‘Het kan zomaar gebeuren dat ik naar de supermarkt ga, de hoek om loop en schrik – omdat daar een tank staat met een groepje soldaten ernaast. Ik kan me dat beeld nog precies herinneren – ik keek recht in de loop van het kanon. Tja, het is september, Airborne-maand. Dan kan zoiets ‘leuks’ gebeuren.’
Achtergronden
Wegen naar de vrijheid deel 3 – de oorzaken van de vrijheid
Oorzaak en gevolg maken met andere woorden deel uit van onze interpretatie van de werkelijkheid, niet van de werkelijkheid zelf. De werkelijkheid zelf, die Kant het ‘Ding an Sich’ noemde, kunnen we niet kennen, omdat we vanaf onze geboorte al afhankelijk zijn van onze gebrekkige zintuigen en een verstand dat de indrukken ervan aan elkaar moet passen om er chocola van te maken.
‘Als je de Boeddha tegenkomt, dood hem’
De identificatie van boeddhisten met het boeddhisme als religie draagt bij aan de religieuze verschillen, aan het geweld en de onwetendheid in onze wereld. Zonder alles voor waar aan te nemen kan iemand echter de leer van de Boeddha omarmen en tóch een echte monnik of non zijn, zelfs een boeddha worden.
Ardan
…
De virtuele denkster 230
…
Eindspel – theaterklassieker van Samuel Beckett in de theaters
Hoe ga je om met eindigheid? Het is deze vraag die Beckett met zoveel absurditeit en spelplezier te lijf gaat, dat daarin een ontroerend antwoord schuilt. Met zijn heldere taalgebruik en minimale setting creëert hij met Eindspel een lichtvoetige tragedie.
Vergiften en vervolgen – over het levenswiel, en alle herkenbare symptomen vroeger en nu…
Wie gemotiveerd door begeerte, afkeer en onwetendheid handelt zal slecht karma opbouwen en gaandeweg afglijden. En wie deze drie vergiften langzaamaan kan loslaten, zoals een pauw in staat is slangen op te eten zonder door het gif geraakt te worden, die zal goed karma opbouwen.
Veertiende editie Boeddhistisch Filmfestival met thema identiteit
Babeth M. Vanloo, directeur van het BFFE: ‘Verzachten wat je hart doet lijden, dat kwam bij me op toen ik nadacht over wat we met ons filmfestival aan ons publiek willen overbrengen. Het thema identiteit lijkt in de samenleving te resoneren met een gevoel van urgentie.’
Ojizo-sama – beschermer van overleden kinderen
De Japanners legden al eeuwen pasgeborenen te vondeling, pleegden kindermoorden en abortussen als gevolg van natuurrampen, hongernoden, armoede en schande.
Ardan
…
De virtuele denkster 229
…
Wegen naar de vrijheid deel 1 – De kosmische grap en het existentialisme
Omdat ieder mens in wezen bewustzijn is, is iedereen vrij. Iedereen bestaat op de manier van vrij te zijn. Vrijheid is echter volgens Sartre niet behaaglijk, het roept angst op, daarom probeert iedereen zich een plaats te veroveren tussen de dingen. Het streven van een mensenleven is om iets te worden, iets waarvoor mensen bewondering hebben, iets dat in de media wordt geroemd. Daartoe moet je het beste uit jezelf halen.
Ehipassiko – emotionele vrijheid (Douwe Nutterts)
‘Meditatie is ten dele een training in gewaarzijn van onze emoties en emotionele patronen en de relatie tussen onze emoties en de gevoelde ervaring van ons lichaam. Veel van onze emoties zijn automatisch en een belangrijke stap is om ons niet te verliezen in onze emoties en deze ook niet voortdurend uit te drukken.’
Ardan
…
De virtuele denkster 228
…
Odaan’s workshop
Odaan gaat staan. Hij kijkt rond. Dan begint hij, wat aarzelend: “We zitten allemaal vast in ons eigen verhaal. Het verhaal dat we onszelf vertellen over het verleden. Over wie we zijn, waarom we handelen zoals we doen. Het verhaal dat we anderen vertellen.’ Deze tekst is een co-creatie van Wouter ter Braak en Jos Niesten.
Taigu – geloven in boeddhisme
Het is goed dat er wordt gezaagd aan de pijlers van ons hedendaagse boeddhisme. Het is een uitdrukking van de impermanentie en opent een venster op de mogelijkheid van een boeddhistische paradigmavernieuwing die de dharma toegankelijk maakt voor meer mensen.
Let zen disturb you
‘Het moeilijkste waren de correcties. Als de leraar zag dat ik een gebaar toevoegde, of een taak in de dojo te haastig of slordig had uitgevoerd, werd dat ten overstaan van alle anderen meteen gecorrigeerd. In niet mis te verstane bewoordingen, of door te eisen dan de handeling herhaald werd tot het wel goed was. “Let zen disturb you,” zei m’n leraar meer dan eens.’
Marien Bakker – reliek
Wat je ziet is niet wat het is. Iedereen ziet het anders. De vorm is duidelijk, maar hoe staat het met de inhoud? Wie bepaald de waarde daarvan? Wat zie jij?
Andrew Olendzki -advocaat van Mara
Het zal best wat de Boeddha beweerde over die zelfloosheid, toch voelt het anders voor Olendzki. Als advocaat van de boeddhistische ‘duivel’ Mara noemt hij vijf redenen waarom. Een literaire stijlfiguur natuurlijk, maar niet minder serieus. Wat beweert hij vrij vertaald en samengevat?
Ehipassiko – verslaving, een lijdensweg (Ewen Arnold)
Ewen Arnold: ‘Verslaving is een taboe, ook in spirituele kringen. Nochtans zijn onze (vaak onbewuste) verslavingen de oorzaak van veel leed. Voor onszelf, onze vrienden, familie en de wereld. Op deze avond praat ik over mijn eigen alcohol- en drugsmisbruik en hoe mijn meditatie-beoefening daarbij geholpen heeft.’
Ardan
…
De virtuele denkster 227
…
Wouter ter Braake – Het boek van alles
‘Waar zijn wij vóór dat we geboren worden?’. Het kleine joch kijkt Vanitas verwachtingsvol aan. ‘Overal en nergens’ flitst het door Vanitas heen. Maar hij antwoordt in uitgebreide zinnen. Soms aarzelend. Het lijkt erop dat zijn bronnen van poëzie en literaire zinnen opgedroogd zijn.