• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Cool Japan naar Tropenmuseum

Cool Japan naar Tropenmuseum

5 september 2018 door de redactie

Cool Japan brengt de wereldwijde fascinatie voor Japan in beeld: van Hello Kitty tot samoerai en van de herkenbare Japanse horror tot kawaii (‘cute’) fashion uit de straten van Tokio. De tentoonstelling trok vorig jaar een recordaantal bezoekers in Museum Volkenkunde te Leiden, en is vanaf 28 september 2018 in vernieuwde vorm te zien in Amsterdam.

Cool-Japan-Tropenmuseum-4.8-MB-jpg-Cool-Japan-Sebastian-Masuda

Het Tropenmuseum voegt onder meer een installatie van de Japanse kunstenaar Sebastian Masuda toe. Het zuurstokroze ‘Colorful Rebellion – Seventh Nightmare’ was eerder te zien in Tokio, New York en Miami; maar voor het eerst in Nederland. De Japanse Sebastian Masuda geniet als kunstenaar en kawaii-pionier internationale bekendheid. In Nederland kent men hem van het beroemde Kawaii Monster Café in Tokio of de performance ‘Escape from Anonymouse’ op de NDSM-werf. Met zijn reizen en activiteiten verbindt Masuda de wereldwijde kawaii-community en in 2017 werd hij gekozen als culturele afgezant van Japan. De installatie ‘Colorful Rebellion – Seventh Nightmare’ is een kleurrijke kamer met een leeg, wit bed. De wanden zijn bekleed met onconventionele materialen zoals plastic speelgoed, knuffelbeesten, linten en nepbont. Het kunstwerk is een verbeelding van Masuda’s complexe belevingswereld en tegelijkertijd een portret van de wijk Harajuku, de bakermat van kawaii. In deze wijk wordt schattigheid ingezet als middel tot empowerment en zelfexpressie: door onderdompeling in een wereld van kinderlijke fantasie hoeft men zich niet te conformeren aan de heersende norm.

Tropenmuseum laat met historische topstukken uit de wereldberoemde Japancollectie zien dat de iconen van nu in een lange traditie staan. Opvallend zijn de overeenkomsten tussen de oude meesters en moderne tekenaars. Zo ontdek je in Cool Japan dat eeuwenoude technieken en visuele trucs in historische prenten, houtsneden en schilderingen nog steeds worden toegepast door moderne mangaka (tekenaars) en animatoren. Een centrale blikvanger is het vier meter hoge schilderij Uki-Uki van Matsuura Hiroyuki waarin traditionele en hedendaagse elementen precies de kern van de tentoonstelling verbeelden.

Behalve veel te zien is er ook veel te doen. Bezoekers kunnen eindeloos gamen op Japanse arcade speelkasten of in gesprek gaan met Pepper, de menselijke robot. Stripfanaten hebben de keuze uit duizenden manga’s om ter plekke te lezen. Verder zijn er rond het thema Cool Japan allerlei activiteiten en evenementen gepland, zoals workshops manga tekenen en Museumnacht. Cool Japan is een spectaculair vormgegeven tentoonstelling voor fans en nieuwkomers, voor jong en oud.

De tentoonstelling Cool Japan is te zien van 28 september 2018 t/m 1 september 2019. Omslagfoto Cool-Japan-Tropenmuseum-7.7-MB-jpg-Cool-Japan-Colorful-Rebellion-Seventh-Nightmare.jpg.

Categorie: Beeldende kunst Tags: amsterdam, collectie, cool japan, installatie, Japan, Tropenmuseum Amsterdam

Lees ook:

  1. Unieke kimono blikvanger museum Volkenkunde
  2. Tentoonstelling Cool Japan verlengd tot eind oktober
  3. Spiegellezingen Kijk op Japan – maart: twee lezingen over Japanse kunst
  4. 1973 – Victor Westhoff, Dalai Lama en het dagboek (8 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.