• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Vergeef me dat ik je pijn heb gedaan

Vergeef me dat ik je pijn heb gedaan

8 juni 2014 door Joop Ha Hoek

Ik was er kapot van, van die column van Marloes Lasker deze week in het Boeddhistisch Dagblad. Ze beschreef hoe in een week dat ze weinig sliep- een half uur per nacht , in die heftige eerste drie maanden van dit jaar, er een beerput open ging.  ‘Daar kwam een enorme modderstroom aan opgeslagen pijnlijke herinneringen uit. Grote en kleine pijn, grote en kleine trauma’s, vanaf mijn geboorte tot aan dat moment. Ineens kwam dat allemaal aan de oppervlakte. Familieperikelen, jaloezieën als kind, strubbelingen met mijn progressieve ziekte, vernederingen op school, de pijn van verbroken relaties, pijn van allerlei gebeurtenissen door mijn leven heen. Zelfs het niet hebben van een kind kwam voorbij. Echt van alles smeet zich ineens heel duidelijk zichtbaar en invoelbaar als hete, oprispende lava vanuit een diep onderbewuste naar buiten.’

Ze beschrijft hoe deze ervaring, herinnering, haar op een diep gevoelsniveau -in plaats van louter rationeel- doet beseffen wat een ondoorgrondelijke blauwdruk zij als mens is. Hoe alles wordt opgeslagen en meegenomen in de rest van je leven. En wat voor een illusie het is te denken dat wij met alles wel in het reine kunnen komen of zouden kunnen verwerken. Of überhaupt zouden kunnen kennen. ‘En wat een illusie het is te denken dat dit huidige moment dit alles ‘niet’ in zich zou dragen. Maar dat je (zij) het juist met dat alles gewoon doe, moet doen, leven. Dat dat leven ís.’

Moet doen, schrijft Marloes. Dat dat leven is. Een slopende ziekte maakt haar doof en blind. Wat blijft erover? Aanraken? Ik stel me zo voor –het is niet voor stellen-  dat er een moment komt dat de geest niet meer met indrukken van buitenaf gevoed wordt, dat je het moet doen met wat er tot dat moment aan informatie is. Dat het donker en stil wordt. Nadat ik haar column had gelezen,  vond ik geen enkele steun of troost in het boeddhisme dat ik dagelijks zo troostrijk en moedig vind. Ik was woordeloos, sprakeloos, stil van verbijstering. Kwaad ook door haar slotwoorden. Dat dat het leven is. Ik wil dit niet, riep ik, ik wil dit niet Marloes. Maar er kwam geen antwoord.

Het kerkhof 8 juni 2014Heel lang geleden, ik beoefende net het boeddhisme en mediteerde me suf en helder, kwam in een meditatie- ik zat gewoon in mijn woonkamer, het was mooi weer en ik was gelukkig, opeens een beeld van een kerkhof in me op. Een groot kerkhof, met hoge, grijze weggezakte zerken. Onder die zerken lagen mijn fouten, onvolkomenheden en negatieve ervaringen verstopt. Ze kwamen aan de oppervlakte. Rotzooi tot zelfs in de dood, geen degelijk fundament, zelfs niet voor die stenen.

Iets of iemand projecteerde dat beeld in mijn hoofd en geest, er was geen ontkomen aan. In die tijd was ik politieverslaggever en ging beroepshalve om met zware criminelen. In die wereld is het duizend kilo begeerte dat de klok slaat. Hebben en houwen, steeds meer, steeds machtiger. Tegenstanders werden beroepshalve en met gemak uit de weg geruimd. Wat was ik vaak bang. Aan alle kanten werd er aan me getrokken. Door die criminelen, politie, justitie, inlichtingendiensten. Het kostte me zoveel energie en moed om integer te blijven in die hellewereld.

Die zerken bracht ik in verband met mijn werk, maar er werden er steeds meer privé zichtbaar. Lullige zaken, alcohol en drugsgebruik, het schofferen van mensen, name it. De regisseur die het kerkhof toonde pakte het groots aan.

Dit is dus mijn leven, realiseerde ik me en ging aan de slag. Niks ‘het is zo het is’, daar ben ik niet van.  Ik ben vanuit een diepe overtuiging om goed te doen weken bezig geweest om mensen die ik beledig had, tekort gedaan had, respectloos behandeld had, schade had berokkend, op afstand en in meditatie mijn diepe spijt te betuigen. Steeds weer, steeds weer. Vergeef me. Vergeef me dat ik je pijn heb gedaan, leed heb berokkend. Het spijt me.

Monniken in de sangha waar ik toen lid van was, waarschuwden mij dat ik als jonge boeddhistische terriër van het pad zou geraken, gek kon worden, als ik met die enorme zuiveringsoefening door zou gaan. Ik was te onervaren op het boeddhistische pad. De oefening kon ik ook alleen maar volhouden door mezelf geluk en liefde toe te wensen. Duizend kilo geluk, elke dag weer. Dat was de accu. Op een dag had ik in meditatie alle zerken en de daaraan verbonden gebeurtenissen aangepakt. Maar het kerkhof bleef bestaan, al klaagden de zerken niet meer. Ik had gedaan wat in mijn vermogen lag, meer kan het niet zijn. Dat dat mijn leven is, mijn blauwdruk. Maar eigenlijk was ik teleurgesteld omdat ik die hele zooi niet weg kon mediteren. De brand was geblust maar het gebouw stond nog overeind.

Jaren later en een beetje wijzer besef ik dat meditatie geen pleister is, geen drukverband, dat als het licht in de projector gedoofd is het beeld niet  verdwijnt. Maar diep in mijn geest had ik er toen meer van verwacht. Dat die zerken- zoals in de Efteling, op muziek van Dance Macabre vrolijk op en neer zouden dansen en zouden roepen: Dank je, adieu. Dat meditatie een wonderwasmiddel was, hop, hop, hop, en schoon is de boel.

Boeddhistische beoefening creëert geen dank-je-welletjes, is geen toverlantaarn. Zerken verdwijnen daarmee niet, de beoefening helpt soms de pijn te verzachten, iets draaglijker te maken. In mijn geval hebben al mijn ‘slachtoffers’ waarschijnlijk niets van mijn spijtbetuiging gemerkt. Het effect was alleen voor mezelf. Alles is opgeslagen en ik zal het de rest van mijn leven mee moeten zeulen.

Wat voor mij de les is van die kerkhof-ervaring is, dat ik zerkjes moet proberen te voorkomen. Dat ik respectvol met mijzelf en anderen om moet gaan. Dat ik iedereen gelukkig wil zien en daarnaar handel. Met zo’n blauwdruk kan ik wel leven.

Boeddha Dagobert Duck commercie in het boeddhismeDit is aflevering 27 in een serie columns van Joop Hoek.

Moge iedereen gelukkig zijn, ook zonder zerk.

Cartoon Marja Timmer Blog:  http://marjitatekent.blogspot.nl

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: ardan, blind, doof, kerkhof, Marloes Lasker, meditatie, pijn, slopende ziekte, spijt

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdeneenenzestigste dag – nietmijnpijn
  2. Een beerput van pijn
  3. ‘Ik vind het soms maar raar dat we mediteren terwijl de wereld crepeert…’
  4. Zenboeddhisme is geen wellness

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. teska seligmann zegt

    8 juni 2014 om 10:39

    Prachtig Joop. Dank je wel.

  2. Marloes zegt

    8 juni 2014 om 10:48

    Dank je wel Joop. Mooi

  3. Nic zegt

    8 juni 2014 om 10:53

    Herken het gevoel bij de column van Marloes Lasker.
    Kon even niks meer.

    Succes met je ambitie!

  4. Karin zegt

    8 juni 2014 om 12:00

    Zou sorry zeggen tegen die ‘slachtoffers’ een verschil kunnen maken?

  5. Marloes zegt

    8 juni 2014 om 12:29

    Frater Wim, bij wie ik momenteel woon, zei naar aanleiding van mijn column ook iets heel moois, vanuit zijn religieuze opvatting: “Jezus zegt: “Wie zijn kruis niet op zich neemt, kan mijn leerling niet zijn.” Voor mij heeft hier het Grote mededogen alles mee te maken.”

  6. Arisia zegt

    8 juni 2014 om 21:38

    Ik denk dat we allemaal wel zerken opdoen in ons leven.
    Wat over blijft is jezelf vergeven.
    Compassie.
    Compassie voor jezelf, de persoon die je was, de omstandigheden die speelden…Dat is althans mijn ervaring.
    Het is een uitdaging om juist dan aan zelfcompassie toe te durven geven. Misschien was het zelfs wel de bedoeling van de hele situatie om tot dit punt te durven komen, zo voel ik het soms.
    En misschien is zelfcompassie wel het allereerste wat moet gebeuren om weer liefde terug de wereld in te laten stromen.
    En ja, de zerken blijven maar persoonlijk geloof ik wel dat er ooit ergens momenten zullen komen waarop ik de schuld volledig kan inlossen.
    Misschien is de aanwezigheid van de zerken in mijn bewustzijn daar wel op gericht; opdat ik de momenten herken wanneer ze zich voordoen en ik mijn kansen niet voorbij laat gaan.
    Ik zie het dus niet zo somber in.
    Bovendien: kunnen we leven zonder ooit fouten te maken?
    Brengt bewustwording niet per definitie dit soort soms pijnlijke ervaringen met zich mee?
    Zijn er mensen die over deze laatste vragen ideeën hebben?

  7. Nic zegt

    9 juni 2014 om 08:59

    Leren van fouten ? Wat is goed of fout ?
    Waar heb je last van ? Soms is de last geen last meer als je je er bewust van wordt.
    Ik denk dat wat je ervaart bij het ‘bewust worden ‘ afhankelijk is van hoe in het verleden ervaringen onbewust zijn geworden.
    Het niet-bewust zijn van ervaringen is vaak ook ontstaan in situaties waar je op dat moment niets mee te maken wilde hebben bijvoorbeeld wanneer zich iets bedreigends voor deed en er niets aan kon doen ( te overweldigende ervaringen, hulpeloosheid )of om acute pijn te verminderen of de angst voor pijn of omdat iets anders prioriteit had.
    Er zijn theorieën dat alle ervaringen in het lichaam of geest worden opgeslagen en bij aandacht voor die spanningen in het lichaam de spanning tot ontspanning kan komen en tot een herbeleving kan leiden tot het gevoel van toen de spanning is ontstaan.
    Er zijn theorieën dat die ervaringen ook uit vorige levens kunnen komen.
    Waar een ervaring ook vandaan komt het belangrijkste is denk ik dat je er nu mee om moet zien te gaan.

    Zoiets.

  8. Pieter zegt

    9 juni 2014 om 09:29

    Dit leest als een helden epos.

    Als doorzien wordt dat de grafzerken niet bestaan, op de manier zoals de hartsoetra beschrijft, dan houdt ook de verbinding op en daarmee het effect wat het op de persoon uitoefent. (De persoon die vanuit hetzelfde licht van de hartsoetra bezien kan worden.)

    Het nadeel is dat het dan wel direct het einde van het spannende verhaal is. Dat moet je als persoon maar willen.

  9. Pieter zegt

    10 juni 2014 om 14:34

    Ik weet niet of er mensen geïnteresseerd zijn om hun verhaal los te laten. Het is geen persoon kwalijk te nemen als men liever energie steekt om het verhaal nog spannender te maken. Soms, als mensen oud en wijs worden, laat men vanzelf die flauwekul los.

    Over het onderwerp van waar dhr. Hoek over schrijft, heeft Tenzin Wangyal Rinpoche een mooie video gemaakt:
    http://www.ustream.tv/recorded/48571143

    Als je (nog) geen behoefte hebt om je verhaal los te laten, dan kun je zijn toespraak ook gerust bekijken, want je filters zullen er voor zorgen dat het wezenlijke gewoon je ene oor ingaat en direct het andere uit, zonder een spoortje achter te laten.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.