• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Het jaar 2020 – dag 14 – leven

Het jaar 2020 – dag 14 – leven

14 januari 2020 door Joop Ha Hoek

Fokke Obbema is journalist bij De Volkskrant. In 2017 was hij na een hartstilstand even klinisch dood. Na reanimatie schreef hij het boek ‘Wat is de zin van het leven’ met interviews met mensen die daar iets zinnigs over kunnen zeggen. Een ervan zei dat de zin van het leven is om kwetsbaarheid toe te staan. Nu maakt hij een vervolg op dat boek. Aan zijn lezers vroeg hij wat een zinvol leven is. Vierhonderd lezers reageerden en interviewden zichzelf.

Ik moet eerlijk bekennen dat tot vorige week ik Obbema in een aflevering van de DeWereldDraaitDoor zag en hoorde ik mij nooit deze vragen had gesteld. Ik vind ze eigenlijk onzinnig. Ik kan me wel voorstellen dat iemand met een bijna dood ervaring wil weten wat de zin is, na een verblijf in een andere dimensie. Ik was een paar keer bijna dood maar heb dat niet zo ervaren. Voor mij is het leven het leven, noch zinvol, noch zinloos. Mijn ouders hebben mij verwekt, vooraf is aan mij die niet bestond geen toestemming gevraagd om mij te verwekken. Ik neem aan dat een kinderwens vooraf ging aan de verwekking. Na mijn geboorte kwam ik in een liefdevolle omgeving terecht.

Er zijn mensen die geloven dat hun kinderen zelf de ouders uitzoeken. Als dat zo zou zijn passen mijn ouders wel heel erg bij de maatschappelijke ideeën die ik heb. Een socialistisch en communistisch milieu, op een humane wijze gevoed door christelijke grootouders, uiteindelijk een mix van humanisme. Of is het andersom, hebben mijn ouders mij gevoed met hun ideeën over maatschappelijke idealen. Hoe zou mijn leven eruit hebben gezien als mijn ouders Rooms-Katholiek, Joods of Islamitisch waren geweest.

Ik weet niet wat de zin van het leven is. Moet het leven zinvol zijn om het te leven? Welke voorwaarden hanteer je om iets zinvol te maken. Iedereen wil gelukkig zijn, maar weinigen zijn het echt. Het is geven en nemen, alles gaat voorbij, alles is vergankelijk. Ik ken mensen die zo gelukkig zijn dat ze ziek worden bij de gedachte dat geluk te verliezen. Angst overschaduwt hun geluk.

Nu ik toch leef, met veel genoegen en plezier overigens, probeer ik er het beste voor mij en mijn medemens van te maken. Als journalist was ik in staat om sommige mensen te helpen om een beter leven te leiden. Ik haalde een onschuldige voor doodslag veroordeelde man uit de gevangenis, maar een advocaat schoot zich met een jachtgeweer door het hoofd nadat ik over door hem gepleegde malversaties had geschreven in de krant.

Pastor Hein Thijssen vond dat het leven een schijtende merel is. Een beetje fluiten en kakken. Zelf was ik altijd blij als mijn auto zonder gedoe wilde starten.

Ik denk dat er nooit een uniform antwoord zal komen op levensvragen. Voor de een is het dit, voor de ander dat. Onze geest en ervaringen met en in het leven vormen ons kader.

Een vrouw zei in DWDD dat de zin van het leven voor haar was om zichzelf te leren kennen. De etiketten verwijderen die school, maatschappij en je omgeving je hebben opgeplakt. Het meest gevoelige stukje -jezelf- hou je verborgen.

Mijn leven is een keten van vernieuwingen. Soms ziet dat er na een grote ervaring heel anders uit dan ervoor. Heb je net een antwoord bedacht op een levensvraag- waarom besta ik, heeft het dagboek ineens een heel andere inhoud. Of toch niet- het leven is karma, de wet van oorzaak en gevolg. Daar passen geen vragen bij, wel oplettendheid.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: BDE, Fokke Obbema, Hein Thijssen, karma, Volkskrant, zin van het leven, zinvol leven

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 -de tweehonderdenzevenenvijftigste dag- de vaas
  2. Het jaar 2018 -de negenentwintigste dag- zwarecrimineel
  3. Het jaar 2020 – dag 22 – weboor
  4. Het jaar 2020 – dag 124 – leeg en bevrijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    14 januari 2020 om 22:10

    Herkenbare beschouwing. Dank Joop. Mijn reflectie:

    Victor Frankl, die het concentratiekamp overleefde, betoogde dat de ‘condition humaine’ de wil tot betekenis is. Het geven van betekenis geeft ‘zin’. In die zin kan je zin niet vinden, maar gaat het om geven, zingeving. (Wat een zin overigens). Frankl onderscheidt een aantal menselijke activiteiten die betekenis kunnen brengen: liefhebben, scheppen en zin geven aan onvermijdbaar lijden.

    Mijns inziens wordt de diepgang van die activiteiten mede bepaald door bewustzijn. Hoe dieper het inzicht in de relativiteit van deze wereld en zijn veelvoud der dingen (incluis het inzicht in de relativiteit van het eigen ego) hoe meer vervullend de menselijke activiteiten gericht op betekenisgeving kunnen worden.

    Frankl spreekt in zijn werk over ‘de existentiële frustratie’, het wijdverbreide zingeving-gat waaraan vele mensen lijden. Een inspirerende verhandeling tref je aan in zijn boek ‘Das Leiden am sinlosen Leben’ (als titel slecht vertaald in het Nederlands als ‘heeft het leven zin?’).

    Nu ik dit stukje geschreven heb voel ik me even wat meer van betekenis dan in mijn alledaagse zijn.

    Hartelijke groet.

  2. Henk van Kalken zegt

    15 januari 2020 om 08:37

    Namkhai Norbu Rinpoche zei ooit dat kinderen na hun geboorte in een meestal gouden kooi worden gezet. Daarna ben je de rest van je leven bezig om je van alle conditioneringen te bevrijden – als je het geluk hebt je te realiseren dat je geconditioneerd bent. Die oplettendheid waar je het over hebt, Joop.

  3. Wulf zegt

    15 januari 2020 om 08:47

    Ik begon pas over de zin van het leven na te denken nadat ik niet meer geleefd werd. Niet meer in de tredmolen bij de baas, geen 24/7 verpleging meer voor m’n ongeneeslijk zieke dochter, ik meer vrije tijd had. Dit verschijnsel zal een van de levensfasen zijn. Ik lees er nu boeken over en ik ga naar lezingen. Dit is blijkbaar onderdeel van de zin van mijn leven.

  4. Maria Band zegt

    15 januari 2020 om 10:06

    Toen ik stopte met zoeken naar zin, maar ging leren om te zijn, toen stopte het zoeken en omarmde ik alles waar ik gelukkig van werd. Daarom lees ik nu graag boeken van wijze mensen uit allerlei culturen en ik vind daar veel vreugde in. Zo kwam ik ook uit bij Boeddha bijvoorbeeld. Ik word daar gewoon blij van. Soms verwonder ik me over wijsheid die al zo oud is en die we dan nu wellicht ons eindelijk weer gaan herinneren. Ik denk bijvoorbeeld aan Loa-tse, maar ik geniet net zoveel van een goed gesprek met mijn beste vriendin of van een boek van een wijze van deze tijd (Eckhart Tolle bijvoorbeeld). Ons doel is Zijn.

  5. Wulf zegt

    15 januari 2020 om 16:15

    Dit allemaal lezende merk ik dat we HET antwoord op de zin van het leven willen ontdekken terwijl dat voor ieder persoonlijk anders kan zijn. Criterium bij Victor Frankl was: wie kon er een concentratiekamp verdragen, n.l. mensen met nog steeds een dierbare thuis op het netvlies die je terug wilt zien. Of zijn boek wat hij ten koste van alles af wilde schrijven. Zou ook iedereen even hard moed en hoop nodig hebben in dit leven? Als het een kwestie kan zijn van er gewoon ZIJN dan is dat ook prima.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood
    • Tegenwoordigheid van geest
    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta
    • Het jaar 2023 – dag 38 -ziekzwakmisselijk (2)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens