• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Sogenji Desu – Shu Jo Mu Hen…

Sogenji Desu – Shu Jo Mu Hen…

21 juli 2020 door Bertjan Oosterbeek

Shu Jo Mu Hen

SHU JO MU HEN SEI GAN DO is de eerste van de vier boddhisattva-geloften die boeddhisten afleggen en betekent zoveel als: hoe talrijk de levende wezens ook zijn, ik beloof ze alle te redden. Ook binnen de Japanse zentraditie staat deze gelofte centraal. In Sogenji ging er geen kokuho of teisho van de Roshi voorbij zonder dat hij nogmaals benadrukte dat ‘wat we hier doen’ niet voor onszelf deden, maar voor alle levende wezens. En dat er dus – zeker nu we al met 7 miljard mensen op de wereld zijn – geen enkele reden was om onze training niet met minder dan volledige overgave en toewijding te doen. Do not lax in your efforts now…

Voor ons in Nederland – waar zen voor veel mensen toch vooral in het teken staat van ‘beter in je vel zitten’ – is het denk ik moeilijk om precies te begrijpen waar dit voor staat. Zeker omdat je volgens de Roshi fully and completely realised moet zijn om dit echt in te kunnen zien. En aangezien ik dat van mijzelf zeker ook nog niet kan zeggen, blijf ook ik dit moeilijk vinden. Dus wat te zeggen als me gevraagd wordt: in hoeverre geloof jij daar nu in?

Mijn tijd in Sogenji heeft denk ik wel wat tipjes van de sluiter opgelicht. Ik herinner me nog goed de eerste keer dat ik – net terug uit Japan – over de Oudegracht in Utrecht liep. Al die strakke, verkrampte, in zichzelf gekeerde gezichten die ik daar zag, ik had dat nog nooit zo helder en duidelijk ervaren. En dat op een plek waar mensen juist naartoe komen om zich te vermaken en zich gelukkig te voelen! De Roshi sprak altijd graag over dark and noisy society, iets waar ik in Japan altijd een beetje om moest lachen. Zo erg was het toch niet? Maar nu zag ik het recht voor mijn neus gebeuren. Hier was nog een hoop werk te doen. Maar hoe?

De essentie geeft de Roshi eigenlijk zelf aan, als hij zijn allereerste toevallige ontmoeting met Yamada Mumon Roshi – zijn eigen meester – beschrijft: “It was early, so the buses were really crowded. I had to push through this packed crowd of people to board the bus, then move all the way to the back.  As I did so, all of a sudden I came upon someone who struck me as most
unusual. He had a mysterious presence – there was something luminous about him. There he was, an old priest in robes, wearing glasses and reading a book, yet he glowed with a type of light. In comparison, the people around  him seemed so weighed down by their thoughts and cares … I had never met  a person like this before, and I couldn’t figure out what was so inspiring about him… Because of him I saw for the first time how the inner quality of a  person can shine forth from his entire being…” zie ook: Shodo Harada Roshi – A Short Biography

De Roshi was erg onder de indruk van deze ontmoeting. Hij besloot deze mysterieuze priester te volgen en werd uiteindelijk zijn leerling. Wat mij intrigeert is dat Mumon Roshi in feite niets bijzonders deed en alleen maar zichzelf was. En dat was blijkbaar indrukwekkend genoeg.

Ik merk het zelf ook. Natuurlijk wil ik graag mensen inspireren met mijn belevenissen in Japan; deze website is daar een voorbeeld van. Toch merk ik dat de meeste inspiratie uitgaat van dingen die ik niet bewust doe, die niet gepland zijn. De dingen waarbij ik ‘gewoon’ mezelf ben. Zo werkt dat blijkbaar. En voor mijzelf merk ik omgekeerd dat de dingen die ik met
anderen doe vele malen inspirerender zijn dan de dingen die ik in m’n eentje onderneem. Dat is – wat degenen die mij wat beter kennen zullen beamen – toch wel een eye-opener geweest.
SHU JO MU HEN SEI GAN DO is voor mijzelf allereerst een inspiratiebron om iedere dag mijn practice weer serieus te nemen. In Japan heb ik voor weinig geld een prachtig houten beeld van Kannon – de Boddhisattva die deze gelofte belichaamd – kunnen kopen. (Omdat de verkoper wel zag dat ik één van Harada’s boys was, kreeg ik ongevraagd zomaar 25% korting. Wat
nog maar weer eens benadrukt hoe zeer de Japanners het waarderen dat wij als westerlingen hun cultuur komen bestuderen.) Als ik eens een keer geen zin heb om te gaan zitten, zie ik haar en hoor ik de woorden van de Roshi: ‘we doen dit niet voor onszelf, maar voor alle levende wezens…’

En dan ga ik dus toch maar zitten. Er wordt op me gerekend…

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

Bertjan Oosterbeek schrijft nog meer verhalen, ook over zen. En die zijn te lezen op zijn website www.bertjanoosterbeek.wordpress.com?

(c) 2012 Bertjan Oosterbeek.

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Geluk, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, Japan, klooster, serie, Sogenji, Utrecht

Lees ook:

  1. Sogenji Desu – Shu Jo Mu Hen…
  2. Sogenji desu: SANZEN 2
  3. Sogian Desu: NENGE MISHO
  4. Sogenji desu: SANZEN

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.