Reeds lang spreek ik op diverse plaatsen, ook in kloosters en met bekende andere leraren, over een mogelijkheid om eens te kijken naar wat veranderingen binnen het boeddhisme, zonder daarbij de kern te veranderen, integendeel: terug naar de kern te komen.
Achtergronden
Beeldgedicht – wc
…
HBO-opleiding meditatieleraar – geen meditatie-ervaring vereist
Hoe zouden we op het idee komen dat een korte opleiding ons in staat zou stellen om anderen te begeleiden in het verkrijgen van geestelijk en spiritueel inzicht door meditatie, dit keer gebaseerd op de boeddhistische leer? Kunnen we voorbij gaan aan alle serieuze en langdurende opleidingen, en veronderstellen dat we een ander kunnen begeleiden zonder een solide ondergrond?
Wat loert daar in de duisternis?
Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.
Ardan – wat wil jij later worden
…
De virtuele denkster 440
…
‘Laat me gaan’ geeft euthanasie bij psychische aandoeningen een gezicht
Jaarlijks zijn er minstens 800 personen die euthanasie willen vanwege ondraaglijk en uitzichtloos psychisch lijden. Slechts voor enkele tientallen wordt de wens op een vredige, zachte dood vervuld. Omdat de wachtlijsten zo lang zijn, komen ze vaker op een gewelddadige manier om het leven omdat ze suïcide plegen. Het taboe is groot en dat moet en kan anders volgens de Groninger psychiaters Menno Oosterhoff en Kit Vanmechelen.
Dalai Lama sluit tweedaagse lezingen voor Zuidoost-Aziaten af
Duizenden Tibetanen, onder wie boeddhistische monniken, nonnen en volgelingen uit verschillende delen van de wereld, verzamelden zich bij de belangrijkste boeddhistische tempel, Tsuglagkhang, om de spirituele sessie bij te wonen.
Han de Wit in Rotterdam – Ons zelfbeeld en ons wereldbeeld zijn zeer beperkt.
Dr. H.F. de Wit is psycholoog, gespecialiseerd in de boeddhistische benadering van dit probleem. Hij is schrijver van talloze boeken, onder meer over contemplatieve psychologie, en gemachtigd door Chogyam Trungpa als meditatieleraar in de Tibetaanse boeddhistische traditie.
Boekbespreking – Filosofie uit de Congo
De Bantoes hebben een duidelijk gevoel voor goed en kwaad, ze veroordelen bijvoorbeeld diefstal en overspel. Alles wat de levenskracht bedreigt is slecht. Er zijn echter mensen die in en in verrot zijn. Anderen doen kwaad vanwege de omstandigheden. Als van zo iemand de woede zakt, moet hij wel herstellen wat hij heeft aangericht. Het komt voor dat iemand veroordeeld wordt zonder dat hij zich ervan bewust was dat hij iets verkeerds deed. Gewoonlijk ondergaat zo iemand zijn straf gelaten. Alles wat uitzonderlijk is vormt een bedreiging, zieken worden soms buiten het dorp gebracht en daar verzorgd. Als iemand schuldig is bevonden, moet hij de verbroken orde herstellen en dat betekent meestal dat hij de benadeelde zoveel moet betalen dat deze zich niet meer benadeeld voelt. Dit is vaak veel meer dat alleen de geleden schade. Bij een fout kan openlijk bekennen reinigend werken.
De virtuele denkster 438
…
Worden we van Vipassanameditatie gelukkiger?
Het is ook niet zo dat de Boeddha prettige wereldse gevoelens verbood (zoals sommige dominees in ons land lange tijd deden). Maar ook de onprettige aardse gevoelens verdwijnen niet, zelfs niet bij de volledig verlichte persoon (ze kunnen zelfs duidelijker beleefd worden, net als de hierboven genoemde natuur); ze hebben alleen minder impact; de persoon wordt er minder door geraakt. De onprettige wereldse gevoelens werden niet door de Boeddha aangeprezen.
Douwe Tiemersma – De rol van de guru
De Guru verering. Dat zijn dus allemaal secundaire zaken. En je kunt zelfs zeggen, dat wanneer op die manier dat uiterlijk van die Guru zo versterkt wordt, dat het weer een struikelblok is voor een leerling. Want de mensen kijken er allemaal tegenaan.
Het uitwisselingsgesprek tijdens retraites
Uitwisselingsgesprekken kunnen dienen als een waardevolle mogelijkheid te checken hoe ongemak gehanteerd wordt en of het nodig is hierin extra ondersteunende adviezen mee te geven. Soms kan er sprake zijn van meditatie-dukkha, waarbij mediterenden ongemak tegenkomen als een manifestatie van het groeiende vipassanā-inzicht ‘dat er lijden is’. Soms is er ook meer sprake van een fysieke of psychiatrische klacht of beperking, die niet alleen aanschouwd behoort te worden maar ook extra zorg en wijsheid nodig heeft.
Beeldgedicht – 28 augustus 2023
Beeldgedicht voor 28 augustus 2023 door Fred Valkering.
Ardan – over niets praten
…
De virtuele denkster 437
…
Nut en noodzaak van hechting op het pad naar bevrijding
Het is daarom helemaal niet erg om tijdelijk in meer of mindere mate gehecht te zijn aan onderdelen van het pad en de beoefening. Het stelt ons in staat de rijke boeddhistische leer eigen te maken en het hart te cultiveren. Na een tijd zal de hechting en interesse daardoor vanzelf afnemen en kunnen we ook die hechting los- en achterlaten. En wie weet horen we dan opeens, totaal onverwacht, de koelkast niet meer brommen.
Is de waarheid een land zonder paden?
Jiddu Krishnamurti sprak niet negatief over de Boeddha, zei zelfs dat ie hetzelfde leerde. Het klopt dat beide leraren zeiden: ‘Wees een licht voor jezelf.’ Ook de Boeddha wilde niet dat mensen hem volgden op basis van autoriteit, maar op basis van onderzoek.
De ascetische boodschap van het ziekenhuisgebouw
Bouwkundig adviseur Hans Westerveld heeft zich gedurende zijn hele loopbaan bezig gehouden met gebouwen voor zorginstellingen. In zijn promotieonderzoek ging hij op zoek naar een dimensie van het ziekenhuis die in zijn vak als adviseur huisvesting onderbelicht blijft: de betekenissen van het gebouw. Deze worden doorgegeven met verhalen.
Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op terrorisme
“De mens is niet de vijand. Onze vijand is haat, woede, onwetendheid en angst.”
‘A Sitting down to Empty out’.
Er wordt aangenomen dat de geest van het ongeboren kind vanaf de vijfde maand van de zwangerschap bij de moeder is, maar volledig neerdaalt op het moment van de geboorte, en dat waar de moeder zich op dat moment ook bevindt, dit de energetische droom en bewustwording plek zal zijn. Het kind, later volwassen, zal de bewaarder zijn van dat deel van het land waar zijn wezen en geest op resoneren, en zal voor dit land zorgen totdat hij of zij sterft. Na de dood wordt het stoffelijk lichaam teruggebracht naar deze droomplek en te rusten gelegd.
Loslaten- deel twee en slot
Hechting kan op het gebied van menselijke relaties heel positief zijn is: gehechtheid ligt aan de basis van onze band met elkaar, van onze zorg voor mekaar, onze empathie, solidariteit, mededogen, enzovoort. Anderzijds maakt gehechtheid ons ook kwetsbaar: verlies brengt bijna altijd verdriet mee.
Loslaten – deel 1
Hechten is in de eerste plaats een fysiek overlevingsmechanisme, dat gericht is op het verkrijgen van voeding, maar het is ook en vooral een emotioneel overlevingsmechanisme, een aangeboren neiging om nabijheid en geborgenheid te zoeken en zo veilig te zijn en te kunnen omgaan met pijn, angst en bedreiging.