• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Verbinding

Verbinding

4 augustus 2021 door Stiltespinster

Op existentiële vragen is nog steeds geen rationeel antwoord te geven. Mensen zijn al eeuwen op zoek, op zoek naar het hoe en waarom. ”Hoe is de wereld ontstaan en waarom is er zoveel leed”. Men zocht naar geloofwaardige verklaringen en omdat men die niet vond gingen de mensen verhalen verzinnen en vertellen. Eerst werden die verhalen mondeling overgedragen van de ene generatie op de andere en later werden de mythische verhalen via het schrift doorgegeven. Blijkbaar hebben mensen verhalen nodig om het leven te duiden. En bij die verhalen ontstonden allerlei rituelen. Die rituelen werden een onderdeel van het bestaan en door de rituelen met regelmaat uit te voeren werden zij zelfs gewoontes. Men dacht niet meer na over de herkomst en de diepere betekenis ervan en nam het aan als een vanzelfsprekendheid.

En als je als individu je niet kon vinden in de zogenaamde vanzelfsprekende rituelen en gewoontes dan werd je uit je gemeenschap, gezin of organisatie verstoten. Werd? Nee, dat is nog steeds zo. Eigenlijk hadden rituelen en gewoontes o.a. de functie van verbinding: door je op dezelfde manier te gedragen of  te kleden en dezelfde verhalen te vertellen hoorde je ergens bij. Per werelddeel, land, provincie, stad ,dorp of buurtschap konden de rituelen of gewoontes verschillen en dat bracht niet alleen verbinding, maar ook verdeeldheid.

Verdeeldheid omdat men niet bereid was om naar de ander te luisteren en die te begrijpen in zijn manier van leven. Was? Nee, dat is nog steeds zo. Men hoorde elkaar  wel, maar luisterde niet naar de ander wat die ten diepste bedoelde en voelde. Men hoorde alleen dat wat  hen persoonlijk uitkwam. Selectief luisteren dus, alsof je naar believen de kraan naar je oren open, een beetje dicht of helemaal dicht kon zetten.

Hadden we maar geluisterd naar de Club van Rome. Of naar Al Gore die Covid-19 al voorspelde. Ja en nu is er een nieuw verhaal ontstaan met nieuwe rituelen die we allemaal kennen. Rituelen die gelden voor alle werelddelen, landen, provincies, steden, dorpen en buurtschappen, ja zelfs voor gezinnen. Deze rituelen maken geen onderscheid meer: vaak de handen wassen, anderhalve meter afstand bewaren en géén handen meer schudden. Nu zullen velen onder ons dat laatste misschien niet eens zo erg betreuren. Deze nieuwe rituelen of gewoontes zijn nú een onderdeel van ons bestaan.

We zullen symbolisch de handen ineen moeten slaan willen we  deze pandemie te boven komen. En dan zouden we geen onderscheid meer moeten maken tussen mensen, het mag dan niet meer uit maken wat je gelooft, welke kleur je huid heeft, in welk land je woont, of je man of vrouw bent of LHBTIQAPC, groot of klein, dik of dun.

Kunnen we samen, niemand uitgezonderd, een betere wereld creëren?
De toekomst zal het leren.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur Tags: Al Gore, betere wereld, Club van Rome, corona, pandemie, rituelen, Stiltespinster, toekomst

Lees ook:

  1. Andere wereld?
  2. Ardan
  3. Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’
  4. José Saramago en het einde van de pandemie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Stiltespinster

De naam Stiltespinster verwijst naar het spinnen en weven. Ik wil graag een draadje mee weven aan het weefsel der mensheid door mijn talenten in te zetten voor de bewustwording en bestrijding van geluidsoverlast. Ontmoetingen met mensen inspireren mij, doen mij de verschillen zien en de verbondenheid wéten. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Beelden Hindoetempels vernield in Bangladesh
    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens