• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Boeddha in de bajes – moeders en kinderen

Boeddha in de bajes – moeders en kinderen

11 november 2021 door gastauteur

Een lange tafel met vrouwen, koffiepotten en schaaltjes met koekjes. In dit zaaltje, ergens in de regio Breda komen de dappere moeders van kinderen die verslaafd zijn bij elkaar. Een enkel kind woont nog thuis, anderen verblijven op straat, in een kliniek, in de gevangenis of op een onbekende locatie. Enkele moeders bezoeken de bijeenkomsten nog steeds terwijl hun kind al eerder overleed aan de gevolgen van verslaving, lichamelijke en psychische aandoeningen, het harde leven aan de rand van de samenleving.

Het zijn vrouwen zoals mijn eigen moeder, zoals mijn vrouw, mijn zus, mijn dochter. Net zo toegewijd en liefdevol en onvoorwaardelijk in het steunen van hun dierbaren. Omdat er geen knop is waarmee ze die liefde kunnen uitschakelen is er een voortdurende martelende ongerustheid over hun kinderen. Soms gedragen die zich agressief, of stelen geld.  Moeders zijn vaak dodelijk ongerust over hoe het met ze gaat ergens in het niemandsland van de straat of de gevangenis. Machteloos, vol schuldgevoelens.

Hun kinderen ken ik ook.

Veel van hen pasten als kind niet helemaal, niet lekker op school, moeilijk thuis. Ze voelden zich niet gezien. Andere kinderen in hetzelfde gezin konden kennelijk beter omgaan met de omstandigheden waarin zij opgroeiden, maakten misschien andere dingen mee, maar op een of andere manier, ergens tussen aangeboren eigenschappen en omgeving ging het mis. Natuurlijk was er in sommige gezinnen sprake van verwaarlozing en geweld of hadden kinderen aangeboren eigenschappen zoals een licht verstandelijke beperking. Sommige kinderen namen onbewust de rol van zondebok op zich, zorgden zoveel voor anderen in het gezin dat ze zichzelf vergaten, waren heel energiek en druk of hadden weinig aandacht voor hun eigen zelfbehoud.

Maar toen kwamen de drugs en reageerde de buurt, de politie en de instellingen op de kinderen die delicten begonnen te plegen om aan geld te komen. En begon er een periode van politiecontacten, hulpverleners, straffen en maatregelen. Kinderen die van jongs af aan al een buitenbeentje waren werden nu gemeden als de pest en gezien als “junkies” met een “ruggengraat van elastiek”. Geen mensen zoals jij en ik, maar gewetenloze monsters die voor een paar euro hun eigen moeders bestalen. Die beter hun best moesten doen, wat meer wilskracht tonen. En de moeders, ja, die moeders zijn natuurlijk ook schuldig. Ze hebben het kind niet goed opgevoed, niet voldoende in de gaten gehouden. Hadden strenger moeten zijn of juist wat meer ruimte moeten geven.

Veel van de mensen die ik ontmoet heb waren ooit zulke kinderen. Jaren verslaafd, soms opgeteld wel tien of vijftien jaar in de gevangenis geweest. Ze waren door iedereen opgegeven, vooral door zichzelf. Nu hebben ze een liefdevol bestaan met waardevolle contacten, werk. En ze gebruiken niet meer.

Omdat ze iemand tegenkwamen die echt belangstelling had voor wie ze echt waren: achter dat gedrag, de uiterlijke kenmerken. Iemand die door de weerstand en het wegduwen heen net zolang in contact bleef tot hij of zij de verlangens, de talenten en dromen kon zien van die man of vrouw op straat, in de gevangenis, kliniek of het opvanghuis. Ervan overtuigd raakte dat de ander in staat was om een fijner leven op te bouwen. En steunend aanwezig bleef en bij iedere terugval zei: “kom op, je kunt het. Sta op en ga verder”.

De moeders weten heel goed hoe verschrikkelijk zij hun best hebben gedaan. En dat in hun kind een lief en talentvol mens schuilt.

Wat zou het een verschil maken wanneer u en ik zouden stoppen over hen te oordelen. En deze moeders en kinderen te zien als onze moeders en kinderen. Onze buurtgenoten, onze collega’s. Mensen die we niet kwijt willen en met zijn allen proberen te behouden voor en terug willen halen naar onze huizen en buurten.

Frans Douw, schrijver van “Het zijn Mensen, het verhaal van een gevangenisdirecteur”.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddha in de bajes, Columns, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: buitenbeentjes, drugs, Frans Douw, gevangenis, kliniek, niet gezien, opvoeding, sta op en ga verder, vrouwen

Lees ook:

  1. Boeddha in de bajes – schijnwereld
  2. Boeken – met de kinderen alles goed
  3. Boeken – Ik ben geen man
  4. Meldpunt voor vrouwen met onverklaarde gezondheidsklachten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Baas over eigen karma
  • Guy – Kijk. Zie. Observeer.
  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens