• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De overlever, de strateeg en de non-dualiteit daarachter

De overlever, de strateeg en de non-dualiteit daarachter

23 april 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur

In ieder mens leeft een diep oorspronkelijk deel — het authentieke kind. Open, gevoelig, vol levenslust en verbondenheid. Maar zodra we gaan leven in een wereld met anderen, met verwachtingen en grenzen, gebeurt er iets onafwendbaars: de strateeg ontstaat.
De strateeg is niet iets wat soms ontstaat. Hij ontstaat altijd.
Hij is de natuurlijke reactie op het bewustzijn van afgescheidenheid. Hij helpt ons functioneren, navigeren, beschermen. Hij ontwikkelt het gevoel van een ‘ik’ dat zich in een wereld staande moet houden. De strateeg is de bouwer van dualiteit. Een hulpmiddel. Het authentieke kind en de strateeg — in ons model twee interne kinderen — ontdekken samen de wereld, beschermd door de opvoeders.

Maar wanneer het leven aanhoudend pijn doet — wanneer het authentieke kind zich afgewezen, onveilig of onzichtbaar ervaart — treedt er een verschuiving op. De strateeg probeert het nog even op zijn manier, maar als het te veel wordt, verandert hij van gedaante. Hij wordt de overlever.
De overlever neemt het over. Niet als helper, maar als regisseur. Hij wil koste wat kost voorkomen dat je opnieuw gekwetst wordt.
Hij gelooft bijvoorbeeld:
– dat je niet genoeg bent
– dat je het alleen moet doen
– dat kwetsbaarheid tonen gevaarlijk is
– dat controle over gevoelens en situaties veiligheid garandeert
De overlever leeft in angst. In spanning. In afgescheidenheid.

Waar afgescheidenheid aanvankelijk een hulpmiddel was voor het authentieke kind — in samenwerking met de strateeg als assistent — gaat het bij de overlever om overleven. Later, als we volwassen zijn, wordt de stem van de overlever vaak verward met de stem van volwassenheid of verantwoordelijkheid. Maar het is een verdedigingsreflex, geboren uit nood.

Het eerste keerpunt in innerlijke bevrijding

…is het herkennen en doorzien van de overlever. Wanneer je merkt: dit is niet wie ik ben als volwassene, maar een innerlijk patroon, dan ontstaat ruimte. Ademruimte. Je reageert niet meer automatisch. Er komt een keuzemoment.

Maar dan, of daarnaast, volgt een subtielere stap. Waar de psychologische ruimte ontstaat door het doorzien van innerlijke patronen, opent zich soms ook iets dat verder reikt — een stilte waarin geen ‘ik’ meer hoeft te bestaan. Of beter gezegd: een ervaring waarin het idee van een afzonderlijk ik tijdelijk oplost. Niet permanent — en dat hoeft ook niet.

De subtiele stem van de strateeg

Als de overlever verzacht, kan hij terugkeren naar zijn oorspronkelijke vorm: de strateeg.
Een behulpzame, dienende rol in het interne gezin. Eentje die zorg draagt om zo goed mogelijk tot uiting te brengen wie je in wezen bent — ook in je relaties.

De strateeg is geen vijand. Hij is een noodzakelijk deel van ons functioneren — zolang hij niet regeert, maar dient. In evenwicht met het open, authentieke deel helpt hij ons betekenis geven, reflecteren, richting kiezen.
Maar wanneer hij aan het roer komt te staan, verwarren we zijn denken met wie we zijn.
Dan verandert zijn steun in controle, zijn helderheid in beperking.

De strateeg is ook de innerlijke concept-maker.
Hij benoemt, vergelijkt, analyseert, denkt. Hij maakt een verhaal van het leven.
En ook hij houdt het gevoel van een ‘ik’ in stand — een ik dat zichzelf voortdurend positioneert ten opzichte van de ander. Of moeten we zeggen: het andere?
Zolang we de strateeg niet doorzien, blijven we leven in dualiteit.

Non-dualiteit ervaren vraagt dus twee stappen:

  1. Het doorzien van de overlever, die uit angst regeert.
  2. Het doorzien van de strateeg, die uit gewoonte de werkelijkheid opdeelt in ik en de wereld.

Pas wanneer ook die diepere laag wordt herkend als tijdelijk, relatief en niet-essentieel, kan het zelf-gevoel wegvallen. Niet omdat je iets bereikt, maar omdat iets oplost. Wat overblijft is geen leegte, maar openheid. Stilte. Direct ervaren. Geen subject of object. Geen ik of ander. Alleen wat is.

In non-dualiteit kunnen we niet permanent verblijven

Dat is ook niet de bedoeling. We leven nu eenmaal als mens met gedachten, taal, keuzes en relaties. De strateeg is dus geen vergissing, maar een hulpmiddel. Wat je wél kunt doorzien, is dat hij niet het geheel is — niet de waarheid, maar een bril waardoor we kijken.

De Amerikaanse lerares Gangaji — een stem uit de non-duale traditie — verwoordt dit eenvoudig en krachtig:

“Simply stop. Stop trying to fix yourself. Stop trying to get somewhere.”

Ze wijst op wat ze noemt de diepste vrede die altijd al beschikbaar is —
wanneer we niet langer proberen, maar stoppen met zoeken. Wanneer zelfs de subtiele beweging om ‘iemand te zijn’ wordt doorzien.

De gedachten van de overlever en de schema’s van de strateeg zijn als wolken die tijdelijk de hemel bedekken. Maar de lucht daarachter — helder, vrij, open — was er altijd al.
De oefening is dus niet om iets in jezelf te bevechten,
maar om liefdevol te herkennen:
De overlever als een kind dat bang is.
De strateeg als een trouwe helper die denkt dat hij de wereld moet uitleggen.
Laat ze naast je zitten. Kijk. Luister. Ontspan.
Dan ontstaat er ruimte. Voor jezelf. Voor de ander. Voor het leven zelf.
Soms psychologisch bevrijdend. Soms diep spiritueel.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur, Zorg Tags: Ademruimte, Gangaji, het authentieke kind, non-dualiteit, overlever, strateeg, trouwe helper

Lees ook:

  1. Complex jeugdtrauma
  2. De tweede kamer is oorlogsgebied en de wereld draait door, nog wel
  3. Hulp vragen en dwang krijgen
  4. Als Einstein het zegt

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    23 april 2025 om 14:37

    Een soort besef van afgescheidenheid komt denk ik omdat je op enig moment beseft dat iedereen in zijn/haar eigen wereld leeft, met zijn eigen perspectief en belevingen, altijd individueel van aard.

    Ik vond dit zo’n rare realisatie als kind. Ik weet het moment nog goed. Achter huis. Ik zag een vliegtuig ver weg en ik besefte dat daarin mensen zaten met hun eigen hoop, vrees, verlangens, gevoelens etc. Zo raar vond ik. Ook wonderlijk vond ik dat. Soms vind ik dit nog altijd wonderlijk.

    Het individuele karakter komt niet door een Ik of mijn maken (hechten), volgens mij, maar omdat de zintuigen, het lichaam, het brein, de zenuwen, de zes soorten bewustzijnen nou eenmaal iets individueels zijn. Daarom is bevrijding ook iets individueels volgens mij. De Boeddha realiseerde het maar wij nog niet. En als bij de Boeddha hebzucht, haat en begoocheling weg zijn, bij mij niet.

    Individueel is ook weer wat anders dan persoonlijk vind ik. Door Ik en mijn maken wordt de beleving persoonlijk maar niet individueel. Dat ligt ergens anders aan, namelijk de aard van cognitie, van informatieverwerking.

    Hechten door Ik en mijn maken verstoort de cognitie omdat een betekenis wordt gegeven aan gevoelens, waarnemingen, het lichamelijke, het kenvermogen etc dat het van zichzelf niet heeft. Namelijk de betekenis Ik, mijn, mijn zelf.
    Die betekenis is niet het authentieke in ons. Dit Ik en mijn maken is een conditionering. Het is niet de aard van de geest.

    Het enige authentieke is het betekenisloze, volgens mij. De geest die zelfs niet meer de tekens Ik, mijn en mijn zelf projecteert op wat het ervaart noch op het kenvermogen zelf. De sutta’s noemen dit het lege, tekenloze, verlangenloze, dat wat zonder gerichtheid is, zonder inclinatie. Nibbana dhatu.

    De geest die achter tekens aan holt is de begoochelde geest. En ook een kind doet dat al.
    Een kind leeft misschien niet in zo’n uitgesproken betekenis-wereld als een volwassenen maar leeft er al wel in.

    We moeten voorbij het kind volgens mij.

  2. A. Rood zegt

    24 april 2025 om 10:31

    Helder verhaal Rob en Luuk, dankjewel.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Justice is (not) for the poor’
    • Vrijdag Zindag – Samen op verhaal komen
    • De onwankelbare Boeddha
    • Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius
    • Het jaar 2025 – dag 142 – tegenstrijdig

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.