• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » ‘Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder heb ervaren’

‘Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder heb ervaren’

7 maart 2015 door gastauteur

Aan de muur vlakbij de ingang van de tentoonstelling is een eerste citaat te lezen :

“ Ik haal diep adem. Ik ben buiten adem, maar verspil geen energie.
Het lijkt alsof mijn longen gezuiverd zijn, de lucht dringt door mijn
voetzolen naar binnen. Mijn lichaam en mijn geest werden opgenomen
in de grote cyclus van de natuur.  Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder
heb ervaren. “  ( Gao Xingjian )

GAO XINGJIAN –  een retrospectieve.

Om te genezen van zijn “ decadente Westerse gedachtegoed”  had de Chinese overheid in de jaren tachtig  voor Gao Xingjian ( ° 1940 )  een ticket klaarliggen om enkele jaren te versassen naar de strafkampen.  De kunstenaar kon zijn geboorteland  ontvluchten en vanaf 1988 wordt zijn leven niet langer begrensd door macht.  Hij vestigt zich in Parijs.

 

Gao wordt in 2000 plots wereldberoemd.  Geheel onverwacht mag hij,  als eerste Chinese schrijver, de Nobelprijs voor literatuur ontvangen.  Zijn boeken, met voorop zijn magnum opus “ Berg van de ziel “ , zijn intussen beschikbaar in meer dan veertig talen.

Naast toneelschrijver, filmregisseur en romancier wordt hij vanaf dan in het Westen ook gerespecteerd voor zijn meditatieve inkt schilderijen. Zijn werk volgt immers  de eeuwenoude Chinese tradities ; schrijven en schilderen vormen één geheel.  Elk boek is een landschap, elke schilderij verbergt een filosofische bespiegeling.

Zijn spirituele landschappen in Oost Indische inkt op rijstpapier zijn als het ware illustraties bij zijn literaire thema’s ; de behoeften van de mens naar herwaardering van de kernwaarden in het leven. Zijn wij niet allemaal een beetje op zoek naar de speelse onschuld van een kind , naar een onbezoedelde natuur die we zijn kwijtgespeeld, naar de authenticiteit van onze identiteit en vooral …  naar innerlijke rust ?

In vele werken toont Gao ons de eenzame mens in een ijle kosmos, de mens die op zoek gaat naar de zin van het zijn, de mens die verlangt naar innerlijk licht , leegte en rust.

Het lijkt wel of zijn personages iets verloren hebben in de maalstroom van hun leven. Ze kunnen niet anders dan op zoek gaan , maar ze staan er stuk voor stuk allemaal alleen voor.  Ieder voor zich,  onderweg naar het sublieme.

Maar er zijn ook meer abstracte schilderijen.  Ze tonen sporen van verdampen en smelten, van vuur en wind, vrieskou en sneeuw.  Ze tonen spelonken met dreigende visioenen …  obstakels die het menselijk geluk kunnen dwarsbomen.

Deze kunst laat veel ruimte voor de verbeelding van de kijker, en elke interpretatie  hangt samen met een persoonlijke achtergrond.  Velen zullen er een herinnering in ontdekken.  Bij anderen maakt een sluimerend bewustzijn  een stap voorwaarts.

De laatste jaren ruilt Gao tussendoor het rijstpapier in voor canvas, terwijl de veelvuldige mogelijkheden van de Chinese inkt behouden blijven.  Op zijn eigen manier wordt Gao een bruggenbouwer tussen Oost en West.  Spiritualiteit en materialisme worden yin en yang !

Gao Xingjian – retrospectieve
Museum van Elsene
Jean Van Volsemstraat 71 – Brussel
26 februari – 31 mei 2015
Dinsdag tot zondag :  9u30 – 17u
www.museumvanelsene.be

 

Avatar Andre De NysAndré De Nys is recensent moderne- en actuele beeldende kunst voor verschillende culturele tijdschriften in Vlaanderen. Verder leidt hij Sankova, een platform voor cultuur- en stiltebeleving voor de regio Antwerpen. In zijn vrije tijd ontstaan er schilderijen en gedichten  die getuigen van zijn zoektocht naar een universele spiritualiteit. Twee sterke figuren begeleiden hem in zijn atelier.
Naast een foto van Thich Nhat Hanh hangt een vergeelde middeleeuwse ets met daarop Franciscus van Assisi. Ze vormen samen zijn bron van inspiratie … hun teksten liggen her en der verspreid tussen de tubes verf , potloden en borstels. De stilte in het atelier doet de rest.

 

 

 

Categorie: Beeldende kunst Tags: André De Nys, Gao, Gao Xingjian, tradities

Lees ook:

  1. Berg van de ziel altijd aan de andere kant van de rivier
  2. Silent navigations- ook sterven kan mooi zijn
  3. Kunstenfestival Watou 2015 – ‘In de luwte in de tussentijd.’
  4. André De Nijs, de stilte, boeddhisme en christendom

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.