• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Waarom ik niet twee minuten stil ben

Waarom ik niet twee minuten stil ben

3 mei 2025 door Wouter ter Braake

Ik ben geboren in de eerste helft van de twintigste eeuw. In een tijdperk dat werd gedomineerd door twee wereldoorlogen. Oorlogen waarin tientallen miljoenen mensen werden gedood en waarin steden, regio’s en culturen werden vernietigd en volkeren werden gedecimeerd. Een wereld waarin pijn, wanhoop en onuitsprekelijk verdriet vanwege vernietiging en dood de collectieve geest domineerden. In de tweede helft van mijn geboorte-eeuw kwam de nadruk te liggen op het herstel van de ruïnes die de wereldoorlog had achtergelaten en op het herstel van de economie. In deze opbouwwoede verdwenen introspecties van de menselijke ziel en fundamentele reflecties op de ontsporingen van de twintigste eeuw al snel naar de achtergrond. Diepgaande introspecties beperkten zich veelal tot het werk van filosofen als Hanna Ahrendt en Ernst Bloch. Zij reikten beschouwingen aan met leerinzichten én met waarschuwingen. Ze hadden – en hebben – invloed. Maar een invloed die zich in beperkte mate vertaalde naar collectieve inzichten.

In het herstel van de economie en de opbouw van streken, steden en dorpen werd de collectieve westerse geest in toenemende mate in beslag genomen door optimisme. De nadruk kwam te liggen op het genieten van de vruchten van de expanderende economie en de groeiende welvaart. Hierbij past de constatering dat groeiende welvaart vooral opging voor volkeren in wat we de ‘vrije westerse wereld’ noemen. De door het kolonialisme geknechte en (vaak tot op het bot) uitgebuite volkeren profiteerden nauwelijks van de westerse welvaart. Veel van deze volkeren kwamen in opstand en bevochten hun onafhankelijkheid. Het ontbreken van een goede reflectie op de ontsporingen van de twintigste eeuw stond in westerse landen begrip in de weg voor de antikoloniale strijd en blokkeerde het inzicht in de essenties van koloniale oorlogsvoeringen. Collectieve reflecties richtten zich op het herdenken van en het stilstaan bij slachtoffers van eigen bodem. De rituele twee-minuten-stilte die daarin plaats kreeg lijkt hand in hand te kunnen gaan met het sluiten van oren, ogen en hart voor slachtoffers van ver weg.

De westerse herdenkingscultuur focust zich op dichtbij én op het schuldgevoel over het wegvagen van miljoenen joodse mensen via de industriële vernietigingsindustrie die de westerse ‘beschaving’ voortbracht. Het is een herdenkingscultuur geworden van selectieve empathie. Het dit-nooit-meer-parool lijkt enkel van toepassing op Europese landen. Het westerse bewustzijn herhaalt daarom dezelfde patronen die hebben geleid tot de gruwelen van de tweede wereldoorlog. Patronen die nu opduiken in genocides die worden voltrokken door ondemocratische en agressieve landen als Israël, Soedan, China (om enkele in het oog springende te noemen). Genocides die plaatsvinden met stilzwijgen of met steun van westerse regeringen, met voorop de Verenigde Staten.

Hoe kan dit? Gaat het om een on-beïnvloedbaar en eeuwig herhalend patroon, ingebakken in de menselijke ziel? Een patroon dat mensheid-eigen is? Herhaalt de geschiedenis zich nou eenmaal in een eindeloze reeks knekelvelden?

Zijn er uitwegen, zijn er andere perspectieven?

De belangrijkste sleutel voor verandering ligt mijns inziens bij individuele en collectieve reflecties op onze westerse cultuur. Reflecties op de ego-gerichtheid van deze cultuur, een gerichtheid die maatschappelijke weefsels uit elkaar trekt en die het besef laat vervagen van alom-verbondenheid van alles wat leeft. We zijn evenwel geen afgescheiden wezens, we zijn verbonden met al wat is. Dit besef vertelt dat als mensen elders worden uitgehongerd en gebombardeerd wij in onze ziel mede worden uitgehongerd en gebombardeerd.

Een volgende sleutel ligt bij het ondersteunen van alternatieven voor de huidige economie van ongeremde productie en consumptie; een economie die teert op uitbuiting van mensen, dieren en grondstoffen en die ecologische catastrofes veroorzaakt. En tot slot is er de sleutel van het versterken van broederschap, gelijkwaardigheid en nevengeschiktheid voor alle leden van de mensheid, in onbevooroordeelde ontmoeting en verbinding.

Ik val vaak langer dan twee minuten stil bij het aanschouwen van de horror in de wereld. Tegelijkertijd wil ik het wel uitschreeuwen. Cultiveer compassie, mededogen, hulpvaardigheid, vrijgevigheid en verdraagzaamheid. In jezelf en bij anderen! Laat woede en fanatisme los! Moge het liefdevolle hart ons denken en handelen leiden. Laat zuivere menselijke verlangens hartstochtelijke gloeien in het hart. Dat is een basis voor het in balans brengen van initiatief en schepping met liefdevolle zorg voor elkaar.

Een utopisch, maar niet ondenkbaar, ideaal. Ik citeer Ernst Bloch: ‘Veel hoop kan een illusie blijken te zijn, maar zelfs utopische hoop kan wijzen op zeer reële menselijke wensen en drijfveren’.

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Mensenrechten, Wouter ter Braake Tags: 2 minuten stilte, 4 mei, China, compassie, Dodenherdenking, Ernst Bloch, genocide, Hanna Ahrendt, hulpvaardigheid, Israel, mededogen, ogen en hart voor slachtoffers, sluiten van oren, Soedan, vrijgevigheid en verdraagzaamheid, VS, wegvagen van miljoenen joodse mensen

Lees ook:

  1. The Rights Forum- ’48 procent Nederlandse bevolking vindt dat Israël in Gaza genocide heeft gepleegd’
  2. Genocide en compassie in Tibet
  3. Oorlog en vrede (deel 2)
  4. Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe je het Woord Gods verstaanbaar maakt
    • Amsterdam – Ruim 15.000 demonstranten tegen zondebokpolitiek van kabinet
    • Sodis – de virtuele denkster 529
    • Gaza – grootste kerkhof voor persvrijheid in de wereld
    • De stilte van de jhāna’s

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.