• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 47 – trauma

Het jaar 2021 – dag 47 – trauma

16 februari 2021 door Joop Ha Hoek

In het journalistenvakblad van december vorig jaar las ik een artikel over traumaveilig interviewen. Journalisten zijn geen psychologen, maar krijgen soms wel kwetsbare, getraumatiseerde mensen voor zich. En als je iemand interviewt, kun je die persoon ook retraumatiseren. Hoe daar mee om te gaan? Neem de tijd en ga niet meteen naar die emotie, luidt de aanhef van het artikel.

De schrijver van de tekst interviewt  een meisje, dat in haar jeugd seksueel misbruikt is, daarna ernstig gepest en in een depressie terecht gekomen. Het meisje vertelde ineens dat ze bezig was met een euthanasieverklaring, als uitweg. ‘Tijdens het interview voelde ik een vervelende twijfel die me vaker tijdens mijn loopbaan als schrijvend journalist bekruipt: maak ik haar trauma erger met mijn journalistieke gewroet?’

Die twijfel komt mij zeer bekend voor. Als politieverslaggever had ik ook te maken met zeer getraumatiseerde slachtoffers. Natuurlijk, ik kwam in de eerste plaats bij die mensen om nieuws te vergaren over het lopende politieonderzoek. Dat wisten ze ook en was geen probleem. Met hun gegevens kon ik ook het OM en politie controleren of het onderzoek wel goed werd aangepakt. Heel belangrijk was het vertrouwen tussen slachtoffers en mij. Dat ik ze door mijn aanwezigheid, mijn vragen, als je wilt mijn gewroet, niet zou beschadigen. Ik was toch een journalist.

Sommige politieonderzoeken duurden soms jaren of zaken werden niet opgelost. Het klinkt hard, maar voor een journalist is er dan geen noodzaak meer om contact met de slachtoffers en hun familie te onderhouden. Steeds weer dienden zich nieuwe zaken aan. Toch bleef dat contact in veel gevallen bestaan.

Er was een jonge vrouw vermoord, haar lichaam lag op een vuilnishoop. Vrij kort na het vinden van het stoffelijk overschot zat ik bij haar moeder en stiefvader in de kamer en luisterde naar hun verdriet. Ik publiceerde daar ook over, met hun instemming. Er ging van alles mis in dat onderzoek, de stiefvader werd gearresteerd als mogelijke dader, en weer vrijgelaten, rechercheurs kwamen hun belofte aan de familie niet na, er was geen geld voor een grafsteen. Jaren verstreken en ik bleef de ouders bezoeken, hoewel er niks meer te schrijven was. Ik was ook geen huisvriend maar vrijwel de enige buitenstaander met wie ze konden praten en hun emoties tonen. Mensen houden er niet van om met verdriet en rouw geconfronteerd te worden, buren liepen een straatje om als ze de ouders zagen naderen.

Elke maand bleef ik die ouders bezoeken, ik weet niet in welke rol. Om een uur of elf in de ochtend was ik er en ging tegen vijven de deur uit, helemaal kapot van het luisteren. Direct naar huis, naar mijn gezin. Al die jaren een bombardement van klachten, verwijten, verdriet, ellende, onbegrip over een moordzaak, hun moordzaak, die maar niet opgelost werd. Tot een cold caseteam de dader arresteerde en ik de frequentie van de bezoeken ging afbouwen om er uiteindelijk mee te stoppen.

Traumaveilig interviewen. In deze zaak werd ik de schouder, het hakblok, het medicijn. In andere zaken besloot ik soms niet te publiceren omdat algemene bekendheid het slachtoffer vreselijk zou schaden. Ze konden hun beweegredenen om met mij te praten, hun ellendige ervaringen met mij te delen, niet overzien. Ik was het voertuig van hun ellende, hun verdriet, hun trauma. Altijd weer moest ik de afweging maken: wel of niet publiceren. En niemand op de redactie of waar dan ook die mij daarover raad kon geven. Het was het geweten, het moreel kompas, als maatlat.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Media Tags: geweten, moreel, trauma

Lees ook:

  1. Wouter – Een hart denkt niet na, een hart weet
  2. Boeken – veerkracht materialendoos om veerkracht bij kinderen te vergroten
  3. Het jaar 2020 – dag 317 – zwangerschapsmisselijkheid
  4. Het jaar 2021 – dag 88 – persvrijheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    17 februari 2021 om 09:24

    Uithuilschouders en luisteroren bieden aan getraumatiseerden is meedogende menselijkheid.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 81 -BB/BBB
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Jana – terug van weggeweest en oproep aan lezers
    • Guy – De aandacht van satipatthana (1)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens