• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » (On)gerichte liefde

(On)gerichte liefde

12 juli 2020 door Henk van Kalken

Je houdt van…
Vervolgens kun je nu gaan opsommen. Vrouwen, mannen, dieren, de natuur, spiritualiteit, (deze volgorde is volstrekt willekeurig), kunst, eten, drinken, seks, muziek…
De liefde.
Bezongen en in bluessongs uitgejammerd. Verheerlijkt en in vrijwel elke cultuur vervormd tot een romantische suikertaart.
Aan de liefde van het éne wezen (mensen of dieren) voor het andere kan meerdere betekenissen worden gegeven. Een affectieve en/of seksuele betekenis, variërend van genegenheid escalerend tot verliefdheid.
Of de meer getranscendeerde vorm. Liefde voor alle denkende en voelende wezens, zonder onderscheid in geslacht, ras, geloof of soort. In theorie klopt je hart dan evenzeer warm voor zowel een menselijk wezen als voor een mestkever of een lintworm. Verliefdheid kun je zien als een doorgeschoten vorm van aardig vinden. Zelf denk ik al jaren dat het een – meestal –  milde vorm van psychose is. Je ziet – vanuit mijn mannenperspectief –  de ander niet meer zoals zij is. Je ziet de ander zoals je haar herschept in je lichtelijk tot redelijk zwaar verwarde en hormonaal bestookte brein. Tijdens mijn opleiding tot therapeut was ik tot voorbij mijn oren verliefd geworden op een medestudente. Tijdens een pauze tussen de lessen zag ik haar in gedachten verzonken voor zich uitstaren. Ik was ervan overtuigd dat ze allemaal prachtige, diepe gedachten had, vol kleuren en mooie geluiden over liefde, leven en dood. Toen we terugliepen naar het leslokaal vroeg ik (enigszins schor, waarschijnlijk): ‘Waar dacht je aan?’ Ze richtte haar fluweelzachte blik op mij. In mijn buikregio begon een harig beest koprollen te maken. ‘Wat ik vanavond verdorie nou weer moet koken en dat ik vergeten ben de wasautomaat aan te zetten,’ antwoordde ze met een geërgerde frons tussen de aanbeden ogen. Mijn dieper gelegen hersendelen slaagden er in om zélfs van deze triviale mededeling iets bijzonders te maken. Dus verliefdheid heeft waarschijnlijk niets van doen met liefde, maar met onze ópvattingen, conditioneringen en vervormingen met betrekking tot de begrippen liefde en verliefdheid. Vooral die vervormingen. Iets maken van wat er niet is. Ietsniets.
Liefde is mooi, liefde is alles. Alles is liefde. Liefde is soms ook treurig. Iemand willen ‘hebben’ die je niet krijgen kan, zorgt voor de blues. Iemand verliezen waar je van houdt, geeft diep-donkere blues. Persoonsgerichte liefde is vooral op het eigen ik gericht en nauwelijks op de ander.
En de getranscendeerde vorm van liefde dan? Echt van alles en iedereen houden, de universele Liefde? Als alles één is, en we de verschillen die we desondanks ervaren vooral dualistische breinbewegingen zijn. Van jezelf houden is hetzelfde als van iemand anders houden. Niet dat we dat altijd beseffen, maar dat doen we meestal ook niet met het besef dat alles één is. Gefocust van iemand houden is heerlijk, zeker in een relatie. Het maakt natuurlijk ook kwetsbaar en afhankelijk, als je het niet weet te doseren. Zeker als het evenwicht in de relatie niet of onvoldoende aanwezig is. Elke persoonsgerichte liefde is ook tijdelijk. De dood maakt abrupt een einde aan deze mooie illusie. Een relatiebreuk ook meestal. Universele liefde is daarentegen hersen- en fysiek systeem ontkrampend en maakt niet afhankelijk, in tegendeel. Liefde met een hoofdletter is verbonden met de natuurlijke staat van verschijnselen. Liefde is dus een leeg verschijnsel.
Wat we in ons dagelijks liefdesleven doen, bijvoorbeeld met de geromantiseerde liefde, is beloningsstofjes krijgen in ons brein en ons daar knorrend van genot in wentelen. Dít is wel héél bijzonder, denken we dan. Conditioneren, dus. Of tegenovergestelde reactiepatronen als het niet loopt zoals je wilt, zoals bedrogen worden of afgewezen. Ik heb ooit een poging gedaan om overeenkomsten in het begrip liefde te vinden tussen de verschillende religies. Ik vond weinig duidelijks, maar dat kan ook te maken hebben met de mate waarin ik mijn best deed om iets te vinden. Er was te veel onduidelijks.
In alle religies, behalve de boeddhistische en boeddhistisch-gerelateerde, bleek het toch een gevoel te zijn dat primair op ‘naasten’ gericht is. Op naasten, maar ook niet direct-naasten zijn naasten. Met als ‘gevaar’ de secundaire winst, het lekkere gevoel wat je er zelf aan overhoudt. Het is net zoiets als goed doen uit barmhartigheid, in plaats van mededogen, en genieten van het optredende egogevoel: kijk mij es effe goed zijn. Barmhartigheid versus mededogen. Iedereen die op boeddhisme gericht is kan je het – relatieve – verschil uitleggen.
Ik denk zelf dat gevoelens als ongerichte liefde en daaruit voortkomend mededogen helemaal niet zo gedifferentieerd zijn.
Ongerichte liefde betekent dat er in wezen geen enkel verschil is tussen de aard van de geest van het éne individu en het andere. Inclusief, zoals ik al betoogde, jezelf. Er is ook niets mis met houden van jezelf. In tegendeel. Tenzij dit natuurlijk doorschiet in de richting van egoïsme en narcisme.
Er is bij dharmabeoefenaren het besef dat alle verschijnselen leeg zijn. Betekenisloos. Als je er niets mee doet en het verschijnsel laat voor wat het is, en je weet dat te integreren in de oorspronkelijke staat, die we allemaal bezitten, is dat ten diepste liefde. Bevrijd, en niet geketend door opvattingen, overtuigingen, hormonale oprispingen en geromantiseerde onzin.
Ik ga dit verhaal beëindigen, want mijn levensgezellin roept van beneden. ‘Schattie, ik heb theehee..!’  Ach, wat lief en zorgzaam, dacht ik vertederd, en riep terug: ‘Ja, liefje, ik kom eraan.’

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid Tags: liefde

Lees ook:

  1. De kunst van het geluk 1
  2. Levensvreugde in onvoltooid verleden tijd
  3. Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
  4. Boekbespreking -De filosoof van de liefde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    12 juli 2020 om 15:16

    ‘Er is bij dharmabeoefenaren het besef dat alle verschijnselen leeg zijn. Betekenisloos.’

    Oeps, dit is wel een zeer negatieve opvatting van wat ‘leegte’ in het boeddhisme zou zijn. Voor zover ik het begrijp is dat verschijnselen geen essentie hebben.

    Dit houdt in dat ze niet afgescheiden, onafhankelijk van elkaar bestaan, maar dat alle verschijnselen met elkaar zijn verbonden. Dat is verre van betekenisloos: het barst van de betekenis. Une mer are boire, zou ik niet doen omdat zeewater zout is.

    Om te kunnen overleven hebben mensen geleerd, en wij niet alleen, om dingen van elkaar te onderscheiden. Het is toch wel heel erg handig om als we een krokodil zien, het geen boom is. Het kan ook zijn dat je een tuinslang ziet in plaats van een gifslang, maar dat is beter dan andersom. Zeiknat worden door een tuinslang valt nog wel te overleven.

    Je hebt het ook begrepen, Henk. Als er iets betekenisvol is dan is dit het: ‘Ach, wat lief en zorgzaam, dacht ik vertederd, en riep terug: ‘Ja, liefje, ik kom eraan.’
    Filosoferen is nuttig en fijn, maar de toiletgang, het hongergevoel en het liefje met de thee, ach moet ik dit uitleggen?

  2. Henk van Kalken zegt

    12 juli 2020 om 19:15

    Met ‘leeg’ bedoel ik leeg van een inherent bestaan. Een verschijnsel is leeg en betekenisloos tenzij we er een betekenis aan geven. Dat kan per verschijnsel en per persoon hemelsbreed verschillen. Op ons relatieve niveau van fysiek bestaan onderscheiden we levensvormen en geven er namen aan. En we spreken af dat we de fysieke vorm van een krokodil een krokodil noemen. De naam die we hem geven is niet hetzelfde wat hij ten diepste is. Gelukkig – of eigenlijk jammer genoeg – voor het beest hoeft hij niet na te denken over wat wel de vraag der vragen genoemd wordt: wie ben ik? Praktisch, als je in een wereld leeft met zoveel verschillende levensvormen om een beestje een naam te geven inderdaad. Maar dat is niet wat ik bedoel met dat alle levensvormen leeg en zonder enige betekenis zijn.

    • kees moerbeek zegt

      13 juli 2020 om 11:56

      Ik zou je willen vragen om het artikel van Thanissaro Bhikkhu te lezen. Het heet What do buddhists mean when they talk about emptiness?

      Twee citaten uit het artikel. ‘Emptiness is a mode of perception, a way of looking at experience. It adds nothing to, and takes nothing away from, the raw data of physical and mental events. You look at events in the mind and the senses with no thought of whether there’s anything lying behind them.

      This mode is called emptiness because it is empty of the presuppositions we usually add to experience in order to make sense of it: the stories and worldviews we fashion to explain who we are and the world we live in.’

      De bedoeling van het gebruik van leegte is: ’to loosen all attachments to views, stories, and assumptions, leaving the mind empty of all the greed, anger; and delusion, and thus empty of suffering and stress. And when you come right down to it, that’s the emptiness that really counts.’

      Leegte heeft een therapeutisch doel in de ogen van de Boeddha.

      • G.J. Smeets zegt

        13 juli 2020 om 18:29

        Kees, treffende citaten!

        Ta, Dzogchen adepten zijn nu eenmaal verknocht aan stories and worldviews (om Thanissaro Bikkhu te citeren) zoals ‘relatieve niveau van bestaan’, of ‘de natuurlijke staat’, en zo meer.

        Of leegte in de ogen van de Boeddha een therapeutisch doel heeft (jouw woorden, Kees), geen idee. Gautama Shakyamuni is ontraceerbare geschiedenis. En over de Boeddha doen al -tig eeuwen mythologische verhalen de ronde.

  3. bolletje zegt

    12 juli 2020 om 19:26

    In mijn buikregio begon een harig beest koprollen te maken. Die snap ik niet helemaal. Harige beesten in je buik? Dan moet je naar de dokter!
    Liefde? Dit klinkt vast controversieel. Ik vind het onderwerp liefde altijd een beetje pathetisch. Dat ligt meer aan mij, waarschijnlijk. De meeste mensen hebben dat niet. Mensen die wel een hart hebben. Zelfs ik heb liefde in me. Maar, ga er spaarzaam mee om. Verkwist het niet.
    Is liefde geen hechting?
    Kan je niet beter een soort algemene liefde voor álles hebben, dan voor specifieke personen?
    Een soort mild mededogen/liefde, voor alles? Is dat niet breder? Is het idee van monogamie niet ook beperkend?

  4. robq zegt

    13 juli 2020 om 09:39

    Moeilijk onderwerp en toch goed en bondig gevat. Dank u Henk.

    • Henk van Kalken zegt

      13 juli 2020 om 11:22

      Dank,en graag gedaan, robq

  5. Henk van Kalken zegt

    13 juli 2020 om 11:21

    Veel vragen, Bolletje. Ik ben geen leraar dzogchen of boeddhisme, maar de meeste vragen beantwoord ik al ik mijn verhaal.Gerichtheid op het ego waar er sprake is van liefde op een persoon gericht. Dat geeft gehechtheid. En monogamie is wel beperkend, maar het scheelt vaak de inname van een hoop medicatie en veel verdriet bij een partner.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.