• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » André – leken

André – leken

17 december 2017 door André Droogers

In onze doopsgezinde gemeente worden al een paar jaar twee diensten per maand verzorgd door de eigen leden. Wat je in deze kleine gemeente van nog geen honderd leden ziet gebeuren is de rehabilitatie van de leek.

Alle religies hebben mensen, meest mannen, die meer kennis hebben van de sacrale dimensie dan doorsnee gelovigen. Zij zijn de religieuze specialisten. Om dat te worden hebben ze meestal meer moeten doen dan een inwijdingsritueel ondergaan. Soms is een ervaring van aangeraakt worden door het heilige een voorwaarde. Maar meestal moeten ze zich de visie en praktijken van hun religie hardleers eigen maken. Dat kan werkgelegenheid voor het leven zijn.

Religieuze specialisten bekleden een positie waarbij ze het gedrag van gelovigen aan kunnen sturen. In mijn termen heet dat macht. Hun roeping en kennis zijn hun machtsmiddelen.

Het is vaak een automatisme geworden dat de religieuze specialisten de leidende rol spelen, zo zelfs dat men hen ziet als de eigenaars van hun religie. Ze beheersen de organisatie, beheren de gebouwen, en bepalen de sfeer.

Onze gemeente biedt leken ruimte die elders is voorbehouden aan religieuze specialisten. Dat blijkt een gouden greep. Het kerkbezoek lijdt er niet onder en de betrokkenheid wordt bevorderd. Onvermoede talenten komen tevoorschijn. V laat zich evengoed horen als M. De stillen in den lande blijken geïnspireerde woordvoerders te zijn. Er wordt uitbundig gespeeld met zingeving.

Je zou haast gaan denken dat religieuze specialisten de betrokkenheid van leken eerder hebben belemmerd dan bevorderd…

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: André Droogers, Doopsgezinde Gemeente, leken, macht, religieuze specialisten, zingeving

Lees ook:

  1. Iets klaar spelen
  2. Rebellen en dwarsdenkers
  3. Tussentijd corona
  4. Leken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    18 december 2017 om 14:55

    Beschrijft een karikatuur van de ‘specialisten’ en dan is het makkelijk prijsschieten.
    Toen ik nog student/leek was deden we heel wat dingen alleen met de studenten maar voor sommige bijeenkomsten had je gewoon de diepgang van minstens heel ervaren studenten en liefst specialisten/lerarenressen nodig. Nu ik specialist/leraar ben gaat het me echt niet om macht; een beetje student zou daar ook doorheen prikken en gillend wegrennen. Het gaat simpelweg om doorgeven wat ik zelf geleerd heb en baat bij had en heb, als dankbaarheid voor mijn voorgangers en als hulp voor studenten.
    En van hun feedback leer je zelf ook nog steeds bij!

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      19 december 2017 om 16:48

      “Religieuze specialisten bekleden een positie waarbij ze het gedrag van gelovigen aan kunnen sturen. In mijn termen heet dat macht. Hun roeping en kennis zijn hun machtsmiddelen. Het is vaak een automatisme geworden dat de religieuze specialisten de leidende rol spelen, zo zelfs dat men hen ziet als de eigenaars van hun religie. Ze beheersen de organisatie, beheren de gebouwen, en bepalen de sfeer.”

      Ujukarin, anders dan jij lees ik dit niet als prijsschieten op een karikatuur. Wat mij betreft is het een relevant en realistisch beeld van de religieuze specialist.
      Het feit dat ’t jou niet om macht te doen is moet je niet verwarren met het feit dat je als specialist onvermijdelijk macht hebt en uitoefent. Niks mis mee zolang je het maar beseft en erkent. Toch?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 133 – rijkswegen
    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens