• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2020 – dag 299 – hommelvrij

26 oktober 2020 door Joop Ha Hoek

De hommel vloog zaterdag zoemend door de open balkondeur de Kloosterbunker in. Een enorm beest, zo’n grote had ik nog nooit gezien. En wat ik vreesde gebeurde ook, het dier kon de uitgang niet meer vinden, landde op de vensterbank achter grote potten met voor de mens levensgevaarlijke planten met takken als messen, en ging daar zielig liggen doen. Alsof hij dood ging, sterven in de Kloosterbunker, waar jonge mezen eerder hetzelfde uithaalden.

Ik besloot geen aandacht te geven aan dit toneelstukje, een hommel die kilometers aflegt om het stuifmeel van de rode dahlia, de duizendknoop te verzamelen, zou toch ook zelf weer de uitgang kunnen vinden? Nou, dus niet. Wat een gedoe.

De deur van de Kloosterbunker ging open, mijn dochter en kleinzoon kwamen met gepaste corona-afstand een bakkie doen. Mijn kleinzoon en ik gaven elkaar een elleboogstootje als knuffel en hij zei: Lang niet gezien, opa. Ik bevestigde dat. Ik maakte de nieuw aangekomenen attent op de hommel in de vensterbank. Mijn kleinzoon dacht dat het dier al dood was of snel dood zou gaan. Vermoord door de plant.

Ik prikte de groothommel met een stokje, het dier leek hartstikke dood, maar vloog even later weer omhoog. Met een stuk papier dreef mijn dochter hem in de hoek, ik opende een raam en even later vloog de hommel naar buiten, naar de geurende bloemen. Zo, weer een leven gered.

Onder het eten van heerlijke, zelfgebakken broodjes vertelde ik mijn kleinzoon over andere reddingsacties, die van kikkers in de jaren zeventig, ver voor zijn geboorte. De sloten waren toen zo vervuild dat de kikkers uitstierven. Fosfaten werden toen verboden, de kwaliteit van het slootwater nam toe, maar er was geen kikker meer te horen en te zien. De Rotterdamse taxichauffeur Leen Plokhaar besloot daar wat aan te doen en richtte de Kikkercentrale op. Op plekken in Nederland waar de groene kwakers nog in overvloed aanwezig waren ging hij ze vangen om ze in kikkerarme sloten weer uit te zetten.

Op een warme zondag vergezelde ik Leen als dagbladjournalist en vanger in spé naar het klooster van de nonnen in de orde van de Karmelietessen in Egmond aan den Hoef. De 25 vrouwen  werden gek van het onverdraaglijke gekwaak en gespring van de grote aantallen kikkers in de tuin- dat het langzamerhand een kwelling werd en hadden Leen gebeld om wat springers te komen vangen.

Het was in de tijd van de spirituele vernieuwing in de kloosters, de vrouwen waren gekleed in spijkerbroek en shirt en lazen de romans van Jan Wolkers. Ze waren ook niet te beroerd om een handje te helpen en zo sprongen Leen en 25 vrouwen en een toen nog dartele journalist door de kloostertuin de groene springers achterna. Aan het eind van de middag hadden we, je gelooft het niet, meer dan 1500 kikkers gevangen en in grote emmers gestopt. De kloosterzusters hadden hun vrijheid terug en de kikkers tijdelijk niet maar zouden spoedig weer kwaken in Hollandse sloten.

Mooi verhaal, opa, zei mijn kleinzoon. Nieuwsgierig geworden zocht ik op het net naar kikkercentrale en kwam een bericht in het Leids Dagblad uit 1971 tegen over de wonderbaarlijke vangst in de kloostertuin. Alles komt, alles gaat voorbij.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Milieu, Natuur Tags: corona, egmond aan den hoef, karmelietessen, kikkercentrale, klooster, leen plokaar, Leids Dagblad

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 198 – reclame
  2. Wereld Natuur Fonds geeft wereldwijde SOS af voor natuur
  3. Het jaar 2020 – dag 287 – oprotten
  4. Het jaar 2020 – dag 289 – tot morgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    27 oktober 2020 om 11:50

    Dit was denk ik een koninginne hommel Joop, die zoeken nu een plek om te overwinteren. Ik had er vorig jaar een in een oud nestkastje. In het voorjaar maakte ze een raat waar jonge werksters uitkwamen. Die helpen dan mee om de volgende jonge werksters groot te brengen enz enz. De werksters gaat aan het eind van de zomer allemaal dood, alleen de koningin blijft over om te overwinteren enz enz enz.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 februari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 -dag 55 – baudet, wilders, engel
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – Hatha yoga (deel 2)
  • Boeken Psychologica – Het wel en wee van je mentale gezondheid
  • Jasper Schaaf – Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens