
…
Home » Achtergronden » Pagina 29
door Ardan
door Sodis Vita
door gastauteur
Het boeddhisme heeft een realistisch kijk op het leven dat met lijden gepaard gaat. Ze vraagt zich daarbij niet af waarom of waarvoor de mens moet lijden, maar ze wil onderzoeken wat hiervan de oorzaak is. Ze ziet de oorzaak van het lijden in het vastklampen van de mens aan het idee van een vast ego. Op grond van dit inzicht kan ze aangeven hoe dit lijden kan worden opgeheven en de mens tot bevrijding kan komen. Het is een optimistische visie op de mens die daartoe in staat wordt geacht.
door de redactie
De serene stilte die Lungchutse omhult nodigt uit tot meditatie, een gevoel dat weerspiegeld wordt in de tsham khang – een toevluchtsoord voor innerlijke reflectie dat de externe reis aanvult. Trompetten en trommels markeren gunstige dagen en boeddhistische gebeurtenissen, terwijl de lhakhang resoneert op het ritme van toewijding en ritueel.
Lees meer over Lungchutse, een voor boeddhisten heilige heuveltop in Bhutan
door de redactie
Guy Dubois vertaalde de verzen van Astavakra uit het Sanskriet en annoteerde ze uitvoerig. Het boek is gratis beschikbaar voor de lezers van het Boeddhistisch Dagblad.
Lees meer over Boeken – Astavakra Gita. Het Lied van de Verguisde.
door Fred Valkering
door Hans Gijsen
In de retraites die Bart meegemaakt heeft in Nederland en de VS ziet hij vooral witte mensen, hoger opgeleid, vrouw. Dat geldt ook voor de begeleiders. Voor Bart is dat onlosmakelijk gekoppeld aan een positie van macht. ‘Als je je als deelnemer nooit gerepresenteerd ziet door leraren of de gemeenschap, dat doet wat met je. Ik zou daar zelf van schrikken, en er niet aan meedoen.’
Lees meer over ‘Mijn sociale betrokkenheid zit in het bouwen en onderhouden van gemeenschap’
door de redactie
Nu religieuze banden in de westerse wereld afnemen, is het boeddhisme een spiritueel toevluchtsoord voor velen die op zoek zijn naar antwoorden die verder gaan dan de traditionele religieuze doctrines. Temidden van de existentiële wervelwind vinden de leringen van het boeddhisme hernieuwde relevantie en bieden ze troost aan diegenen die ontgoocheld zijn over orthodoxe religieuze overtuigingen. De reden dat het boeddhisme floreert in zulke contrasterende omgevingen is zijn aanpassingsvermogen en diepgang.
Lees meer over ‘Boeddhisme een toevluchtsoord voor de ziel in de 21e eeuw’
door Ardan
door Sodis Vita
door gastauteur
Een voordeel van het dialectisch model is dat het helpt breed te kijken. Van de maatschappij of bijvoorbeeld de economie kunnen veel aspecten in hun ontwikkeling worden benoemd en kan hun werking worden ingecalculeerd. Bijvoorbeeld kan in de politiek breed leren kijken nieuwe inzichten opleveren, voor de korte en langere termijn, rekening houdend met de maatschappelijke gelaagdheid.
door André Baets
Door de dingen niet te zien zoals ze in werkelijkheid zijn en de vier edele waarheden in hun essentie niet te doorgronden, ontstaan er activerende factoren, conditioneringen en intenties die ons steeds weer tot karma producerend handelen en dus tot wedergeboorte drijven.
Lees meer over De Boeddha onderricht zijn zoon, Rahula (deel 2)
door de redactie
Het voornaamste doel van The Buddha Project (TBP) is om een modern westers publiek toegang te geven tot het volledige scala van traditionele boeddhistische contemplatieve en meditatieve methoden in een stijl die geschikt is voor westerse boeddhistische beoefenaars. Kort gezegd door de oprichter eerwaarde Losang Gendun: om Boeddha’s te creëren.
door de redactie
Ling rinpoche heeft in het verleden als spiritueel leider actief deelgenomen aan wereldwijde bijeenkomsten gericht op het behoud van boeddhistische tradities en het aanmoedigen van debat over relevante moderne kwesties. Daarnaast neemt hij sinds 2004 deel aan de gesprekken van het Mind and Life Institute.
Lees meer over Banden tussen Indiase en Russische boeddhistische gemeenschappen verdiept
door Kees Moerbeek
De auteur schreef in de Introduction dat er in boeddhistische geschriften maar weinig passages zijn die aangeven dat het boeddhisme puur pacifistisch is. De auteur bespreekt twee voorbeelden. In de Upaya-kaushalya Soetra verhaalt de Boeddha hoe hij in een van zijn vorige leven een hebzuchtige handelaar doodde, die van plan was 500 mensen te vermoorden. De Maha-paranirvana Soetra beschrijft hoe de Boeddha in een van zijn vorige levens een brahmaan doodde die een misdrijf wilde begaan tegen de Dharma.
Lees meer over De Boeddha of het vaderland, een dilemma in oorlogstijd
door Ardan
door Sodis Vita
door Paul de Jager
door gastauteur
Jelle van Baardewijk is begonnen met mediteren. Graag neemt hij je mee op deze reis. De eerste stop die hij maakt is in Zutphen. Om met niemand minder dan Ton Lathouwers in gesprek te gaan. Ton is een instituut in de zengemeenschap in Nederland.
Lees meer over De Nieuwe Wereld – Jelle van Baardewijk in gesprek met Ton Lathouwers
door André Baets
De mentale vergiften zijn: zinnelijke begeerte (kamasava), verlangen naar bestaan (bhavasava), onwetendheid (avijjasava, in de zin van de grondoorzaak van alle lijden, van alle begeerte, van alle haat) en soms wordt hier als vierde het koesteren van opinies (ditthasava) aan toegevoegd.
Lees meer over Alles wat ontstaat zal ook weer vergaan (oorzaak en gevolg)
door de redactie
September 1994. Een politiemacht valt het huis van journalist Hans Krikke binnen. Hij en collega Jan Müter worden opgepakt op verdenking van politiek terrorisme. Wat volgt is een bizarre rollercoaster die hun levens en dat van hun families op zijn kop zet. In Mijn vader de terrorist gaat zoon en regisseur Daniel Krikke er bijna 30 jaar later voor het eerst met zijn vader over in gesprek. Welke impact had de gebeurtenis, en de criminalisering door justitie, op hem en het gezin?
Lees meer over Impact en criminalisering door Justitie – Mijn vader de terrorist
door Fred Valkering
door Ardan
door Sodis Vita