Je beseft dat je de dingen niet tot morgen of volgende week of volgend jaar kunt uitstellen, want morgen kan voor jou misschien nooit komen.
Achtergronden
Ehipassiko – egoloos mededogen (Jan Kersschot)
Wanneer we meer vertrouwd worden met advaita (nondualisme) en boeddhisme, wordt er meestal een aantal misverstanden en oude conditioneringen doorzien. Dit kan leiden tot een gevoel van vrede en innerlijke rust, vooral omdat de stemmen in ons hoofd stiller worden. Maar er wordt in advaita soms weinig aandacht gegeven aan het menselijk aspect van een menselijk wezen.
Ardan
…
De virtuele denkster 241
…
‘Het tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer’
Frans Langenkamp: ‘De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer. Deze wordt vaak foutief geïnterpreteerd als zou zij betekenen: ‘De mens heeft geen zelf’ of: ‘De mens heeft geen ziel. Laten we eens gaan kijken wat Boeddha’s Anatta leer precies inhoudt. Dan zullen we kijken naar de misinterpretaties die ervan in omloop zijn.’
Dalai Lama – Boeddha was geen schepper
Dalai Lama: ‘ Als je het boeddhisme volgt met alleen maar geloof, zal het boeddhisme niet lang meer hebben.’
Ook komende jaren vaste plek in Hermitage Amsterdam voor Outsider Art
Hermitage Amsterdam, Dolhuys | museum van de geest en Cordaan verlengen samenwerking.
Boeddhisme en geweld
‘Nergens in het boeddhistische canon staat ook maar iets dat een aanmoediging is om een ander kwaad te doen. Het boeddhisme maakt geen onderscheid tussen doden in vredestijd of in oorlog. Er bestaan geen rechtvaardige of heilige oorlogen.’
Ardan
…
De virtuele denkster 240
…
De lepel van hemel en hel in Nijmegen
De sesshins van Daiten in Suiren-ji.
Het filosofische ei van Columbus
Jan Warndorff: ‘Filosofie is te omschrijven als een hardnekkige poging om tegen de stroom van het denken in te roeien. Het wil terug naar de bron, terug naar het beginpunt; terug naar wat vanuit zichzelf aanwezig is, voordat mensen beginnen te denken en waardoor mensen beginnen te denken. Maar met elk woord dat het aan deze poging besteedt, met elk idee dat het formuleert, drijft het denken daar juist van af.’
Geluk heeft geen oorzaak – maar kan ontdekt worden door verbinding
Het viel me op dat deze korte monologen een soort rituelen waren. Ze lijken op de getuigenissen die in Evangelische kringen gebruikelijk zijn en op het ‘sharen’ (in vertrouwen mededelen) dat in de V.S. een vast onderdeel is van elke groepstherapie.
Frans Langenkamp – leef in het hier en nu
Wanneer we deze spreuk letterlijk zouden nemen, zouden we ons bewustzijn moeten proberen te beperken tot het heersende moment en tot de plaats waar we ons momenteel bevinden… Dit kan echter niet de bedoeling zijn. Dit zou ons geestelijk reduceren tot het evolutieniveau van een dier.
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (6)
”Wat is uw oordeel over kunstmatige inseminatie van vee? Is dit niet verkeerd, omdat het tegen de natuurlijke gang van zaken ingaat en de koe zowel- als de stier berooft van hun natuurlijke levensvreugde?”
Psychotherapie en meditatie
Psychotherapie is nuttig als je merkt dat je vastloopt in je leven en zeker als je merkt dat het vastlopen te maken heeft met patronen. Patronen veranderen pas als je beseft dat je problemen niet aan anderen liggen maar aan je eigen kijk op het leven. Maar psychotherapie heeft haar grenzen. Na een tijd kan het soms navelstaren worden
Boeddhisme onder Mao Zedong – een poging tot een inleiding
Kloosterlingen moesten zichzelf bedruipen. Het ontvangen van giften voor bijvoorbeeld riten voor de doden was verboden. Volgens de communisten was dit een ‘bijgelovige activiteit’. Dit en het gebrek aan eten in de kloosters veroorzaakten in de periode 1950-1952 het vertrek van een grote meerderheid van kloosterlingen.
Ehipassiko – Geld en bewustzijn (Arne Focketyn: Fairfin)
Hoe werken onze banken en ons financieel systeem?
Ardan
…
De virtuele denkster 239
…
1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (2)
De begeleiding van de Dalai Lama gedurende deze ritten was een beleving op zichzelf, die niet in onmiddellijk verband stond met de overige bezigheden.
De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
Waakzame observatie van het lijf is (ook in de auto) een omgang met de werkelijkheid die onmisbaar is voor het inzicht in het samenspel tussen lichaam en geest. Het brengt u een stap verder op het deugdelijke en voortreffelijke achtvoudige pad dat de Ontwaakte zo’n 2.517 jaar geleden herontdekte.
Het jaar 2019 – dag 315 – socialisten
Muurschilderingen van fiere vrouwen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhisten en islamitische soefi’s – ‘Interfaith Retreat’ in Loenen
Het delen van deze tradities laat een visie van eenheid van alle leven en waardering voor diversiteit voelen waarbij de ander niet zozeer getolereerd wordt, maar als essentieel, noodzakelijk en kostbaar ervaren wordt.