• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kunst » De Boeddhistische blik – onzichtbaar licht

De Boeddhistische blik – onzichtbaar licht

16 juli 2021 door de redactie

Beeldend kunstenaar Jan van Duijnhoven (1944) schildert vanuit het licht. Met primaire kleuren, witte vlakken en diepte in zijn doeken probeert hij het licht te vangen en ‘zichtbaar’ te maken.

Van Duijnhoven maakte zijn entree in de kunst toen hij de veertig al gepasseerd was. Hij groeide op een boerderij in het Brabantse Uden op te midden van de natuur waar hij nog altijd woont. Hij besloot (westerse) filosofie te studeren, maar hij vond daarin niet voldoende antwoorden op levensvragen die hem bezighielden. De existentiële zoektocht bracht hem vervolgens op het pad van de kunst, waarin de natuur een centrale plek heeft. Natuur is voor de mens pas zichtbaar als het licht is en met het licht verandert de ervaring van die natuur mee. Het winterlicht geeft duidelijk een ander beeld van de natuur dan het zomerlicht waarbij de warmte van het zonlicht een gloed over het land brengt.

Erkenning van het oeuvre van Van Duijnhoven is relatief laat gekomen. Vooral in de Verenigde Staten is zijn werk gewild. Het werk is abstract. Omdat smalle repen in het schilderij dieper liggen komt er op die plek minder licht en reflecteren de kleuren er anders. Zo worden het levende werken; ze veranderen mee met het licht. En gezamenlijk worden ze opgenomen in het geheel van de ruimte. Mede doordat ze niet zijn ingelijst lopen ze door in de muur en in de omgeving. Ze ’dijen uit’ zoals van Duijnhoven het verwoordt. Alle werken aan de muur vormen een deel van een groter geheel, van de kosmos.

Jan van Duijnhoven mediteert met zijn werk op het licht. En voelt zich daarbij verwant aan de Tibetaanse meditatieve praktijk. In zijn eigen tuin observeert hij de natuur en ziet hij hoe de seizoenen en het licht de groei van de planten beïnvloeden. Zijn ervaring van het licht is voor Jan van Duijnhoven existentieel: ‘Je gaat op in het licht en dan kan er iets ontstaan als een gevoel van geluk en schoonheid.’ Zijn werk maakt er ons van bewust dat alles in de natuur met elkaar samenhangt.

De Boeddhistische Blik: Onzichtbaar licht, op zondag 18 juli om 15.40 uur op NPO2

 

Categorie: De boeddhistische blik, Geluk, Kunst, Media, Natuur, Tibetaans boeddhisme Tags: Jan van Duijnhoven, licht, samenhang, Tibetaanse meditatieve praktijk., Uden, VS

Lees ook:

  1. De Boeddhistische blik – onzichtbaar licht
  2. Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’
  3. Zandmandala van de boeddha van mededogen in Colorado, VS
  4. Boeddhistisch perspectief: ‘Klimaatverandering gaat over persoonlijke ethiek, activisme’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 224 – ikke
    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion
    • Tibetanen reageren krachtig  – ‘China heeft niet laatste woord over reïncarnatie van de Dalai Lama’
    • Boeken – wereldburgers
    • Boeddhisme – geen religie, geen wetenschap, maar dhamma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.