• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 -de zevenendertigste dag- de kille dood

Het jaar 2017 -de zevenendertigste dag- de kille dood

6 februari 2017 door Joop Ha Hoek

Het was gisteravond in het tv-programma Jacobine op zondag een kille bedoening met weinig empathie en compassie, vond ik. Misschien kwam het door het thema: de dood. Drie mannen op leeftijd, Jan Slagter, directeur van omroep Max, voormalig CDA-minister Ben Bot en Bert Keizer als arts verbonden aan de Levenseindekliniek,  spraken over het doodmaken van mensen die lijden aan dementie en die ooit, toen ze nog mochten beslissen, hebben aangegeven dat ze onder die omstandigheden niet verder willen leven. Ook mensen met een voltooid leven en hun doodswens passeerden de revue. Alleen Slagter pleitte nadrukkelijk voor levenshulp en niet voor stervensbegeleiding, in eerste instantie. De ene dag is de andere niet, de ene dag wil je wel dood, de andere niet. Even een telefoontje of een kop koffie kan al helpen. Oud is niet leuk, zei Keizer.

Ik heb het helemaal gemist maar aan bod kwam het gedrag van een arts die afgelopen  week  een vrouw met een spuitje doodmaakte terwijl die dementerende vrouw aangaf dat op dat moment helemaal niet te willen. De arts beriep zich, zo begreep ik, op een eenmaal afgegeven beschikking van de tegenstribbelende dementerende vrouw en liet zich niet weerhouden. Haar gedrag is volgens een medische commissie laakbaar. Die staat niet achter eens gezegd, altijd gezegd.

Leven en dood. Afgelopen week ging het daarover in het nieuws. Een demente vrouw werd tegen haar wil (van dat moment) gedood en tegelijk werd het manifest ‘Waardig ouder worden’ gepresenteerd, dat moet voorkomen dat ouderen hun leven voltooid vinden. In het programma van Jacobine ging het over de vraag: Komt het bij dementie aan op levenshulp of stervensbegeleiding?

Mij stoorde vooral de wijze waarop Keizer en Bot in het gesprek stonden. Het leek wel of ze niet over mensen spraken maar over gevallen die niet moesten zeuren als de dokter kwam om een eenmaal vastgelegd besluit ten uitvoer te brengen. Keizer kon zich wel voorstellen dat de bewuste vrouw schrok toen de arts de spuit tevoorschijn haalde, hij kende situaties waarin  vooraf een verdovend middel in een kopje thee werd gedaan om het spuiten makkelijker te maken. Slagter wierp zich op als behartiger van het verlenen van levenshulp om de situatie van vereenzaamde mensen te veraangenamen zodat ze niet meer snakken naar de dood. Het verlangen naar de dood kan volgens hem veranderen als de omstandigheden verbeteren, er meer aandacht is en eenzaamheid verdwijnt of minder schrijnend wordt.

Ik moest denken aan een wetenschappelijk onderzoek van een tijdje geleden waaruit zou blijken dat demente mensen hun geheugen niet kwijt zijn, maar de daarin opgeslagen herinneringen op slot zitten, weer vrijgemaakt moeten worden. Zou dat kloppen?

Keizer tastte het bestaan van ouderen aan door tegen Slagter te zeggen dat deze mensen, ik vertaal het maar zo, van geen waarde meer zijn. Zou Slagter een oudere aanstellen als medewerker bij zijn omroep? Ja, zei Slagter, een van zijn presentatoren is zeventig. Alsof een baan het enige bestaansrecht geeft.

Ik krijg beelden van een industriële vernietiging van ouderen, al of niet dement op mijn netvlies, zo gemakkelijk wordt er tegenwoordig over euthanasie gesproken. Van mijn vorige huisarts hoorde ik hoe verschrikkelijk hij het vond als hij met zijn dokterstas naar een adres ging om daar een leven te beëindigen en na een uurtje weer naar huis ging en daar zijn daad overdacht en er eigenlijk ten diepste met niemand over kon praten. Hij vond het afschuwelijk, die spuit. Dat stokken van de adem. Het doodmaken. Zijn hart vertelde hem dat hij een goede daad had verricht, door een ernstig zieke uit het leven te helpen. Zijn hele zijn keurde het af. Hij was als arts niet opgeleid om levens te beëindigen, zei hij. Hij leed daaronder. Heel erg.

Ik ben er niet tegen als mensen die ernstig lijden door een arts geholpen worden. Een collega van mij had oogkaskanker en leed vreselijke pijn. Mijn vader lag rottend in het ziekenhuisbed, het was verschrikkelijk. Waar ik op tegen ben is dat het doodmaken een zakelijke kwestie wordt, met twee vreemde counselors die degene over wie zij moeten oordelen nauwelijks kennen en toch een oordeel moeten vellen over wat genoemd wordt een zachte dood. Dat een ooit afgegeven verklaring het ijkpunt is. Dat doodmaken een beroep wordt, een lopende band naar een slachthuis met mensen die ‘geen nut meer hebben voor de maatschappij’.

Het leven kan zo rijk zijn, zo vol warmte, zo enorm. Leven kan ook lijden worden, dat besef ik wel. Leven is niet vanzelfsprekend, dat kost energie, soms erg veel. Soms te veel. Waar wij nood aan hebben, wij, de samenleving, is respect voor al wat leeft. Ook als het einde nadert. Dat wij respectvol over en met elkaar blijven praten, ook al worden woorden niet altijd meer begrepen. Dat maakt ons bestaan menswaardig en goed.

Ergens in mijn werkkamer ligt een al jaren geleden opgemaakte verklaring waarin ik de voorwaarden schets voor medische behandeling, wat ik wel of niet een arts toestaat als ik daar zelf niet meer toe in staat ben dat te laten weten. Reanimeren of niet, behandelen of niet. Ik weet echt niet meer hoe ik toen dacht en wat ik in mijn beschikking invulde. Misschien denk ik daar nu heel anders over en moet ik die verklaring wijzigen, of niet, of wel, of niet. Voor je het weet komt er een man/vrouw met een spuit op me af. Ik zal er vanmiddag eens naar kijken.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren.

 

 

 

 

 

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak Tags: angst, doodmaken, euthanasie, spuitje, tegen de wil

Lees ook:

  1. Sri Lankaanse boeddhistische monnik Gnanasara Thero opnieuw beschuldigd van haatzaaien
  2. Een humane dood, in eigen regie
  3. Het jaar 2017 – de tweehonderdendertiende dag – euthanasie
  4. Boeken – ‘mijn allerlaatste zomer’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    7 februari 2017 om 15:32

    Demente mensen zijn hun geheugen niet kwijt, ze kunnen niet meer bij hun opgeslagen herinneringen komen. Alles in me zegt dat dit inderdaad zo is. Regelmatig probeer ik in mijn geheugen iets op te diepen en dan “lukt” het niet.
    Gelukkig voor mij komen de herinneringen later vrij ter afbenutting.
    Regelmatig zijn we allemaal van tijd tot tijd vergeetachtig.
    Op slot geslagen herinneringen weer vrijmaken…dat zou wat zijn! Maar nu ik dit zo opschrijf, bedenk ik me dat het wellicht goed is dat niet alles herinnerd wordt. Laten we eerbied hebben voor het leven. Wees gelukkig, wees gelukkig.

  2. Yolanda zegt

    8 februari 2017 om 09:48

    Ik bezoek als vrijwilligster kwetsbare ouderen in het ziekenhuis. Het lijkt mij niet te doen, een oordeel over hoe leefwaardig een leven is, te vellen over iemand anders. Ook niet na een opleiding zoals Schippers die in gedachte heeft……..

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.