• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zen and the art of farting

Zen and the art of farting

15 juni 2012 door Connie Franssen

Ongetwijfeld is zen het meest gebruikte – en misbruikte – woord uit het boeddhisme. Dat begon al met het boek ‘Zen and the art of Motorcycle Maintenance’ uit 1974 en onlangs verscheen ‘Zen and the art of Farting…’. Het aantal publicaties met als titel ‘Zen and….naar eigen keuze invullen’, is niet te tellen.

Het woord zen is mainstream geworden. Een tuin is zen of een bepaalde inrichting is zen. Een persoon kan zen zijn of een slapende kat. Ook op Twitter komen vele varianten langs. ‘Ik ga even in de tuin zitten #zen.’ ‘Druk druk druk! Tijd voor wat #zen.’ Je kunt het vergelijken met het woord ‘liefde’. Ook zo’n woord dat multi interpretabel is.

Vraag is: als zen op zoveel manieren geïnterpreteerd kan worden, waar staat het dan voor? Volgens de mainstream is zen synoniem aan rust, balans, helderheid, eenvoud, overzicht en strak design – think Apple! Allemaal positieve connotaties. Dat de zenpraktijk ook down and dirty,  confronterend en verre van helder kan zijn, weten alleen diegenen die in de strakke zendo op hun zwarte kussentjes zitten.

De verwarring over het woord zen is overigens eeuwenoud. Samurai strijders die het woord in de 13e eeuw tegenkwamen, wisten niet goed welke karakters ze moesten gebruiken om het woord te schrijven. Ze gebruikten per ongeluk karakters die ‘lendendoek’ betekenen. Het verhaal gaat dat de politicus Morikatsu op bezoek ging bij zenmeester Bukko. Morikatsu zei tegen een van de monniken: “Die samurai zijn zo stom het woord lendendoek te verwarren met zen.” De monnik was ontsteld en vertelde het Bukko, die er alleen maar om moest lachen. “Het klopt!” zei Bukko. “Dat wat het leven kracht geeft komt van voren en bij het sterven verlaat de kracht je aan de achterkant. Een lendendoek omwikkelt de organen van leven en dood. Als je diep genoeg contempleert op het begrip lendendoek, kom je tot de kern. Hier, gebruik deze lendendoek om die idioot Morikatsu die les te leren.”

De monnik ging naar Morikatsu en zwaaide de lendendoek voor zijn gezicht heen en weer. “Alle levende wezens zitten hier in,” zei hij. “Wat heb je daar op te zeggen?”
Morikatsu zei uiteraard niets…

Zen omvat alles. Laat het woord vooral rondreizen en mainstream worden.

Lees meer van Connie: http://conniefranssen.wordpress.com

Categorie: Columns Tags: column, Connie Franssen, printbatch2, zen

Lees ook:

  1. Daar herken ik mij niet in – Jij wel?
  2. Liefde
  3. Kanzeon galore!
  4. Alles is best veel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. René zegt

    17 juni 2012 om 17:10

    Voel mij wel senang bij dit artikel. ;-)

Primaire Sidebar

Door:

Connie Franssen

Tekstschrijver / journalist. Leerling van Niko Tydeman Sensei, verbonden aan het Zencentrum Amsterdam. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • 1 september 2025
    Dagstart Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ons brein en het kwaad
    • Russische boeddhistische delegatie bezoekt Mahabodhi Mahavihara in Gayaji, India
    • Fasen van het Spirituele Pad
    • Boeken – Mentaal kapitaal voor jongeren
    • Verjaardag Dalai Lama – Negentig schilderijen van Tibetaanse kinderen tentoongesteld in restaurants in Dharamshala, India

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.