• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Silent navigations- ook sterven kan mooi zijn

24 februari 2015 door gastauteur

Sculpturen en inkttekeningen die een tijdsboog van twintig jaar overspannen, de tachtigjarige Koenraad Tinel uit het Vlaams-Brabantse Pajottenland noemt het zijn ‘silent navigations’. Realisaties uit de jaren negentig gaan in dialoog met recente en nooit eerder getoonde werken. Verroest ijzer en plaaster, spiraalveren uit een oude beddenbak, windels en lappen lood … meer heeft Tinel niet nodig om zijn verhaal te vertellen. Het is een eeuwenoud verhaal over de terugkeer naar de oorsprong, naar de bron van alle leven, naar een tijd waarin alles nog vorm moest krijgen.

Tekst André de Nys..

Silent navigations geel2015 008 - kopie

Hoe het allemaal begon is moeilijk in woorden te vatten. Als het ooit al begon … want in den beginne was er niets, zelfs geen tijd. Er was enkel een toevallig moment in de eeuwigheid. En dan kwam het woord. Het verhaal kon beginnen. Vanaf dan was er tijd, er was een ‘NU’,als een scharnierpunt tussen toen en later.

Op hetzelfde moment ontstonden ook de mythen, de magische verhalen die op zoek gaan naar verbanden tussen hier en ginder, tussen boven en beneden, tussen ‘IK’ en de anderen. Elke sculptuur van Tinel is een getuigenis van dit mythische bewustzijn. Als een kunstenaar gefascineerd is door de oorsprong, dan gaat hij intuïtief ook aan de slag met de geboorte en de moederfiguur uit wie alle leven ontspruit, en uit wie ook alle sterven voorkomt.

Je zou je hierbij de filosofische vraag kunnen stellen; is dit aardse leven wel de moeite waard?

Echo en Narcissus (2014)
Echo en Narcissus (2014)

Ware het niet beter allemaal in het ongeborene gebleven? Neen, Tinel klaagt het leven niet aan, integendeel! Dat het leven zoveel verval kan verwerken, zoveel vernietiging kan verdragen, zoveel dood te boven kan komen, zoveel redenen om er eerbied en respect voor te hebben. Vergankelijkheid is voor Tinel zeker geen reden om het leven te verwerpen. Vergankelijkheid is er ten gunste van het leven. Het zet aan om het intenser te beleven!

In het oeuvre van Tinel krioelt het van onbestemde mythische dieren. Ook de mens is alom aanwezig, en bij deze laatste zijn dierlijke verwijzingen nooit ver te zoeken. Soms wordt een mensenhoofd achterwege gelaten of omzwachteld. Vaak worden armen en benen geamputeerd of vervormd. De figuren zijn verminkt, gekwetst, uitgemergeld. Ze lijken vaak op een worm of een rups. Ze suggereren een nakende verdwijning. Een veelbelovende toekomst ligt zelden in het vooruitzicht.

Nederig

Schlitenfrau (2005)
Schlitenfrau (2005)

Tinel maakt ons nederig. We moeten leren leven met verval en juist van hieruit kunnen we ons verheffen. Alleen op die manier wordt de lijdende mens een bron van schoonheid. In deze optiek staat dit oeuvre wat onwennig tegenover onze leefwereld, waarin aftakeling nog steeds
één van de grootste taboes is. Ook in zijn inkttekeningen vertelt Tinel hetzelfde verhaal. Uit de metamorfosen van Ovidius ontleent hij Narcissus. De kunstenaar vertaalt het in een reeks monumentale tekeningen. Als de geliefde van Narcissus de plaats moet ruimen voor zijn eigen spiegelbeeld, komt de jongeling terecht in een onomkeerbare negatieve spiraal die zal leiden tot zijn ondergang. Alleen de dierenwereld rondom blijft overeind. De Styx is niet ver weg.

Zin van het leven

Indringende schilderingen toont Tinel ons ook van twee overleden broers. Ze worden geportretteerd op hun sterfbed en geprojecteerd in een tijd waarin de dood nog niet moest weggemoffeld worden in een mortuarium. Ook sterven kan mooi zijn. Silent Navigations gaat over de mens die zoekt naar de zin van het leven. Mocht er al een weg naar het geluk te definiëren zijn, dan kan dit enkel één grote meander zijn waarin  elk van ons, moeizaam navigerend, zijn weg kan zoeken. Het zal echter altijd een weg zijn vol kwetsuren en ontgoochelingen. Gelukkig is het onvolmaakte altijd verbonden met een onweerstaanbare schoonheidsdrift. Het wrange verliest zich sinds mensenheugenis in de poëzie. Schoonheid kronkelt door ons bestaan en kan niet gedijen zonder het lelijke. Beiden vervolledigen elkaar zoals yin en yang. Verdriet en vreugde zijn onvoorwaardelijk vervlochten. Zoals pijnlijke weeën in de verloskamer steevast gevolgd worden door een intens geluk bij de geboorte. Hier ontstaat de mysterieuze levensenergie, de ondefinieerbare oerkracht. In elk werk van Tinel schuilt een belofte voor geluk, maar altijd is er ook een donkere schaduwzijde. De kunstenaar wijst ons de weg naar een meer bewuste levenswandel.

Silent Navigations – Koenraad Tinel
De Halle – Markt 1 – Geel, België
14 februari – 31 mei 2015
Vrijdag, zaterdag en zondag:
10 uur – 17 uur.

Avatar Andre De NysAndré De Nys is recensent moderne- en actuele beeldende kunst voor verschillende culturele tijdschriften in Vlaanderen. Verder leidt hij Sankova, een platform voor cultuur- en stiltebeleving voor de regio Antwerpen. In zijn vrije tijd ontstaan er schilderijen en gedichten  die getuigen van zijn zoektocht naar een universele spiritualiteit.  Twee sterke figuren begeleiden hem in zijn atelier. Naast een foto van Thich Nhat Hanh hangt een vergeelde middeleeuwse ets met daarop Franciscus van Assisi. Ze vormen samen zijn bron van inspiratie … hun teksten liggen her en der verspreid tussen de tubes verf , potloden en borstels. De stilte in het atelier doet de rest.
Decumbent female (2004)
Decumbent female (2004)
L'homme armé (2004)
L’homme armé (2004)
Schlitenfrau (2005)
Schlitenfrau (2005)
Silent navigations geel2015 008 - kopie
silent_navigations_3 - kopie
Silent navigation lets 333
silent_navigations_8
Echo en Narcissus (2014)
Echo en Narcissus (2014)
My brothers (2014)
My brothers (2014)
Infant i (2011)
Infant i (2011)

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst Tags: André De Nys, Koenraad Tinel, nederig, Pajottenland, verfval, verheffen, zin van leven

Lees ook:

  1. André De Nys, de stilte, boeddhisme en christendom
  2. De kleurvelden van Rothko
  3. ‘Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder heb ervaren’
  4. Oorverdovende stilte bij kunstenaars in Vlaams Kapellen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 10 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 11 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 12 maart 2021 - 14 maart 2021
    Zen Spirit Weekend over Angst, Zen en Vertrouwen
  • 13 maart 2021
    Workshop meditatie | Verborgen Vrijheid online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Adi Ichsan - 8 maart 2021

Met de verkiezing in aantocht, worden wij als burgers gevraagd om de maatschappelijke plicht te vervullen. Hoe moet je als boeddhist kiezen? Moet je überhaupt gebruik maken van je recht om te kiezen? Zei de boeddha niet dat je het eigenpersoonlijk belang niet moet volgen en dat je bij ideeën twisten geen partij moet kiezen, volledig gelijkmoedig los van deze wereld?

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 67 – Maarten
  • Boeken – Jongeren. Klimaat. Nu.
  • Wakker Dier lanceert de Ontstemwijzer
  • Vondst eerste kievitsei start van weidevogelseizoen 2021
  • Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens