• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de honderdennegentigste dag – ophangen

Het jaar 2018 – de honderdennegentigste dag – ophangen

10 juli 2018 door Joop Ha Hoek

Mijn geest is onrustig geworden door het ophangen van de Japanse sekteleider Shoko Asahara (63) een paar dagen geleden in een Japanse gevangenis. Hij stierf niet in zijn eentje, zes volgelingen werden op vrijwel hetzelfde tijdstip ook ter dood gebracht. De bizarre sekteleider had de dood van tientallen mensen op zijn geweten en was ook verantwoordelijk voor duizenden gewonden. Het dieptepunt en voor de sekteleden mogelijk het hoogtepunt in haar bestaan was een aanval met gifgas op de metro in Tokio. De leer van de sekte was gebaseerd op een mix van hindoeïsme, boeddhisme en christendom.

Wat maar door mijn hoofd spookt is de vraag hoe je als overheid mensen kunt ophangen. Dat je als ambtenaar of cipier ’s avonds thuis komt en je partner aan je vraagt: Hoe was je dag? En dat je dan antwoordt: We hebben er zeven opgeknoopt, wat eten we vandaag?

De aanslag in de metro was het werk van gestoorde geesten die dachten dat het einde van de wereld nabij was. Rechtdoen en straf bestaan niet uit wraak maar uit gerechtigheid. Het ter dood brengen van veroordeelden- executie wordt dat genoemd, is wraak. Niemand heeft het recht een ander van het leven te beroven. Ook en juist een staat niet. Die moet het leven van burgers- ook veroordeelde criminelen beschermen.

Bij het ophangen waren mensen betrokken. De beul, gevangenispersoneel, artsen en anderen. Ik neem aan dat het ophangen niet geautomatiseerd is, dat iemand op een knop drukte of een hendel overhaalde waardoor het luik zich opende. Kwam de dood snel? Spartelde het slachtoffer? Stikte hij na enkele minuten? Toen de doodstraf in het Verenigd Koninkrijk nog bestond kwam de beul een paar dagen voor het hangen in de cel van de veroordeelde om zijn gewicht en lengte te meten. In de strop werd een speciale knoop gelegd waardoor de nek van de veroordeelde zou breken, het sterven in ieder geval niet lang zou duren. Toen de Amerikanen Irak binnen vielen hingen ze daar ook Saddam Hussein en medeplichtigen op. Soldaten filmden daar hoe het hoofd van een van de veroordeelden werd afgerukt toen het lichaam door het geopende luik viel.

Hoe ga je als betrokkene, als cipier, beul, arts om met dat verschrikkelijke moment. Kan je dat ooit vergeten? Wat voor iemand moet je zijn om namens een overheid iemand  het leven te ontnemen. In een land met tienduizenden boeddhistische tempels. Dat hield me deze week bezig.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: de Hoogste Waarheid, executie, geweten, Japan, metro Tokio, ophangen, overheid, sarin

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 17 februari 2016
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdenzevenenveertigste dag – degeneratie
  3. Het jaar 2020 – dag 349 – vogel
  4. Het jaar 2021 – dag 47 – trauma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk Hooghuis zegt

    11 juli 2018 om 11:55

    Hoe diep kun je zinken : het vergelden van een barbaarse gruweldaad met een andere barbaarse daad in een beschaafd land als Japan. Deze sekteleider had ooit tienduizenden volgelingen. Hij is zelfs door de Dalai Lama ontvangen aan wie hij $ 1 mln heeft gedoneerd.

    • Daishin zegt

      11 juli 2018 om 17:01

      En heeft Dalai Lama dat aangenomen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion
    • Tibetanen reageren krachtig  – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma
    • De ziel en de chip – deel 4: De paradox van verbinding

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.