• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » ‘Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder heb ervaren’

‘Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder heb ervaren’

7 maart 2015 door gastauteur

Aan de muur vlakbij de ingang van de tentoonstelling is een eerste citaat te lezen :

“ Ik haal diep adem. Ik ben buiten adem, maar verspil geen energie.
Het lijkt alsof mijn longen gezuiverd zijn, de lucht dringt door mijn
voetzolen naar binnen. Mijn lichaam en mijn geest werden opgenomen
in de grote cyclus van de natuur.  Ik voel een sereniteit die ik nooit eerder
heb ervaren. “  ( Gao Xingjian )

GAO XINGJIAN –  een retrospectieve.

Om te genezen van zijn “ decadente Westerse gedachtegoed”  had de Chinese overheid in de jaren tachtig  voor Gao Xingjian ( ° 1940 )  een ticket klaarliggen om enkele jaren te versassen naar de strafkampen.  De kunstenaar kon zijn geboorteland  ontvluchten en vanaf 1988 wordt zijn leven niet langer begrensd door macht.  Hij vestigt zich in Parijs.

 

Gao wordt in 2000 plots wereldberoemd.  Geheel onverwacht mag hij,  als eerste Chinese schrijver, de Nobelprijs voor literatuur ontvangen.  Zijn boeken, met voorop zijn magnum opus “ Berg van de ziel “ , zijn intussen beschikbaar in meer dan veertig talen.

Naast toneelschrijver, filmregisseur en romancier wordt hij vanaf dan in het Westen ook gerespecteerd voor zijn meditatieve inkt schilderijen. Zijn werk volgt immers  de eeuwenoude Chinese tradities ; schrijven en schilderen vormen één geheel.  Elk boek is een landschap, elke schilderij verbergt een filosofische bespiegeling.

Zijn spirituele landschappen in Oost Indische inkt op rijstpapier zijn als het ware illustraties bij zijn literaire thema’s ; de behoeften van de mens naar herwaardering van de kernwaarden in het leven. Zijn wij niet allemaal een beetje op zoek naar de speelse onschuld van een kind , naar een onbezoedelde natuur die we zijn kwijtgespeeld, naar de authenticiteit van onze identiteit en vooral …  naar innerlijke rust ?

In vele werken toont Gao ons de eenzame mens in een ijle kosmos, de mens die op zoek gaat naar de zin van het zijn, de mens die verlangt naar innerlijk licht , leegte en rust.

Het lijkt wel of zijn personages iets verloren hebben in de maalstroom van hun leven. Ze kunnen niet anders dan op zoek gaan , maar ze staan er stuk voor stuk allemaal alleen voor.  Ieder voor zich,  onderweg naar het sublieme.

Maar er zijn ook meer abstracte schilderijen.  Ze tonen sporen van verdampen en smelten, van vuur en wind, vrieskou en sneeuw.  Ze tonen spelonken met dreigende visioenen …  obstakels die het menselijk geluk kunnen dwarsbomen.

Deze kunst laat veel ruimte voor de verbeelding van de kijker, en elke interpretatie  hangt samen met een persoonlijke achtergrond.  Velen zullen er een herinnering in ontdekken.  Bij anderen maakt een sluimerend bewustzijn  een stap voorwaarts.

De laatste jaren ruilt Gao tussendoor het rijstpapier in voor canvas, terwijl de veelvuldige mogelijkheden van de Chinese inkt behouden blijven.  Op zijn eigen manier wordt Gao een bruggenbouwer tussen Oost en West.  Spiritualiteit en materialisme worden yin en yang !

Gao Xingjian – retrospectieve
Museum van Elsene
Jean Van Volsemstraat 71 – Brussel
26 februari – 31 mei 2015
Dinsdag tot zondag :  9u30 – 17u
www.museumvanelsene.be

 

Avatar Andre De NysAndré De Nys is recensent moderne- en actuele beeldende kunst voor verschillende culturele tijdschriften in Vlaanderen. Verder leidt hij Sankova, een platform voor cultuur- en stiltebeleving voor de regio Antwerpen. In zijn vrije tijd ontstaan er schilderijen en gedichten  die getuigen van zijn zoektocht naar een universele spiritualiteit. Twee sterke figuren begeleiden hem in zijn atelier.
Naast een foto van Thich Nhat Hanh hangt een vergeelde middeleeuwse ets met daarop Franciscus van Assisi. Ze vormen samen zijn bron van inspiratie … hun teksten liggen her en der verspreid tussen de tubes verf , potloden en borstels. De stilte in het atelier doet de rest.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst Tags: André De Nys, Gao, Gao Xingjian, tradities

Lees ook:

  1. Berg van de ziel altijd aan de andere kant van de rivier
  2. Silent navigations- ook sterven kan mooi zijn
  3. Kunstenfestival Watou 2015 – ‘In de luwte in de tussentijd.’
  4. André De Nijs, de stilte, boeddhisme en christendom

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit
    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens