• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 299 – hommelvrij

Het jaar 2020 – dag 299 – hommelvrij

26 oktober 2020 door Joop Ha Hoek

De hommel vloog zaterdag zoemend door de open balkondeur de Kloosterbunker in. Een enorm beest, zo’n grote had ik nog nooit gezien. En wat ik vreesde gebeurde ook, het dier kon de uitgang niet meer vinden, landde op de vensterbank achter grote potten met voor de mens levensgevaarlijke planten met takken als messen, en ging daar zielig liggen doen. Alsof hij dood ging, sterven in de Kloosterbunker, waar jonge mezen eerder hetzelfde uithaalden.

Ik besloot geen aandacht te geven aan dit toneelstukje, een hommel die kilometers aflegt om het stuifmeel van de rode dahlia, de duizendknoop te verzamelen, zou toch ook zelf weer de uitgang kunnen vinden? Nou, dus niet. Wat een gedoe.

De deur van de Kloosterbunker ging open, mijn dochter en kleinzoon kwamen met gepaste corona-afstand een bakkie doen. Mijn kleinzoon en ik gaven elkaar een elleboogstootje als knuffel en hij zei: Lang niet gezien, opa. Ik bevestigde dat. Ik maakte de nieuw aangekomenen attent op de hommel in de vensterbank. Mijn kleinzoon dacht dat het dier al dood was of snel dood zou gaan. Vermoord door de plant.

Ik prikte de groothommel met een stokje, het dier leek hartstikke dood, maar vloog even later weer omhoog. Met een stuk papier dreef mijn dochter hem in de hoek, ik opende een raam en even later vloog de hommel naar buiten, naar de geurende bloemen. Zo, weer een leven gered.

Onder het eten van heerlijke, zelfgebakken broodjes vertelde ik mijn kleinzoon over andere reddingsacties, die van kikkers in de jaren zeventig, ver voor zijn geboorte. De sloten waren toen zo vervuild dat de kikkers uitstierven. Fosfaten werden toen verboden, de kwaliteit van het slootwater nam toe, maar er was geen kikker meer te horen en te zien. De Rotterdamse taxichauffeur Leen Plokhaar besloot daar wat aan te doen en richtte de Kikkercentrale op. Op plekken in Nederland waar de groene kwakers nog in overvloed aanwezig waren ging hij ze vangen om ze in kikkerarme sloten weer uit te zetten.

Op een warme zondag vergezelde ik Leen als dagbladjournalist en vanger in spé naar het klooster van de nonnen in de orde van de Karmelietessen in Egmond aan den Hoef. De 25 vrouwen  werden gek van het onverdraaglijke gekwaak en gespring van de grote aantallen kikkers in de tuin- dat het langzamerhand een kwelling werd en hadden Leen gebeld om wat springers te komen vangen.

Het was in de tijd van de spirituele vernieuwing in de kloosters, de vrouwen waren gekleed in spijkerbroek en shirt en lazen de romans van Jan Wolkers. Ze waren ook niet te beroerd om een handje te helpen en zo sprongen Leen en 25 vrouwen en een toen nog dartele journalist door de kloostertuin de groene springers achterna. Aan het eind van de middag hadden we, je gelooft het niet, meer dan 1500 kikkers gevangen en in grote emmers gestopt. De kloosterzusters hadden hun vrijheid terug en de kikkers tijdelijk niet maar zouden spoedig weer kwaken in Hollandse sloten.

Mooi verhaal, opa, zei mijn kleinzoon. Nieuwsgierig geworden zocht ik op het net naar kikkercentrale en kwam een bericht in het Leids Dagblad uit 1971 tegen over de wonderbaarlijke vangst in de kloostertuin. Alles komt, alles gaat voorbij.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Milieu, Natuur Tags: corona, egmond aan den hoef, karmelietessen, kikkercentrale, klooster, leen plokaar, Leids Dagblad

Lees ook:

  1. Geveld door de vogelgriep – negenjarige Brandgans op het strand
  2. Het jaar 2020 – dag 198 – reclame
  3. Het jaar 2021 – dag 99 – kraaiennest
  4. Verbinding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    27 oktober 2020 om 11:50

    Dit was denk ik een koninginne hommel Joop, die zoeken nu een plek om te overwinteren. Ik had er vorig jaar een in een oud nestkastje. In het voorjaar maakte ze een raat waar jonge werksters uitkwamen. Die helpen dan mee om de volgende jonge werksters groot te brengen enz enz. De werksters gaat aan het eind van de zomer allemaal dood, alleen de koningin blijft over om te overwinteren enz enz enz.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.