• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Boeddha in de Linie, Leen Kaldenberg -van klei naar klei

Boeddha in de Linie, Leen Kaldenberg -van klei naar klei

12 februari 2014 door Joop Ha Hoek

Ontwerp Fred van der Zee.
Ontwerp Fred van der Zee.

Beeldend kunstenaar en boeddhist Leen Kaldenberg (Gorinchem 1957) bijt in het nog nooit vertoonde  experimentele project Boeddha in de Linie begin maart het spits af. Hij verruilt dan voor twee weken de zware kleigrond en de eeuwig uitdagende horizon van het Groninger landschap voor het snelstromende water van de Lek, de dijken en polders en de uiterwaarden tussen Culemborg en Everdingen om zichzelf en zijn nieuwe omgeving te verkennen.

Leen hield de organisatoren van Boeddha in de Linie een paar dagen in angstige spanning, want wat wilden we deze kunstenaar graag binnenloodsen in het eenvoudige atelier en de bomvrije bunker waar de nachten worden doorgebracht. De kunstenaar maakte zijn agenda leeg, zei ja maar informeerde wel of er in de ruimtes die hij gaat bewonen ook verwarming aanwezig is. Zo simpel kan het zijn.

Leen woont en werkt in Leermens (Groningen). Hij volgde zijn opleiding in 1990/1995 aan de Academie voor Beeldende Kunst Minerva Groningen.

Leen Kaldenberg in atelier
Leen Kaldenberg

Leen Kaldenberg raakte na twintig jaar als kok te hebben gewerkt ‘burned out’. Als gelauwerd kok onderscheidde hij zich door het op de kaart zetten van de authentieke Groningse keuken en het werken met streekproducten. Na het koksleven achter zich te hebben gelaten is Kaldenberg een weg naar binnen gegaan. Vanuit zijn woonplaats Leermens spitst hij zich tegenwoordig toe op het boeddhisme en het schilderen. Door te schilderen geeft hij nu vorm aan zijn liefde voor voedsel en het Groninger landschap, en met meditatie stilt hij zijn honger naar verstilling.

Leen Kaldenberg toont warme belangstelling voor het vlakke, open Noord-Nederlandse landschap. Zijn impressionisme kenmerkt zich door met minimale middelen de karakteristieken van dit landschap te grijpen, het specifieke dat in Groningen en Friesland altijd de aanwezigheid van de Waddenzee doet vermoeden. Hij vat die effecten van zilte luchten en gezeefde lichten vaak samen in breed getrokken strepen.  De matheid en fijnstoffelijkheid van de temperaverf waar hij mee werkt buit hij daarbij ten volle uit.

In de wat lijzige penseelstreken en ijle kleurstelling liggen sentimenten besloten die alles te maken hebben met Kaldenberg’s beleving van land licht en lucht maar vooral ook van zijn eigen kwetsbaarheid. In dit opzicht zijn de landschappen ook ontroerende zelfportretten.

(Tekstbron: land licht en lucht, Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère Heerenveen.) 

Vanaf 2004  is Kaldenberg student (dzogchen) van Sogyal Rinpoche, Tibetaans boeddhistische leraar (Nyingma).

Leen Kaldenberg werk 2‘Mijn intentie is om de tijd binnen het project Boeddha in de Linie  te benutten om te ‘resetten’ en los te komen van  ‘projecties’ en zo de  bron en helderheid te ervaren die me  als beoefenaar, mens en landschapschilder vormt. Het is zo voor mij een uniek project om  de dharma zo continu als mogelijk te ervaren tijdens  het bestuderen van de  dynamiek van dit rivierlandschap… Hoe verhoudt kijken en zien zich in deze stroom van veranderingen? Is er verdieping en is deze verdieping zichtbaar? Welke obstakels komen aan de oppervlakte in dit proces van versmelten?’

Publicaties:

2009 ‘Blauw’, in samenwerking met Fetze Pijlman, auteur.

2011 ‘Land, licht en lucht’ Inleidende tekst Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère.

Komende exposities/projecten:

(Boeddha in de Linie, werkproject op locatie maart 2014).

In voorbereiding:  Presentatie Galerie Waarkunst ’t Waar en Kunstschouw Schouwen-Duiveland.

Exposities (vanaf 2010):

2010 – Galerie Anderwereld Groningen

– museum Belvédère tentoonstelling „solo”

2011 – DNKA Appingedam

– „Om de Noord” Museum Belvédère Heerenveen en !PET Hoogeveen

2012 – Museum Belvédère „Reset”

– Galerie op de wind Westeremden

2013 – Galerie Hoogenbosch Gorredijk

– Galerie Prinscilon Amsterdam

– Project „Chemie” Heveskes (Delfzijl)

– Galerie op de wind Westeremden

Er is werk van Leen Kaldenberg opgenomen in de vaste collectie van Museum Belvédère Heerenveen.

Bezoek ook de Facebookpagina voor actuele informatie

Lees ook Alcatraz of Nirvana.

Het decor waarin het project Boeddha in de Linie plaatsvindt is grillig, nat en koud. In de soms woest wilde dan weer lieflijke uiterwaarden van de rivier de Lek, tussen Culemborg en Everdingen, ligt Werk aan het Spoel. Een zogenoemd kunstfort dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Met veel bunkers, die onvergankelijk lijken. Het project symboliseert de natuurlijke zoektocht; van het smeltwater van de Alpen dat door de uiterwaarden de weg naar zee vindt; van de ganzen, scholeksters en lepelaars uit Afrika naar hun broedplaats.

De kunstenaars zijn niet van de buitenwereld afgesloten. Overdag zoeken wandelaars de ruige omgeving op. De nachten zijn donker en stil. Het is geen plek voor bangerikken. De kunstenaars werken in een atelier en slapen in een bomvrije bunker, met net dat beetje comfort dat ze heel erg naar hun eigen bed doet verlangen. Maar waar ze eventueel met mooi weer ook in kunnen werken.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddha in de Linie Tags: Agnes Sommer, Boeddha in de Linie, Elisabeth ter Borg, Everdingen, Fred van der Zee, Han Steenbruggen, joop hoek, Leen Kaldenberg, Sogyal Rinpoche, Werk aan het Spoel

Lees ook:

  1. Boeddha in de Linie: Slapen in een bomvrije bunker.
  2. Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
  3. Boeddha in de Linie – Leen Kaldenberg bezoekt het Kunstfort
  4. BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    12 februari 2014 om 23:16

    Tekenen, schilderen en schrijven kan zen, kan intense meditatie zijn, echte beoefening.
    Toch is er de valkuil van het persoonlijke “ik”, door de publiciteit (te zoeken).
    Is dit project beoefening, of is het deel van de valkuil?
    Dat vraag ik mij af.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    12 februari 2014 om 23:35

    Dit project is lachen, Sjoerd. Met je neus in de wind door de uiterwaarden baggeren. Ganzen bewonderen, een bakkie thee drinken, schilderen, beeldhouwen. En ja, als je tijdens een wandeling in een mollenklem trapt, zou je dat kunnen beschouwen als een valkuil.

  3. Marcel Rouweler zegt

    13 februari 2014 om 08:47

    Prachtig en spannend project. Ben heel nieuwsgierig naar de ervaringen van de deelnemers.

  4. Anne zegt

    13 februari 2014 om 09:08

    Lijkt me lekker een paar daagjes creatief doen en wandelen en rust aan mijn hoofd. Zal de beoefening zeker ten goede komen. Op kantoor met targets, deadlines, tegengestelde belangen, reorganisaties, diversiteit van karakters, drukte, herrie van de moderne open werkplek, vergaderingen, agenda’s, policies/procedures/processen, rekening houden met en alles wat verder nog vooral probeert te zorgen dat je nooit met je hoofd in het nu de dharma zo continue mogelijk kunt ervaren is dat toch een stuk lastiger.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens