• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Boeddha in de Linie, Leen Kaldenberg -van klei naar klei

Boeddha in de Linie, Leen Kaldenberg -van klei naar klei

12 februari 2014 door Joop Ha Hoek

Ontwerp Fred van der Zee.
Ontwerp Fred van der Zee.

Beeldend kunstenaar en boeddhist Leen Kaldenberg (Gorinchem 1957) bijt in het nog nooit vertoonde  experimentele project Boeddha in de Linie begin maart het spits af. Hij verruilt dan voor twee weken de zware kleigrond en de eeuwig uitdagende horizon van het Groninger landschap voor het snelstromende water van de Lek, de dijken en polders en de uiterwaarden tussen Culemborg en Everdingen om zichzelf en zijn nieuwe omgeving te verkennen.

Leen hield de organisatoren van Boeddha in de Linie een paar dagen in angstige spanning, want wat wilden we deze kunstenaar graag binnenloodsen in het eenvoudige atelier en de bomvrije bunker waar de nachten worden doorgebracht. De kunstenaar maakte zijn agenda leeg, zei ja maar informeerde wel of er in de ruimtes die hij gaat bewonen ook verwarming aanwezig is. Zo simpel kan het zijn.

Leen woont en werkt in Leermens (Groningen). Hij volgde zijn opleiding in 1990/1995 aan de Academie voor Beeldende Kunst Minerva Groningen.

Leen Kaldenberg in atelier
Leen Kaldenberg

Leen Kaldenberg raakte na twintig jaar als kok te hebben gewerkt ‘burned out’. Als gelauwerd kok onderscheidde hij zich door het op de kaart zetten van de authentieke Groningse keuken en het werken met streekproducten. Na het koksleven achter zich te hebben gelaten is Kaldenberg een weg naar binnen gegaan. Vanuit zijn woonplaats Leermens spitst hij zich tegenwoordig toe op het boeddhisme en het schilderen. Door te schilderen geeft hij nu vorm aan zijn liefde voor voedsel en het Groninger landschap, en met meditatie stilt hij zijn honger naar verstilling.

Leen Kaldenberg toont warme belangstelling voor het vlakke, open Noord-Nederlandse landschap. Zijn impressionisme kenmerkt zich door met minimale middelen de karakteristieken van dit landschap te grijpen, het specifieke dat in Groningen en Friesland altijd de aanwezigheid van de Waddenzee doet vermoeden. Hij vat die effecten van zilte luchten en gezeefde lichten vaak samen in breed getrokken strepen.  De matheid en fijnstoffelijkheid van de temperaverf waar hij mee werkt buit hij daarbij ten volle uit.

In de wat lijzige penseelstreken en ijle kleurstelling liggen sentimenten besloten die alles te maken hebben met Kaldenberg’s beleving van land licht en lucht maar vooral ook van zijn eigen kwetsbaarheid. In dit opzicht zijn de landschappen ook ontroerende zelfportretten.

(Tekstbron: land licht en lucht, Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère Heerenveen.) 

Vanaf 2004  is Kaldenberg student (dzogchen) van Sogyal Rinpoche, Tibetaans boeddhistische leraar (Nyingma).

Leen Kaldenberg werk 2‘Mijn intentie is om de tijd binnen het project Boeddha in de Linie  te benutten om te ‘resetten’ en los te komen van  ‘projecties’ en zo de  bron en helderheid te ervaren die me  als beoefenaar, mens en landschapschilder vormt. Het is zo voor mij een uniek project om  de dharma zo continu als mogelijk te ervaren tijdens  het bestuderen van de  dynamiek van dit rivierlandschap… Hoe verhoudt kijken en zien zich in deze stroom van veranderingen? Is er verdieping en is deze verdieping zichtbaar? Welke obstakels komen aan de oppervlakte in dit proces van versmelten?’

Publicaties:

2009 ‘Blauw’, in samenwerking met Fetze Pijlman, auteur.

2011 ‘Land, licht en lucht’ Inleidende tekst Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère.

Komende exposities/projecten:

(Boeddha in de Linie, werkproject op locatie maart 2014).

In voorbereiding:  Presentatie Galerie Waarkunst ’t Waar en Kunstschouw Schouwen-Duiveland.

Exposities (vanaf 2010):

2010 – Galerie Anderwereld Groningen

– museum Belvédère tentoonstelling „solo”

2011 – DNKA Appingedam

– „Om de Noord” Museum Belvédère Heerenveen en !PET Hoogeveen

2012 – Museum Belvédère „Reset”

– Galerie op de wind Westeremden

2013 – Galerie Hoogenbosch Gorredijk

– Galerie Prinscilon Amsterdam

– Project „Chemie” Heveskes (Delfzijl)

– Galerie op de wind Westeremden

Er is werk van Leen Kaldenberg opgenomen in de vaste collectie van Museum Belvédère Heerenveen.

Bezoek ook de Facebookpagina voor actuele informatie

Lees ook Alcatraz of Nirvana.

Het decor waarin het project Boeddha in de Linie plaatsvindt is grillig, nat en koud. In de soms woest wilde dan weer lieflijke uiterwaarden van de rivier de Lek, tussen Culemborg en Everdingen, ligt Werk aan het Spoel. Een zogenoemd kunstfort dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met veel bunkers, die onvergankelijk lijken. Het project symboliseert de natuurlijke zoektocht; van het smeltwater van de Alpen dat door de uiterwaarden de weg naar zee vindt; van de ganzen, scholeksters en lepelaars uit Afrika naar hun broedplaats.

De kunstenaars zijn niet van de buitenwereld afgesloten. Overdag zoeken wandelaars de ruige omgeving op. De nachten zijn donker en stil. Het is geen plek voor bangerikken. De kunstenaars werken in een atelier en slapen in een bomvrije bunker, met net dat beetje comfort dat ze heel erg naar hun eigen bed doet verlangen. Maar waar ze eventueel met mooi weer ook in kunnen werken.

 

Categorie: Beeldende kunst, Boeddha in de Linie Tags: Agnes Sommer, Boeddha in de Linie, Elisabeth ter Borg, Everdingen, Fred van der Zee, Han Steenbruggen, joop hoek, Leen Kaldenberg, Sogyal Rinpoche, Werk aan het Spoel

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  2. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  3. Boeddha in de Linie – Leen Kaldenberg bezoekt het Kunstfort
  4. BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    12 februari 2014 om 23:16

    Tekenen, schilderen en schrijven kan zen, kan intense meditatie zijn, echte beoefening.
    Toch is er de valkuil van het persoonlijke “ik”, door de publiciteit (te zoeken).
    Is dit project beoefening, of is het deel van de valkuil?
    Dat vraag ik mij af.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    12 februari 2014 om 23:35

    Dit project is lachen, Sjoerd. Met je neus in de wind door de uiterwaarden baggeren. Ganzen bewonderen, een bakkie thee drinken, schilderen, beeldhouwen. En ja, als je tijdens een wandeling in een mollenklem trapt, zou je dat kunnen beschouwen als een valkuil.

  3. Marcel Rouweler zegt

    13 februari 2014 om 08:47

    Prachtig en spannend project. Ben heel nieuwsgierig naar de ervaringen van de deelnemers.

  4. Anne zegt

    13 februari 2014 om 09:08

    Lijkt me lekker een paar daagjes creatief doen en wandelen en rust aan mijn hoofd. Zal de beoefening zeker ten goede komen. Op kantoor met targets, deadlines, tegengestelde belangen, reorganisaties, diversiteit van karakters, drukte, herrie van de moderne open werkplek, vergaderingen, agenda’s, policies/procedures/processen, rekening houden met en alles wat verder nog vooral probeert te zorgen dat je nooit met je hoofd in het nu de dharma zo continue mogelijk kunt ervaren is dat toch een stuk lastiger.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wie zegt dat je naar je hart moet luisteren?
    • Het jaar 2023 – dag 338 – zwart-als-roet
    • Honderden Palestijnse burgers sterven door Israëlische bombardementen
    • Nathan – Het denken
    • Nepreclames in Utrecht vertellen volgens actievoerders een ander  verhaal over Shell

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.