De tijd tikt de uren van de klok
Achtergronden
Dorje Tsering, de ‘Tibetaanse Pavarotti’
Voor zover bekend is hij de enige Tibetaan die in de professionele westerse operawereld is opgetreden.
Zandmandala van Avalokiteshvara in Wereldmuseum Rotterdam
De zandmandala is een sublieme voorstelling van een lichtpaleis. Vanuit hoge meditatieve concentratie wordt een plattegrond van dit paleis met allerlei prachtige details geconstrueerd uit miljoenen korrels gekleurd zand.
Granieten boeddhabeeld linkt Indiaas dorp aan diamantboeddhisme
Een onderzoek in het gebied wees uit dat op de rechteroever van de Krishna, een van de langste rivieren van India, en op de heuvels van Vaikunthapuram, ooit een boeddhistische nederzetting heeft bestaan.
Op zoek naar Guanyin, bodhisattva van mededogen
Het mahayanaboeddhisme kent verschillende bodhisattva’s − helpers en helpsters in de nood bij het volbrengen van het Achtvoudige Pad, die vaak heel doortastend voor ons in de bres springen.
Een beetje uit de hand gelopen…
Zen.
De ontelbare, dagelijkse observaties in ons leven
In de wetenschap refereert het “Observer Effect” aan veranderingen die de handeling van observeren veroorzaakt bij een geobserveerd fenomeen.
Boeddhist, kom van je kussen!
Varamitra: “Vanuit het perspectief van het boeddhisme is alles eindig, niets is voor de eeuwigheid. Boeddha zelf zei al: ook mijn leer is onderhevig aan verval en vergaat, zal verdwijnen'”
‘Een open blik houden op dit moment’
In maart van dit jaar volgde Margreeth van der Oord een maand-lange Vipassana retraite in Spirit Rock, het retraitecentrum van Jack Kornfield in Californië. ‘Dat is een inspirerende maand geweest en op een bepaalde manier heeft het mijn leven opnieuw veranderd.’
Hebben
en zijn.
Geloof niet alles wat je denkt
Brahma in de Pali-Canon (1)
‘Beeld van Dalai Lama over Tibet niet realistisch’
De Dalai Lama heeft volgens schrijver Albert Ettinger voortdurend propaganda gemaakt door politiek met religie te verweven in een ‘duidelijke poging om het wiel van de geschiedenis terug te draaien.’
Over kunst gesproken
In OBA-live gaat Bettine Vriesekoop in gesprek met beeldend kunstenaar Hans van Bentum, schrijver-journalist Peter Henk Steenhuis en curator Winnie Teschmacher.
De beurs in geluk
Hier moet je zijn, nee, hier. Wij zijn de beste, nee hoor, wij.
Nobody knows
Wat een ontgoocheling om in het hart van de traditie waar ik zo ben van gaan houden, hetzelfde leed en geweld aan te treffen. Tot en met regelrecht seksueel misbruik.
OBA Live- Waarom kon Mettavihari zo lang zijn gang gaan?
Is er iets mis met de boeddhistische cultuur in Nederland? Wat kunnen we hiervan leren en hoe zorgen we dat het niet nog een keer gebeurt?
Hoe graag wil je de leraar uithangen, en hoe graag wil je alles zelf bepalen?
Ik heb nu zelf een koan verzonnen…
Mirjam Wapstra en de kaarten van de Boeddha
Net als in het echte leven zijn de kaarten van Mirjam niet altijd wat ze lijken te zijn. Het zijn net kastjes met verborgen laadjes die geheimen bloot leggen of je inspireren tot nadenken
Songs for Tibet II op zes juli in de winkels
Aan Songs voor Tibet I namen grote namen deel zoals Sting, John Mayer, Dave Matthews, Alanis Morissette, Garbage, Rush, Jackson Brown, Ben Harper, Moby en Regina Spektor.
Boeddha’s van Bamyan komen met 3D weer tot leven
Beide staande boeddhabeelden van respectievelijk vijfendertig en vijftig meter hoog overleefden meer dan vijftienhonderd jaar tot ze door de Taliban in maart 2001 werden opgeblazen en vernietigd, als onderdeel van een campagne om alle niet-islamitische kunst uit Afghanistan te verwijderen.
Hoe ga jij als professional om met je emoties?
Geraakt worden in de betekenis van mededogen, is contact maken met de pijn van de ander. Het gebeurt soms op de meest onverwachte momenten.
Pauline Slot- ‘Musea moeten niet alles binnenlaten’
Musea hebben meer bezoekers dan ooit. Maar waarom gaan we eigenlijk naar het museum? En wat beleven we als we daar zijn?
Beh…
Beh, behhhhhhh…meh, meh, mehhhhh
Pierre Wagemakers- ’t zijn slechts m’n gedachten die me naar hun naam vragen …
Aan een wand in de Kloosterbunker hangt een object van de Roosendaalse beeldend kunstenaar Pierre Wagemakers. Het fascineert mij elke dag weer omdat het is samengesteld uit spullen, voorwerpen, die door mensen zijn verloren of weggegooid en door Pierre zijn opgeraapt en verwerkt.