• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » ‘Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder heb ervaren’

‘Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder heb ervaren’

7 maart 2015 door gastauteur

Aan de muur vlakbij de ingang van de tentoonstelling is een eerste citaat te lezen :

“ Ik haal diep adem. Ik ben buiten adem, maar verspil geen energie.
Het lijkt alsof mijn longen gezuiverd zijn, de lucht dringt door mijn
voetzolen naar binnen. Mijn lichaam en mijn geest werden opgenomen
in de grote cyclus van de natuur.  Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder
heb ervaren. “  ( Gao Xingjian )

GAO XINGJIAN –  een retrospectieve.

Om te genezen van zijn “ decadente Westerse gedachtegoed”  had de Chinese overheid in de jaren tachtig  voor Gao Xingjian ( ° 1940 )  een ticket klaarliggen om enkele jaren te versassen naar de strafkampen.  De kunstenaar kon zijn geboorteland  ontvluchten en vanaf 1988 wordt zijn leven niet langer begrensd door macht.  Hij vestigt zich in Parijs.

 

Gao wordt in 2000 plots wereldberoemd.  Geheel onverwacht mag hij,  als eerste Chinese schrijver, de Nobelprijs voor literatuur ontvangen.  Zijn boeken, met voorop zijn magnum opus “ Berg van de ziel “ , zijn intussen beschikbaar in meer dan veertig talen.

Naast toneelschrijver, filmregisseur en romancier wordt hij vanaf dan in het Westen ook gerespecteerd voor zijn meditatieve inkt schilderijen. Zijn werk volgt immers  de eeuwenoude Chinese tradities ; schrijven en schilderen vormen één geheel.  Elk boek is een landschap, elke schilderij verbergt een filosofische bespiegeling.

Zijn spirituele landschappen in Oost Indische inkt op rijstpapier zijn als het ware illustraties bij zijn literaire thema’s ; de behoeften van de mens naar herwaardering van de kernwaarden in het leven. Zijn wij niet allemaal een beetje op zoek naar de speelse onschuld van een kind , naar een onbezoedelde natuur die we zijn kwijtgespeeld, naar de authenticiteit van onze identiteit en vooral …  naar innerlijke rust ?

In vele werken toont Gao ons de eenzame mens in een ijle kosmos, de mens die op zoek gaat naar de zin van het zijn, de mens die verlangt naar innerlijk licht , leegte en rust.

Het lijkt wel of zijn personages iets verloren hebben in de maalstroom van hun leven. Ze kunnen niet anders dan op zoek gaan , maar ze staan er stuk voor stuk allemaal alleen voor.  Ieder voor zich,  onderweg naar het sublieme.

Maar er zijn ook meer abstracte schilderijen.  Ze tonen sporen van verdampen en smelten, van vuur en wind, vrieskou en sneeuw.  Ze tonen spelonken met dreigende visioenen …  obstakels die het menselijk geluk kunnen dwarsbomen.

Deze kunst laat veel ruimte voor de verbeelding van de kijker, en elke interpretatie  hangt samen met een persoonlijke achtergrond.  Velen zullen er een herinnering in ontdekken.  Bij anderen maakt een sluimerend bewustzijn  een stap voorwaarts.

De laatste jaren ruilt Gao tussendoor het rijstpapier in voor canvas, terwijl de veelvuldige mogelijkheden van de Chinese inkt behouden blijven.  Op zijn eigen manier wordt Gao een bruggenbouwer tussen Oost en West.  Spiritualiteit en materialisme worden yin en yang !

Gao Xingjian – retrospectieve
Museum van Elsene
Jean Van Volsemstraat 71 – Brussel
26 februari – 31 mei 2015
Dinsdag tot zondag :  9u30 – 17u
www.museumvanelsene.be

 

Avatar Andre De NysAndré De Nys is recensent moderne- en actuele beeldende kunst voor verschillende culturele tijdschriften in Vlaanderen. Verder leidt hij Sankova, een platform voor cultuur- en stiltebeleving voor de regio Antwerpen. In zijn vrije tijd ontstaan er schilderijen en gedichten  die getuigen van zijn zoektocht naar een universele spiritualiteit. Twee sterke figuren begeleiden hem in zijn atelier.
Naast een foto van Thich Nhat Hanh hangt een vergeelde middeleeuwse ets met daarop Franciscus van Assisi. Ze vormen samen zijn bron van inspiratie … hun teksten liggen her en der verspreid tussen de tubes verf , potloden en borstels. De stilte in het atelier doet de rest.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst Tags: André De Nys, Gao, Gao Xingjian, tradities

Lees ook:

  1. Berg van de ziel altijd aan de andere kant van de rivier
  2. Silent navigations- ook sterven kan mooi zijn
  3. Kunstenfestival Watou 2015 – ‘In de luwte in de tussentijd.’
  4. André De Nijs, de stilte, boeddhisme en christendom

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Baas over eigen karma
  • Guy – Kijk. Zie. Observeer.
  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens