• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Maanfestival, een culturele salon in de Chinese Tempel van Utrecht

Maanfestival, een culturele salon in de Chinese Tempel van Utrecht

2 oktober 2017 door Joop Ha Hoek

De Longquan Tempel van Groot Mededogen vierde afgelopen weekeinde het maanfestival met een keur aan muzikanten, waaronder winnaar van de Boy Edgarprijs, saxofoniste Tineke Postma en Julia Tom, celliste in het Concertgebouworkest.

Het Maanfeest, ook wel mid-herfstfeest genoemd, vindt plaats op de 15e van de 8e maand van de Chinese maankalender. Dit jaar valt het feest op 4 oktober. Het feest wordt niet alleen gevierd in China, maar ook in landen als Japan, Noord- en Zuid-Korea, Vietnam en in Japan. De datum wordt bepaald door de volle maan die op dat moment de meest ronde en lichtgevende volle maan is. In China is het Maanfeest sinds 2006 cultureel erfgoed en sinds 2008 een nationale vrije feestdag. Het is een typisch familiefeest en na het Chinese Nieuwjaar het belangrijkste feest in China. De mooie ronde maan wordt gezien als symbool voor reünie en familie. Buiten China vieren de Chinese gemeenschappen in andere landen het feest in eigen kring. De Longquan Tempel van Groot Mededogen in Utrecht zag er een mooie aanleiding in om haar deuren extra wijd te openen en een prachtig cultureel en spiritueel programma met gratis entree voor de Nederlandse en Chinese gemeenschap aan te bieden.

De tempel heeft naast haar religieuze functie namelijk ook de ambitie een salon te zijn voor de culturele uitwisseling tussen Oost en West. Jia Zhao, een Chinese documentaire filmproducent in Nederland, is de creatieve curator voor deze concerten. Eerder tekende zij eind 2016 voor het succes van het cultureel evenement in de tempel ter viering van het eenjarig jubileum.

Dhroeh Nankoe (zang) en Jeroen den Hengst (gitaar)

Uit haar eigen netwerk bracht zij voor het zaterdagprogramma grote namen in: gitarist Jeroen den Hengts – met Dhroeh Nankoe, Wouter Planteijdt en Dionys Breukers – alsook de in de VS geboren Julia Tom, cellist in het Concertgebouworkest. Jia Zhao: “Ik heb haar eens meegenomen naar de tempel en toen heb ik het idee aan haar voorgesteld om te spelen in de tempel. Zij was meteen geïnteresseerd. Een prachtig instrument ook, zo’n cello in de tempel. Mijn uitganspunt is dat de muzikale ontmoeting van Oost en West kan leiden tot bijzondere spirituele ervaringen en dat bleek ook deze keer.” Dat was zeker het geval tijdens het unieke gezamenlijk optreden van de jazzmusici Marc van Roon (vleugel) en Tineke Postma (saxofoon) met de nonnen van de tempel, waarin Postma tijdens het spelen zichtbaar ontroerd raakte.

Tussen de nonnen vlnr. Jia Zhao en Frank Scheffer met hun dochtertje; Myra van Zwieten en André Kalden; Tineke Postma en Marc van Roon, met hun zoontje. Alle foto’s BD.

André Kalden, voorzitter van Stichting Vrienden van het boeddhisme, introduceerde Marc en Tineke bij Jia Zhao in het kader van de culturele salons met het idee de nonnen muzikaal met hen samen te brengen: “De nonnen van de Longquan Tempel van Groot Mededogen vormen het hart van de tempel. Het is een groep krachtige vrouwen. Heel devoot en gedisciplineerd, maar tegelijkertijd vrij in de wijze waarop zij met culturele uitwisseling omgaan. Ontzettend prettig in de omgang ook. Elke dag zingen de nonnen hun prachtige teksten in een vast stramien. Een ontmoeting tussen de wereld van de vrije jazz van Tineke en Marc, goede vrienden van me, en het gezang van de nonnen met de klanken van hun gongs leek mij prachtig.” Jia Zhao: “Tijdens het cultureel evenement rondom het eenjarig jubileum durfde ik de combinatie met het zingen van de nonnen niet meteen aan. Maar nu we met de salons binnen de tempel wat verder zijn was het mogelijk dit experiment aan te gaan. Het was afgelopen zondag werkelijk van een grote bijzonderheid het unieke samenspel tussen Marc van Roon, Tineke Postma en de nonnen te ervaren. Ik vermoed dat hier nog wel een vervolg op zal komen.” Het festival werd afgesloten met het toneelstuk “Once Gone”, een productie van de vele vrijwilligers waarin de tempel zich mag verheugen.

Maanfeest Chinese tempel Utrecht - Toneelspel door vrijwilligers van de tempel
Maanfeest tempel Utrecht Julia_Tom-Izhar_Elias oktober 2017
Maanfeest tempel Utrecht Jeroen_den_Hengst-Droeh_Nankoe
Maanfeest chinese tempel Utrecht oktober 2017 Marc van Roon en Tineke Postma
Maanfeest foto 1 - Marc van Roon en Tineke Postma met de nonnen van de Longquan Tempel van Groot Mededogen

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Chinees boeddhisme Tags: André Kalden, culturele salons, De Longquan Tempel van Groot Mededogen in Utrecht, jazz, Jia Zhao, Marc van Roon, nonnen, Tineke Postma

Lees ook:

  1. Verdachte abt Shi Xuecheng eiste van nonnen volledige gehoorzaamheid, inclusief seksuele gunsten
  2. Boeddhadag Fo Guang Shan He Hua Tempel
  3. Eten uit een afvalbak – Het waar gebeurde verhaal van een Tibetaanse non
  4. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens