 15:02

    Geachte André Droogers,
    “Knoeien is niet onvermijdelijk. De mens kan kiezen voor knap zijn.”

    Heh? Er valt niks te kiezen, knoeien is immers onvermijdelijk. Dus om in je eigen anathema te blijven: knoeien kan speels of angstig. Zonder angst geen spel – toch?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies
    • Menno – pre-klinische periode

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.