• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Lydia Hagoort – Jowo Rinpoche

Lydia Hagoort – Jowo Rinpoche

26 maart 2017 door gastauteur

Al heel lang bezoek ik in vakanties tempels, moskeeën, kerken, synagogen, piramiden. Of andere heilige plaatsen, of ze nu christelijk, joods, boeddhistisch, islamitisch, ‘heidens’ dat wil zeggen uit de vroegste geschiedenis zijn. Begraafplaatsen maar ook andere plekken. Opgravingen, van bijvoorbeeld mozaïekvloeren uit de Romeinse tijd. Overal waar ik het heilige, het gewijde kan ervaren. Beelden en sferen kan ik ook na jaren nog, oproepen in meditaties. Een van mijn favorieten is Jowo Rinpoche uit de Jokhangtempel in Lhasa.

In 1992 maakte ik een reis door Tibet. Urenlang zat ik in Lhasa in en ook op het dak van de tempel. De Jokhangtempel is gebouwd in 647 door koning Songtsen Gampo. Volgens de legende gooide de koning een ring in de lucht om de plaats van de tempel te bepalen. De ring kwam terecht in een meer, en vervolgens rees als een wonder een stupa omhoog op die plek. Het meer werd gedempt, behalve het midden, dat een vijver in de tempel werd. De tempel is handwerk; ook de recente restauraties worden met de hand gedaan. De tempel kreeg de naam ‘Huis van de Mysteriën’. Op het dak van de tempel staat het beeld van de twee herten aan weerszijden van het dharmawiel, het symbool van de leer van Boeddha. In de tempel staat het beeld van Jowo Sakyamuni of Jowo Rinpoche, het meest vereerde beeld in het Tibetaanse boeddhisme. Deze tempel is ook de meest heilige plaats van Tibet en pelgrims lopen af en aan en laten zich op het plein voor de tempel languit voorover vallen, de ‘prostrations’. Overal staan gebedsmolens en wapperen vlaggen, in de tempel staan beelden met lichtjes van yakboter. Er is in en rond de tempel een intens eerbiedige en gewijde sfeer. Mensen zijn vol overgave aan het bidden en knielen, ze prevelen hun gebeden en schuifelen langs de beelden. Ik sloot me aan in de rij, er stond een trapje bij Jowo Rinpoche, zodat je omhoog en achter het beeld langs kon lopen, er was een wirwar van knielende mensen, van oranje en witte sjaals en mantels, de lichtjes van yakboter stonden overal, het rook naar de brandende boter en ja, naar Tibet, ik voelde me opgenomen in alles.

Jowo Rinpoche glimlacht zo vriendelijk dat zijn gouden gezicht leeft. Over hem worden allerlei legendes verteld. Heel mooi is het verhaal over een eenvoudige pelgrim, Ben uit Kongpo in Kham, die na een lange reis eindelijk in de tempel aankomt. Hij vindt Rinpoche met zijn vriendelijke gezicht onmiddellijk aardig en voor de gezelligheid begint hij van de torma’s, de offerkoekjes te eten die bij het beeld staan. Hij trekt zijn laarzen uit en laat ze bij Rinpoche achter, wanneer hij rondgangen gaat maken. Een bewaker komt langs en is ontsteld over die smerige laarzen bij het beeld. Hij wil ze meenemen maar Rinpoche buigt zich naar hem over en zegt ‘Laat ze maar staan, ik heb beloofd op ze te passen’. Als Ben terugkomt, nodigt hij Rinpoche uit om eens bij hem in Kongpo op bezoek te komen. ‘Dat is goed, ik kom’, zegt Rinpoche. En hij doet het.

Wanneer ik op straat, een eindje voorbij de tempel, de weg vraag aan een oude vrouw, in traditioneel Tibetaans, lange, kleurige kleren en met een donker, verweerd gezicht, merk ik te laat dat ze al lopend aan het mediteren is. Ik geneer me dat ik haar stoor, maar ik zie haar terugkeren van een verre plaats naar nu. Ze kijkt me stralend en hartelijk aan en probeert te begrijpen waar ik heen wil. Geen spoor van ergernis, pure vriendelijkheid. Ik begin te verlangen naar de plaats, waar zij vandaan kwam.

Tekst Lydia Hagoort.

 

Categorie: Achtergronden, Reisverslagen Tags: Jowo rinpoche, Lhasa, Tibet

Lees ook:

  1. De Tibetaanse Volksopstand van 1959
  2. Op jacht naar Tibetanen in Londens hotel
  3. Het Nieuwe China met eigen ogen
  4. Puning Tempel: Waarom Xi Jinping een genocide vierde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.