a history of taking thought thoughtlessly
Achtergronden
Ardan – boosheid
…
De virtuele denkster 110
@ease…
Paul van der Velde over de schoonheid van boeddhistische poëzie
‘Schoonheid is het besef van de eigen logica van het andere. We worden de eigenheid van het andere gewaar: direct, in een ervaring, en niet door haar te beredeneren. In een waarneming brengt Schoonheid het andere nader in zijn eigenheid.’
Altijd is er hoop dat het beter gaat, dat haat geen norm wordt
Een man met een bom, een popconcert, kinderen, jonge mensen, explosie, doden en gewonden. Samenkomsten, angst, dreigingsniveau. En altijd geeft de natuur een signaal af van hoop. Nooit komen uitingen van haat…
Diana Vernooij – Dweilen met de kraan open, hulp aan daklozen in Californië
Iedereen herkent ze wel op straat, de mensen met de dreadlocks en vervreemde blik in de ogen, of met een rugzakje en een blikje goedkoop bier, hangend op een bank – daklozen. In Nederland lopen er op iedere persoon die je herkent als dakloos minstens 15 mensen rond die je niet als dakloos zou herkennen. In de VS is het misschien zelfs wel omgekeerd.
Ardan – tunnelvisie
…
De virtuele denkster 109 – potential
Een nieuwe bijdrage van de Amsterdamse beeldend kunstenaar en boeddhist Sodis Vita.
Mindfulness is niet: ‘passief’
Het is een vreemd idee over meditatie, dat het wat met je zal doen. Als je passief wacht tot er wat gebeurt, dan kun je lang wachten. ‘Als je wacht op de toekomst is de toekomst wachten.’
De landschapstuin van de Noorder Poort
Op de Noorder Poort staat zen beoefening centraal. Ook een landschapstuin moet dus helpen om stil te kunnen worden, om in contact te kunnen komen met je boeddhanatuur of ‘je ware zelf’. Stilte was dus een belangrijk uitgangspunt.
Sumi-e meester en zenmonnik Beppe Mokuza bezoekt Nederland
Door zenmonniken werd Sumi-e rond 1400 na Christus vanuit China geïntroduceerd in Japan. In Sumi-e zijn een paar streken zwarte (of soms gekleurde) inkt op wit rijstpapier genoeg om de natuur weer te geven.
Ayya Vimala – Wat zei de Boeddha precies?
Hoe kun je de vroeg-boeddhistische teksten van latere werken onderscheiden? En welke bewijzen hebben we dat deze vroeg-boeddhistische teksten ook daadwerkelijk de woorden zijn van de historische Boeddha?
Ardan – ademvoet
…
Angstcultuur (1)
Als de samenleving polariseert, wordt de angstcultuur voelbaar. Lang was angstcultuur iets dat in slecht geleide bedrijven en organisaties voorkwam. Nu is het normaal aan het worden in de samenleving. Deze week een kleine diagnose, volgende week op zoek naar een remedie.
Wereldmuseum Rotterdam onder paraplu Nationaal Museum van Wereldculturen
Met deze samenwerking is het Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW) –nadat eerder het met sluiting bedreigde Tropenmuseum werd gered- opnieuw betrokken bij het behoud van een volkenkundig museum.
Manoj Bhanot – Het leven is simpel. Het denken compliceert
In oude tijden hadden mensen veel minder toegang tot informatie. Het overgrote deel van de informatie die nu op ons afkomt is volstrekt nutteloos en overbodig.
Ardan – free to speak
…
Thailand – Boeddha en de gewapende macht
In de Lage Landen zal je dit beeld niet zo snel tegenkomen, knielende politiemensen voor een Boeddhabeeld.
‘We bezuinigen in de relatie en daarmee in de menselijkheid’
Te veel aandacht werkt verslavend of afstotend, een gebrek aan aandacht kweekt onbegrip.
Tweespraak – ik ervaar dagen als een worsteling, ondanks alle opgedane inzichten.
Problemen ontstaan dan tot op zekere hoogte, omdat we leven alsof we moeten overleven. Ik denk dan met name aan liefdesrelaties die fijn beginnen. We kleuren op een gegeven moment de relatie zo in met ons geloof dat we denken iets te moeten bewijzen of onze vrijheid te moeten bevechten.
Kees van den Muijsenberg – No mind. No self. True self.
In zen hebben deze termen een betekenis die direct verband houdt met de ervaring van non-dualiteit: Er is géén twee. Er is geen ik, afgescheiden van ‘de wereld’. Alles is één.
Over hulp bij zelfdoding door dierbaren
De overheid heeft geen remedie tegen existentieel lijden. Als niet de overheid daarvoor een oplossing kan aandragen, dan moet toelaatbaar zijn om dat buiten overheidsverband te doen. Aan iemand die existentieel lijdt en zelf geen uitvoering meer kan geven aan zijn wens om dood te gaan, mag geen hulp worden onthouden.
Wat is nu eigenlijk de intentie van zen, vraag ik de leraar.
Na twee weken ‘personal practise’ is de sesshin gestart. Dat betekent verdubbeling van ochtend- en avondmeditatie, volledige stilte behalve de dagelijkse dharmatalk, en alle maaltijden in oriyoki-stijl.
Leven zonder mensen – de oude boom en de jonge tulp
Bomen, planten en bloemen, hoe prachtig is de natuur, de wereld.

















