• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2022 – dag 84 – overval

Het jaar 2022 – dag 84 – overval

25 maart 2022 door Joop Ha Hoek

Van Poetin mogen de Russische media en het volk zijn gewelddadige bemoeienissen met Oekraïne geen oorlog noemen. Hij heeft gelijk, het is in aanvang een overval op onschuldige mensen met het karakter van een oorlog zonder oorlogsverklaring. Live op tv en sociale media te volgen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek

Lees ook:

  1. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  2. Het jaar 2022 – dag 67 – vreugdeschrik
  3. Het jaar 2022 – dag 69 – beschermingbevolking
  4. Oorlog en vrede (deel 2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    26 maart 2022 om 09:38

    Hoewel ik niet geloof in profeten of in God komen deze woorden van Bob Marley toch dicht bij hoe de wereld inelkaar zit. Overval of niet, de oorlog woedt al zolang de mens deze planeet bevolkt…..en zal waarschijnlijk lang duren. Tenzij de mens zijn armen laat hangen en alleen ten positieve gebruikt evenals zijn hersenen en zijn hart.

    Until, the philosophy
    Which holds one race superior
    And, another
    Inferior
    Is finally
    And perminantly
    Discredited
    And abandoned
    Well everywhere is war (War)
    Me say war (War)

    And until there’s no longer
    First class and second class citizens of any nation
    Until the color of a man’s skin
    Is of no more significance
    Than the colors of his eyes
    I’ve got to say war (War)
    Until the basic human rights
    Are equally guaranteed to all
    Without, regard to race
    Me say war (War)
    ‘Cause until that day
    The dream of lasting peace
    World citizenship,
    And the rule of international,
    Morality

    Will remain but a fleeting illusion
    To be pursued
    But never attained
    Well everywhere is war (War)
    Me say war (War)
    War (War) in the East
    War (War) in the West
    War (War) up North,
    War (War) down South
    And its a war (War)
    Rumuors and rumours of war (War)
    And until
    The ignoble and unhappy regimes that hold our brothers in Angola
    In Mozambique, yeah
    South Africa, yeah
    Sub-human bondage
    Have been toppled
    Utterly destroyed

    Well, everywhere is (War)
    Everywhere is war (War)
    War, (War)
    Reach out and touch
    War, (War) in the East
    War (War) war in the West
    War (War) up North
    I would say
    War (War) down South
    Me say war (War)
    Rumours of war
    And until that day
    The African continent
    Will not know peace
    We Africans will fight, we find it necessary

    Tell you what
    We know we shall win
    We are confident
    In the victory
    Of good over evil, yeah
    Of good over evil, yeah
    Of good over evil
    Well everywhere is (War)
    Me say (War)
    Everywhere is (War)
    Some cryin’ (War)
    Some dyin’ (War)
    Some fightin’ for freedom (War)
    Some cryin’ (War)

    War in the, war in the, war in the (War)
    War in the, war in the, war in the, war in the war (War)
    War in the war (War)
    Hey! We don’t need
    I would say, in a long time
    No more trouble (No more trouble)
    We don’t need (We don’t need)
    No more trouble (No more trouble)
    One more
    We don’t need (We don’t need)
    Hey hey, hey hey
    No more trouble (No more trouble)
    No more troubles
    No more troubles

    We don’t need (We don’t need) with God almighty
    No more trouble (No more trouble)
    No more trouble
    Tell ya what
    What we need is love (Love)
    To guide and protect us on (On)
    If you hope good down from above (Love)
    Help the weak if you are strong now (Strong)
    We don’t need no trouble (We don’t need no trouble)
    Oh no

    What we need is love (What we need is love sweet love)
    We don’t need, We don’t need)
    We don’t need, we don’t want we wa wa, we don’t wa wa
    No more trouble (No more trouble)
    No more trouble, no more
    No more trouble
    We don’t need (We don’t need)
    I would say, yeah, no more trouble (No more trouble)
    No more trouble, no more
    No more trouble, say
    Speak happiness
    It’s sad enough without your vote (It’s sad enough without your vote)
    Ay!
    Come on and speak of love (It’s sad enough without your vote)
    I mean it
    We don’t need no trouble (We don’t need no trouble)
    Oh no no

    What we need is love (What we need is love sweet love)
    We don’t, we don’t, we don’t, we don’t, we don’t, we don’t, we don’t, we don’t want
    No more trouble (No more trouble)
    No more troubles
    No more troubles
    We don’t (We don’t need)
    No more troubles (No more trouble)
    No more trouble, I say
    Speak happiness
    Come on and speak of love
    (It’s sad enough without your vote)
    I mean it
    We don’t need no trouble (We don’t need no trouble)
    What we need is love (What we need is love sweet love)

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 29 juni 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

De lege plek van de democratie

Kees Moerbeek - 29 mei 2022

Het hart van de democratie is volgens de Franse filosoof Claude Lefort (1924-2010) een ‘lege plek’, onbepaald en ongrijpbaar. Niemand kan in een democratie de politieke macht grijpen of zelfs maar verpersoonlijken. Terecht, anders ligt volgens de filosoof totalitarisme op de loer. Dit artikel geeft een indruk van Leforts boek Wat is politiek?  ‘Politiek is […]

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
  • Milieuministers zetten kettingzaag in de EU-bossenwet
  • The joy of writing
  • Tibetaanse intellectueel Tudan Lödup veroordeeld tot 4,5 jaar celstraf
  • Het hoogste niveau van realisatie is derealisatie

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens