Het is een feestelijk gezicht al die huisjes. Ik weet niet of er in aanliggende boeddhistische landen momentjes in de dag genomen worden om even aan de goede voorouders te denken of aan de heilzame uitwerking die andere onzichtbare wezens op je leven kunnen hebben.
Achtergronden
Scheelt toch weer in de stookkosten…
…
Milieuvluchteling
Een vluchteling is iemand die zijn woongebied ontvlucht uit vrees voor geweld of zijn leven. En ook ontvluchten mensen hun woongebied vanwege het milieu. Maar wat is nu precies het milieu?
Bodai deel X – de adem van de draak
Toen ik jong was stierf mijn vader en mijn grootmoeder, die zo lief voor me was, stierf ook. Ik werd heel hard met de dood geconfronteerd. Ik zag dat er geen ontsnappen aan geboorte en dood is.
Seculier
Batchelor verlegt de focus van de vier edele waarheden naar de vier taken die daaraan verbonden zijn: het lijden begrijpen, de reactiviteit die eruit voortkomt onderbreken, het ophouden van de reactiviteit zien, van daaruit leven
Ingezonden mededeling – IM’er
IM’er
Zen en de zin van de dharmabeoefening (2) en slot
Wat je ten allen tijde moet vermijden is ‘napraatzen’ of in het Engels ‘mouth Zen’. Dus van die tiepjes (ze zijn het woord zennie niet waard) die vinden dat hun hele leven eigenlijk al zen mag heten zonder er een steek aan te hoeven veranderen, en dat meditatie wel uitsluitend tijdens het wachten op het rode stoplicht kan.
Zen en de zin van dharmabeoefening- deel een
Omdat zen zich richt op de geest, de levende zharma, is elk rationeel menen (!) te kennen van het boeddhisme veruit inferieur aan die ervaring. Het adagium is dat ervaren eerst komt, en woorden om die ervaring uit te drukken – voor zover dat überhaupt al kan – van later belang zijn.
Onverstoorbare vriendelijkheid (in turbulente tijden)
De lotusbloem staat symbool voor de mens die zijn weg zoekt in de modderpoel van de wereld, op zoek naar geluk. De negativiteit (cynisme, manipulatie, agressie) hoeft hij/zij niet binnen te laten.
Delen…
…
Bodai deel IX – Varsika (de regentijd)
Bodai begon zo langzamerhand aan het kloosterleven te wennen. ’s Morgens meditatie en gym, na het eten werken en tempeldienst. Na de lunchpauze, werk en tempeldienst en na Yakusaki (dinner) meditatie en daarna naar bed.
Waarom boeddhistische ceremonies (2)?
Ceremonies overtuigen je van je eigen kunnen, geven kracht en zekerheid en een moeder die zekerheid uitstraalt wekt vertrouwen bij haar kind- voor vaders geldt dit trouwens ook.
Wie verstaat dat wat verstaat?
Wie verstaat de taal van dharmakaya?
Boeddhisme als levenspad
Over pelgrimeren langs binnen en buiten.
Ingewikkeld…
…
Duizenden buitengesloten door ontoegankelijke boeddhistische centra
Boeddhistisch leraar Vidyamala Burch: ‘Ik hoorde op een conferentie een heleboel verstandige discussies over diversiteit op basis van ras en geslacht. Wat ik echter miste was de erkenning van het bestaan van mensen met een fysieke beperking.’
Birma – Boeddhistisch erfgoed in handen plunderaars
Onderdelen van boeddhistische monumenten in Birma worden losgebeiteld en verkocht aan malafide handelaren
Boeddhistische ‘tussen kunst en kitsch’ in Amsterdam
De eerste Maitreya Instituut / Astamangala ‘Wie, wat, waar?’ dag.
Vorm is leeg, leegte is vorm
Alle ceremonies en plichtplegingen zijn bedoeld als container, een vorm waarin spiritualiteit zich kan ontwikkelen. Ceremonies ontstaan wanneer twee mensen bij elkaar zijn, er ontstaat een vorm van omgang met elkaar en zo leer je elkaar beter kennen.
Frank Uyttebroeck – Het leven is zinloos. Fijn!
De mensheid heeft altijd denkwijzen ontwikkeld waardoor er het beeld ontstond dat het bestaan een doel had. Vaak zelfs een hoger doel. Maar, wanneer wij het leven bekijken door de lens van de Dhamma, dan zouden wij er wel eens achter kunnen komen dat het leven géén reden tot ontstaan heeft.
Risico…
…
De stilte en de irritatie
Net bekomen van de eerste decibel- explosie en de volgende dient zich al weer aan.
Kunstenaars geven zich bloot
Zes vrouwen, zes karakters, zes stijlen, zes verschillen.
De Boeddha als disc-jockey in Leiden
Het werk van de Koreaanse kunstenaar Yang Kyung Soo vormt een opvallende bijdrage aan de tentoonstelling De Boeddha, het is een moderne interpretatie van het leven van de Boeddha in acht digitale prenten.