Het probleem is dus dat goede voornemens zondermeer in de praktijk maar zelden werken. Als je al deze aanbevelingen leest, dan krijg je onwillekeurig de gedachte “waarom doen de mensen dat dan niet gewoon”. De praktijk is juist dat de mensen het gewoon niet doen. Ze worden zelfs voortdurend door reclameboodschappen en in praatprogramma’s aangemoedigd om het niet te doen. We vinden dit heel gewoon. Het gaat altijd alleen maar om persoonlijk bezit en hoe meer je daarvan hebt, hoe beter het met je gaat. Ik zou trouwens niet graag de boterhammen willen smeren van alle boeddhisten dit het hiermee hartgrondig eens zijn.
Achtergronden
De mens behoort niet toe aan zijn taal, noch aan zijn ras
Europa keerde zich na de wreedheden van de Tweede Wereldoorlog af van het nationalisme en in het openbaar noemden politici zich nog zelden ‘nationalist’. Sinds begin van de 21ste eeuw brokkelde deze schroom af. Tegenwoordig noemen sommigen zich zelfs weer met trots ‘nationalist’. Dit artikel geeft een indruk van de opkomst en ontwikkeling van het denken over naties en nationalisme in Europa.
Ardan – twee keer zo goed als mannen
…
De virtuele denkster 427
…
Waar ga je naar toe?
…
Autisme en boeddhistische beoefening
‘Om lid van de Orde te worden, moet je banden aanknopen met andere mensen; het is een integraal onderdeel van de Triratna-beweging. Dat klonk als een mooi idee, maar ik had nog nooit een vriend gehad en ik had absoluut geen idee hoe ik vriendschappen moest ontwikkelen.’
Als Einstein het zegt
Kan de oplossing uit de politiek komen? Onze minister president zal de eerste zijn om te zeggen dat hij onderdeel wil zijn van de oplossing en keihard gaat werken. Albert Einstein zei: ‘No problem can be solved from the same level of consciousness that created it’.
De Boeddhistische Aap
Het is dus niet zo dat de mens als naakt dharmaloos wezen een intrinsieke meerwaarde heeft boven andere levende wezens. In het boeddhisme is het louter die menselijke mogelijkheid; namelijk het doorbreken van de eindeloze cyclus van geboorte en dood, waarin de meerwaarde ligt.
Beeldgedicht – 13 juni 2023
Beeldgedicht voor 13 juni 2023 door Fred Valkering.
Ardan – schuif maar lekker door
…
De virtuele denkster 425
…
De levenstocht, een visualisatie (1)
Na wat verkenningen en omzwervingen heb je je plek gevonden, als een materialisatie van de binnenruimte. Hier ervaar je geen grote storingen van buitenaf en kun je je verbinden met innerlijkheid.
Taigu – Ondertoon van ‘ietsisme’ in nieuw boek van Dick Verstegen
’Welkom in de werkelijkheid’ is niet zozeer een boek van de hand van Dick Verstegen, als wel een verzameling van zijn meest geliefde werken en citaten van anderen, door de auteur voorzien van verbindende teksten. Daar hoeft niets mis mee te zijn, ware het niet dat Verstegen met die teksten iets lijkt te willen zeggen wat steeds maar niet helemaal duidelijk wil worden.
Beeldgedicht – “ZijHijZijHij”
…
Hulp vragen en dwang krijgen
Na de opname gaat de situatie snel bergafwaarts. Ze komt in een groep met ernstig gedragsgestoorde jongeren, waar ze ook weer slachtoffer wordt van seksueel grensoverschrijdend gedrag van een groepsgenoot. De dader was al bekend hiermee en was mede om die reden gesloten opgenomen. Het gedrag van het meisje wordt steeds extremer. Ze gaat zichzelf snijden met scheermesjes en mesjes van puntenslijpers en moet vaker in het ziekenhuis opgenomen worden, omdat ze met opzet batterijen inslikt.
Ardan – soms weet ik niet
…
De virtuele denkster 424
…
De Boeddha
Vijfentwintighonderd jaar geleden leefde deze leraar.
Wat radicaal was, was dat hij geen zelf predikte.
De innerlijke vonk, atman, bekritiseerde hij.
Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
In het laatste deel van de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India op zoek naar de leringen over onmiddellijke verlichting die bekend staan als de Grote Volmaaktheid. In India ontmoette Vairochana zijn leraar, Sri Singha, en woonde daar in Dhahena, waar hij vele jaren met hem studeerde. Gedurende deze tijd publiceerden zij vertalingen in het Tibetaans van talrijke belangrijke werken, en deze vroege vertalingen werden voorbeelden voor het werk dat later kwam.
Beeldgedicht – twee voor twaalf
…
Hoe Boeddha leeft
Wereldse maakbaarheid of zingeving dekt niet de totale werkelijkheid. De aanname dat deze existentiële eenzijdigheid wèl klopt, veroorzaakt lijden. Dus is Boeddha op zoek gegaan om die begoochelde fixatie op zintuiglijkheid op te lossen.
Waarover praten we als we het over identiteit hebben?
Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.
Ardan – als ik mezelf zou zijn
…
De virtuele denkster 423
…