• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zen en de dood, het gifgas in Syrië

Zen en de dood, het gifgas in Syrië

19 april 2018 door Jules Prast

Wat moet je als boeddhist aan met zenuwgas in Syrië? Een pleidooi voor een geëngageerd antwoord: een voettocht voor de vrede naar Damascus

Mijn militaire dienstplicht vervulde ik een kwart eeuw geleden op de officiersschool van de Koninkijke Luchtmacht, toentertijd gevestigd op de vliegbasis Gilze-Rijen, halverwege Breda en Tilburg. Met mijn achtergrond in de journalistiek en een geschiedenisbul op zak werd ik in staat geacht om als stafdocent cursussen te geven over vrede en veiligheid aan officieren in opleiding. Ik had een brede portefeuille die zowel de geschiedenis van de internationale betrekkingen omvatte, als het defensiebeleid van de NAVO, maatschappelijke kritiek op de krijgsmacht, mensenrechten, humanitair oorlogsrecht en nog het een en ander.

Ook nucleaire, bacteriologische en chemische oorlogsvoering behoorde tot mijn takenpakket. Ergens in die anderhalf jaar werd ik door de schoolcommandant, een luchtmachtkolonel, uitgenodigd voor een besloten symposium dat op de basis werd gehouden over dit vrolijk makende onderwerp. Op de dag zelf verscheen er als spreker in ons midden een besnorde officier van de militaire inlichtingdienst, die bij zijn binnenkomst driftig overleg begon te voeren met mijn schoolcommandant. Er was een vreemde in de zaal, iemand die onvoldoende ‘security clearance’ bezat en bovendien verdachte connecties met de journalistiek onderhield. Ik werd erbij geroepen. Mijn commandant hield voet bij stuk. “De vaandrig blijft hier. Mijn verantwoordelijkheid.” En daarmee was het geregeld.

Blaarvorming

Wat volgde was een diavertoning met beelden afkomstig van ‘bondgenootschappelijke inlichtingenvergaring’, live uit ‘krijgstheaters’ waar chemische wapens waren ingezet. De verschrikkingen die ik te zien kreeg, staan in mijn geheugen gegrift. Mosterdgas met zijn afschuwelijke blaarvorming, sarin en ander zenuwgas dat mensen al stuiptrekkend tot de verstikkingsdood brengt. Zulke dingen moet je weten als leidinggevende op een vliegbasis want als de pleuris uitbreekt dan zijn chemische wapens bij uitstek een middel dat jou op jouw ‘strategische locatie’ kan treffen. Gezellige gedachte.

Nu zie ik doodgewone mensen in het achterland van Damascus. Levenloos, met het schuim op de mond en vertrokken ledematen, op de foto’s in de media. Dit brengt in mijn herinnering de plaatjes naar boven die de besnorde inlichtingenofficier me indertijd voorschotelde. En het niet toereikende gevoel van afschuw, het tekort aan een bijpassende reactie en de walging, de onversneden, misselijk makende walging over hetgeen mensen elkaar kunnen aandoen.

Ik ben niet blind voor al het andere. Mensen worden wereldwijd vervolgd en soms gemarteld om wie ze zijn en wat ze denken. Er vallen dagelijks burgerdoden in de grotere en kleinere conflicten die onze planeet rijk is, ook in Syrië waar de teller inmiddels op meer dan 100.000 slachtoffers staat. Chemische wapens hebben al tijdens de Eerste Wereldoorlog vele levens geëist in de loopgraven van Frankrijk. En onlangs, begin augustus, was de jaarlijkse herdenking van de aanval met Amerikaanse atoomwapens op Hiroshima en Nagasaki in 1945.

Lijkstoeten

Wat moet je als boeddhist met al dit lijden dat zich aan je geestesoog voltrekt? In ‘Zen en de dood’, een opstel van Nico Tydeman in de bundel De karper is uit het net (2012), lees ik dat de ware zenbeoefenaar de dimensie van de dood bij voortduring opzoekt, in zijn (of haar) beoefening en levenspraktijk. Historisch gezien voelen zenmonniken een vreemde aantrekkingskracht tot begraafplaatsen, lijkstoeten en gebieden waar epidemieën slachtingen aanrichtten. De grote zaak van leven en dood: je kunt het niet serieus en letterlijk genoeg nemen. De ware zenbeoefening richt zich niet op geluksvermeerdering in deze wereld, maar op het cultiveren van een bijzonder soort doodsnabijheid in het hier en nu en een spijkerhard, achteloos gebrek aan medeleven met stervenden die vasthouden aan een illusoir ego. Durft iemand deze houding aan te nemen tegen de mensen die in Syrië doodgaan?

zenTydeman zegt ook niet dat zen zo is of moet zijn; hij geeft voorbeelden uit de geschiedenis van de relatie tussen zen en de dood. Het is ook niet alsof zen de doodsfixatie van een vreemde heeft, want ook de Boeddha beval zijn leerlingen al aan meditatie op lichamelijk verval vergezeld te doen gaan van visualisatie van lijkontbinding en dergelijke. Ik weet niet of ik het wel aankan, ‘zitten’ met deze beelden van onschuldige Syrische kinderen op de voorpagina van mijn avondkrant, vermengd met de herinnering aan wat ik zag tijdens mijn militaire diensttijd. Zitten, ademen, toelaten, niet veroordelen, ik ken het procedé, maar wanneer ik mijn kruintje omhoogtrek en mijn kin naar binnen, dan moet ik oppassen dat ik niet ga kokhalzen voordat ik goed en wel begonnen ben. Dus, ben ik eigenlijk wel een goede zenboeddhist?

Verlossing

In het zicht van al dit acute lijden lijkt zitten op een kussen welhaast een hinayana-achtige bezigheid,  gericht op persoonlijke verlossing, in een soort regressiebeweging van het dharmawiel. Op deze momenten voel ik de hartenklop van Thich Nhat Hanh en zijn geëngageerde, naar de maatschappelijke praxis gerichte boeddhisme. Voetstap voor voetstap lopen voor vrede en verzoening in jezelf en in de ander: moeten we geen voettocht starten naar Syrië en wanneer onze kleding in de conflictgebieden doordrenkt raakt met de resten van zenuwgas, even onverschrikt de dood onder ogen zien als de plaatselijke hulpverleners die dit nu, op dit ogenblik overkomt. Blij toe: verlost van dit omhulsel en zijn verwarring gaan we terug naar onze oorsprong, al dan niet in afwachting van een volgende incarnatie van onze karmische erfenis.

Boeddhisten, er is meer dan alleen Tibet op deze aardkloot. Er is meer dan ons persoonlijk lijden. Er is meer dat we voor de wereld kunnen doen dan mediteren voor het heil van de mensheid. Er is meer dan de zekerheid van huis en haard. Als we met zijn allen te voet naar Syrië trekken, dan is de zaak daar snel bekeken. Het zou ook een mooi precedent kunnen zijn voor andere conflicten.

Ik schrijf uit machteloosheid, uit walging. Wat precies het juiste boeddhistische antwoord is op deze situatie, weet ik ook niet. Maar als iemand me gaat vertellen dat wat zich in Syrië afspeelt, ook maar iets is dat zich aan mijn skandha’s voordoet, en dat ik in meditatie moet neerzijgen totdat ik van deze voorstelling gezuiverd ben, dan ga ik gillen, keihard gillen, totdat mijn roep over dit onrecht zich vermengt met dat van de mensen die overal ter wereld snakken naar daadwerkelijk geuite compassie.

Deze tekst werd eerder in het BD geplaatst op 22 augustus 2013. Alles gaat en komt.

 

 

Categorie: Columns, Jules Prast, Krijgsmacht, Mensenrechten, Zen Tags: gifgas, Jules Prast, Syrië, voettocht, zen

Lees ook:

  1. Robert Keurntjes: ‘Het nieuws… en het probleem van de keuze’
  2. Beroepsgelovigen en amateurzitters
  3. Solidair met de vragende underdog
  4. Shin en Zen, het beste van twee werelden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    20 april 2018 om 09:21

    Taigu, we zijn bijna vijf jaar verder, heeft jouw roep over onrecht en onmenselijkheid zich vermengd met ontzettend veel mensen. Al die mensen stellen zich, ook onmachtig, de vraag “waarom gebeurt het en waarom blijft dit gebeuren?” En, “hoe kunnen we het lijden beëindigen?
    Toch: Doorgaan, al-een, alleen het éne te doen.
    Wees gelukkig, met groet.

    • Taigu zegt

      20 april 2018 om 17:50

      Misschien goed op te merken dat het initiatief voor de herplaatsing van dit stuk van de redactie is uitgegaan, naar aanleiding van de actualiteit in Syrië en de onmacht die mensen daarbij opnieuw ervaren.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.