• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

24 november 2023 door André Droogers

Wat ging er deze week om in het hoofd van de zwevende kiezer? Hoe kwam diens uiteindelijke keuze tot stand? Politici gaven uitbundig betekenis aan onze samenleving, en speelden met alternatieven. Maar hoe verwerkte de zwever al die betekenisrepertoires en routekaarten? Hoe hingen betekenisgeving en macht samen? En wat betekende dat voor de democratie? Laten we de kaart tekenen van het verkiezingslandschap.

Al dat zweven speelde natuurlijk geen rol voor leden van een politieke partij. Maar ja, nog geen 2 % van de bevolking is partijlid. Vergelijk daarmee dat aan het begin van deze week de helft van de kiezers nog in de zweefmolen zat. Hoe kwam die zwevende kiezer aan nuttige kennis in de mediastorm van de campagne?

De kortste weg zou het lezen van de partijprogramma’s zijn geweest. Maar wie deed dat? Zelfs lijsttrekkers bleken hun partijprogramma niet goed te kennen. En lang niet alle thema’s kwamen aan de orde. Hoe ontdekte je welk waardenpakket een partij hanteerde? Welk beleidsvoorstel was betrouwbaar, betaalbaar en ook nog uitvoerbaar? Wat was trouwens de trackrecord van een partij? Een nieuwe partij had die niet eens.

Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

Hoe vond de zwevende kiezer de weg door dit doolhof? De zwever was een zwerver. Wat kwam de zwever meer te weten dan de lijsttrekker en diens gezicht? Was die de grootste gemene deler van een partij? Elke verkiezingscampagne bracht de laatste tijd weer een nieuwe leidersheld of -heldin voort, met een nieuwe partij. Die mocht één keer gloriëren, vaak op grond van persoonlijke kenmerken. Ook nu weer gaven kiezers iemand die messiasrol.

Maar koos men wel leiders? Of juist beleid? Nog ingewikkelder: ging het uiteindelijk wel om partijen? Nogal eens kreeg je de coalitie er al bij, inclusief premier, en stemde je dus feitelijk op een nieuwe regering. Drong dat allemaal tot de zwever door toen lijsttrekkers elkaar te vuur en te zwaard bestreden – terwijl ze voorbestemd zijn om samen te werken in een coalitie?

En dan de campagne. De partijen kregen zendtijd, maar wat wist je dan? Er waren debatten op tv en de radio, die informatief konden zijn – als men niet door elkaar praatte. Maar vaak ging de onparlementaire trukendoos open. Of het debat werd een wedstrijd in oneliners. Maar hoe relevant waren die? Kun je met een treffende anekdote iets algemeens bewijzen? Is dat niet een steekproef van één? Bieden debatten überhaupt wel goede voorlichting?

Kranten kwamen met verslagen en analyses, maar slechts één op de zes Nederlanders leest een krant. De gelezen krant past meestal bij de eigen bubbel en brengt geselecteerde info die de lezer gelijk geeft. Sociale media vormen al een tijd een belangrijke leverancier van informatie, maar wat ze bieden is vaak subjectief, gemanipuleerd en soms fake. Kiezers die stemwijzers raadpleegden, met quiz-achtige overzichten van partijrepertoires, werden soms verrast door de uitkomst.

Tot zover ging het over een soort algemene zwevende kiezer, maar die bestaat niet. De samenleving is verdeeld naar opleiding, inkomen, gender, etniciteit en levensbeschouwing, om maar wat voorname kenmerken te noemen. Die bepaalden mede hoe men stemde. Om de campagne te kunnen volgen, was soms VWO-niveau nodig – tenzij de lijsttrekker oneliners had ingestudeerd.

En dan is er ook nog de invloed van gebeurtenissen, vanaf ver voor de campagne, zoals die rond het Groningse gas, de Toeslagenaffaire en de komst van asielzoekers. Bovendien had de campagne een eigen dynamiek, bijvoorbeeld toen die ene radicaal-rechtse lijsttrekker poeslief deed en in de peilingen zo hard groeide dat kiezers uit reactie naar links opschoven – of, zoals we nu weten, juist naar rechts.

Terug naar de beginvragen: wat zegt deze kaart van het verkiezingslandschap over macht, betekenisgeving en democratie? Macht is het vermogen om het gedrag van mensen aan te sturen, ook het kiezersgedrag. Dat gebeurde in de campagne op grote schaal en op allerlei manieren. Een democratie garandeert de ruimte om mensen te overtuigen, zelfs van een antidemocratisch standpunt. Maar het spel van betekenisgeving dat gespeeld werd, overtuigde lang niet altijd. Het leek breed, maar was selectief. Wat er niet gezegd werd, was vaak belangrijker dan wat er wel gezegd werd. Lijsttrekkers waren getraind om lastige vragen te ontwijken. Teveel oneigenlijke factoren wogen mee. De campagne was bij tijd en wijle een etalage van ondemocratische, manipulatieve machtspraktijken. Spindoctor-slimmigheden.

Voor de zwever was het zodoende feitelijk super-complex. Dan verrast het niet als die al snel afhaakt en kiest op grond van die ene one-liner. Of beslist op uiterlijke kenmerken: die jurk, dat baardje, dat postuur. Of omdat een lijsttrekker van het type ‘ideale schoonzoon’ is. Of – straatinterview – ‘die vrouw staat me niet aan’.

De zwevende kiezer had het niet gemakkelijk en de democratie bleek in de praktijk lang niet zo ideaal als ze bedoeld is. Of het werkt, is afhankelijk van de kennis die de kiezer uiteindelijk meeneemt naar het stemhokje. En die is bijna altijd beperkt. De voorhanden betekenisrepertoires zijn niet te overzien. Het geheugen is kort. Een rol speelde ook wat Sander Schimmelpenninck in de Volkskrant ‘de terreur van de domheid’ noemde. De uitslag is dus zowel onvoorspelbaar als betrekkelijk. Het systeem is het minst slechte, maar uiterst kwetsbaar, met het resultaat dat een ondemocratische partij weet in te breken in de democratie.

En nu? 13,3 miljoen kiezers droegen hun stem over aan 150 Kamerleden. Vanaf nu gaat het om de zoektocht naar compromissen voor een nieuwe regering. De formatie neemt tijd. Vervolgens wordt het spannend hoe lang een regering het volhoudt en hoe lang de kamer en de samenleving draagvlak bieden. Intussen verdiepen zich crisissen van een dreigend kaliber. Dat verkort de levensduur van een regering.

Bereid u voor op de volgende verkiezingen! Misschien kan deze kaart van het verkiezingslandschap dan weer dienst doen.

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen, Politiek Tags: aanbod, democratie, route, stemgedrag, verkiezingen, vrijdagzindag

Lees ook:

  1. Het volk mort (6) – Hol de democratie ongemerkt uit, zodat Jan met de pet buitenspel staat.
  2. Birma – militairen grijpen de macht –  Aung San Suu Kyi gearresteerd
  3. Leven in Thailand – zo werkt democratie
  4. De mens behoort niet toe aan zijn taal, noch aan zijn ras

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Taigu zegt

    24 november 2023 om 15:45

    Het is schrijnend om te zien dat we weer de gebruikelijke formatiegroef in schieten en niet out-of-the-box durven denken. We zitten met een stapeling van uitstaande maatschappelijke problemen en een land dat moet worden bestuurd. Waarom slaan GL-PvdA, VVD, NSC en D66 de handen niet ineen om een kabinet te vormen dat die problemen op een zakelijke, niet-ideologische wijze aanpakt? Dan creëren we de voorwaarden voor een nieuw vertrouwen in de politiek, nemen we de onvrede weg die de PVV electorale wind in de zeilen heeft gegeven en houden we racisten uit de regering.

  2. kees moerbeek zegt

    24 november 2023 om 15:50

    ‘De zwevende kiezer had het niet gemakkelijk en de democratie bleek in de praktijk lang niet zo ideaal als ze bedoeld is. Of het werkt, is afhankelijk van de kennis die de kiezer uiteindelijk meeneemt naar het stemhokje. En die is bijna altijd beperkt.’

    Het zal toch niet zijn dat we terug willen naar de tijd dat het kiesrecht beperkt was voor mannen met een bepaald vermogen en die daarover belasting betaalden. De redenering hierbij was dat zij een positieve bijdrage leverden aan de samenleving, gezagsgetrouw waren en voldoende kennis hadden om bij te dragen aan het landsbestuur. Later kwam door agitatie tegen heug en meug het algemeen kiesrecht, tamelijk laat ook voor vrouwen. Nu zit de zwevende of als hyperbool de zwervende kiezer in het verdomhoekje. Als ik het begrijp zou in hun ogen democratie sterk overdreven een soort Disneyland zijn.

    ‘Vervolgens wordt het spannend hoe lang een regering het volhoudt en hoe lang de kamer en de samenleving draagvlak bieden. Intussen verdiepen zich crisissen van een dreigend kaliber. Dat verkort de levensduur van een regering.’ Het zou hier om de bevolking moeten gaan, niet over de overleving van een regering. Als een regering zichzelf aanwijsbaar en onomstotelijk heeft losgezongen van een zeer groot deel van de bevolking, hoe verdeeld die politiek ook is, dan is daar de uitgang. In ons geval ziekte het maar door, en daar zijn ook goede redenen voor te vinden. Om opportunistische redenen viel de laatste regering Rutte. Na ons de zondvloed!

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.