• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Gedroomde zingeving

Gedroomde zingeving

21 februari 2020 door André Droogers

Het gebeurde tegen de ochtend. Ik werd wakker uit een droom en voelde me gelukzalig. Zelfs zo dat ik dacht dat nu alle problemen rond de zin van het menszijn waren opgelost.

Op het moment zelf was wat ik droomde heel concreet en zo na te vertellen, maar even later werd het abstract en niet echt uit te leggen. Wat ik me wel kon herinneren, was dat er een geweldige vloeibare muur was, een soort waterval, rood-zwart. En daarnaast een even hoge lichtgroene vaste wand, zo te zien van kunststof.

Waar ik zo gelukkig van werd, was dat die twee versmolten, alsof hun verschillen in materie en kleur opgeheven werden. Nu ik het opschrijf, weet ik niet meer waarom juist het samensmelten, in de marge tussen slapen en waken, zo’n positief effect op mij had. Maar ik kan er wel over doorredeneren.

Behalve het contrast van de kleuren, was er de tegenstelling tussen vloeibaar en vast. Het vloeibare van de waterval staat dan voor het dynamische en het procesmatige, terwijl het vaste van de wand verwijst naar het statische en de continuïteit. Dat lijkt me een basisprobleem van het menszijn. Hoe ga je om met verandering en waar zit dan de continuïteit?

Dat versmelten van beweging en vastigheid zet de tijd trouwens stil. Normaal gaat alles maar door, maar nu even niet. Je doorbreekt de onvermijdelijke keten van oorzaak en gevolg, want er gebeurt niets. Ongeveer zoals in de hedendaagse mindfulnesssspiritualiteit het moment gevierd wordt.

Wat me verder intrigeert is de omvang van waterval en wand. Ze torenden ver boven me uit. Ik moet dan denken aan de problematische grotere gehelen die een mens overstijgen. Daar kun je een waslijst van aanleggen, zoals: de natuur, de dood, de tijd, de ruimte, de samenleving, het kwaad, je eigen zelf.

Die grotere gehelen verliezen hun onvermijdelijkheid op dat moment waarop de tijd stil staat en er niets gebeurt. Er is een wapenstilstand. Voor even staan natuur, dood, tijd, ruimte, samenleving en kwaad tussen haakjes. Je wordt meer jezelf.

In het verlengde daarvan zet ik als godsdienstantropoloog dan het godsidee. Het is een hulplijn in de omgang met bovengenoemde grotere gehelen. Het godsbegrip wordt vanuit de persoonlijke en culturele ervaring heel divers ingevuld, maar steeds gaat het om iets wezenlijks dat ons overstijgt.

In tegenstelling tot de bovengenoemde verontrustende grotere gehelen, is deze overstijgende grootheid meer benaderbaar. Het/Zij/Hij is weliswaar ook een groter geheel, maar er kan een relatie mee ontstaan – alweer: hoe dan ook ingevuld. Net als het beleefde moment helpt het godsbesef om met die andere grotere gehelen om te gaan.

Mijn gedroomde zingeving werd zo een ingeving over levensbeschouwing. Die droomervaring bezorgde me een zinvol moment. De grotere gehelen smolten weg.

 

Categorie: Columns, Geluk, godsdienst Tags: André Droogers, droom gelukzaligheid, tijd, zingeving

Lees ook:

  1. Bij nader inzien
  2. André – leken
  3. Zin spelen
  4. Tussentijd corona

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    22 februari 2020 om 10:26

    André, toen jij wakker werd was er eenvoudig vreugde. Laten we die toestand maar ’s zó benoemen: Vreugde.
    Daar raakte je weer uit…ja, dat gebeurt gewoon. Hoe?
    Door niet stil te blijven en het te gaan benoemen. Door er tegen aan te praten.
    Je hebt er een heel verhaal van gemaakt, een hele’toestand’.
    En het was zo eenvoudig! Zo ontiegelijk heel. Morgenochtend opletten en opnieuw het bekijken. Nieuwe kans.

    • Henk van Kalken zegt

      22 februari 2020 om 11:31

      Mee eens, Piet. De oorspronkelijke staat van elk individu is niet groots en overstijgend. Iedereen ‘heeft’dit. Hoe grootser de interpretatie van ervaringen, hoe meeslepender de verhalen, hoe zekerder het is het dat er gewoon van een karmische droom sprake was. Zie het werk over droomyoga van Namkhai Norbu Rinpoche.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
05 okt
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
5 okt 23
07 okt
Global Kum Nye fest
7 okt 23
07 okt
Onderscheid tussen ons denken en onze zintuiglijke ervaring van deze werkelijkheid
7 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen scheidslijn en schijnlijn vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 257 – BERG
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Boeken – Tao Te Tjing
    • Extinction Rebellion eist: sluit de gifkraan, stem tegen glyfosaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.