• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De wijsheid (niet) in pacht deel 1: Boeddha

De wijsheid (niet) in pacht deel 1: Boeddha

17 maart 2017 door Ujukarin

Ik verviel in de donkere dagen van het jaar in de pieker-modus; zeker toen een student me vroeg wat nu precies wijsheid was.

En dat leidde me eerst tot de ervaringen van Boeddha zelf rond dat begrip. Zoals beschreven in de Ayacana soetra twijfelde hij behoorlijk na de verlichting of hij het subtiele inzicht dat hij verkregen had überhaupt wel aan ons grofstoffelijk denkende wezens kon uitleggen. De eerste dagen vermeed hij ook elk spraakcontact met anderen, waar nodig bedelde hij alleen zwijgend. In een trance sprak echter een stem tot hem, of dit nu een innerlijke stem was of de archetypische figuur Brahma Sahampati maakt niet zoveel uit. En die vertelde hem ‘Meester, de wereld heeft écht uw ervaringen en leringen nodig. Ja er zijn velen met teveel stof in de ogen om het te kunnen accepteren en snappen. Maar er zijn ook sommigen met slechts een weinig aan stof, en zij zullen ontvankelijk voor u zijn.’

Houd dit in je achterhoofd bij deze reeks praatjes. Woorden zijn zeer beperkt in dezen. Met alleen tekst kom je er in boeddhisme eigenlijk niet; net zomin als dat je meditatie uit een boekje kunt leren. En toch, als vinger-die-naar-de-maan-wijst, heb ik geprobeerd met wat tekstflarden en opborrelende hartekreten tesamen een idee te geven wat dat subtiele en voorbij woorden rijkende begrip wijsheid nu ongeveer is.

Om iets ervan weer te geven viel een uitspraak van de grote meester zelf, zoals onderstaande, me te binnen als beginpunt.

Doordat het een er is, is er ook het ander; uit het ontstaan van het een, ontstaat ook het ander. [i]

Dit eerste praatje van mij, er volgen er nog twee de komende dagen, verwijst vooral naar Boeddha zelf en dus ook diens uitspraken zoals we ze via de Pali-teksten overgeleverd krijgen; later volgen vergelijkbare pogingen gebruikmakend van andere (latere) tradities in het boeddhisme.

Het basispunt uit bovenstaande ‘wet van afhankelijk ontstaan’ is voor mij: ik ben zelf (mede) verantwoordelijk voor wat me overkomt, er is geen almacht voor wie ik moet buigen en die mijn leven bepaalt. Laat staan dat ik enige plek inruim voor dominees of andere leraren die wel even namens die almacht mij dwingende adviezen mogen geven. En dat sluit fraai aan bij de andere basisleringen van Boeddha die je geregeld tegenkomt:

  • De vier Edele Waarheden van lijden (het onbevredigend zijn van de materieele wereld), oorzaak van lijden, oplossing van lijden en het pad naar die oplossing.
  • Het Achtvoudig Pad, dat die vierde waarheid uitwerkt.

Het mooie is bovendien dat in deze leringen ook heel wat andere beoefeningen meegepakt worden: in het pad vind je o.a. ethiek, daarbij inbegrepen vrijgevigheid, en meditatie.

Brengt dit ons verder richting begrip van wijdsheid? Misschien. Wijsheid (prajna in het Sanskriet) heeft in ieder geval weinig of niets te maken met boekenkennis, en dus ook niet met de moderne wetenschap. Vaardigheid in heel wat concepten, via dharmastudie, helpt je bést wel een stuk in ontwikkelen van wijsheid; maar puur herhalen-van-rijtjes is zinloos. Het gaat om de toepassing van die concepten en kennis – dus bijvoorbeeld in meditatie en ethisch handelen. En in een heel stuk reflectie over je eigen innerlijk, om vandaaruit je motivatie te leren begrijpen en geleidelijk bij te sturen. Je zou kunnen zeggen dat die ondersteunende zaken zoals meditatie wijsheid helpen ontwikkelen, maar glimpen van wijsheid kunnen zelf weer pakweg het ethisch handelen aanscherpen. Een soort ‘terugploegen in de basis’ dus.

Wederom naar de afhankelijk-ontstaan wet: de bijna automatische stap van gevoel naar begeerte kun je door die reflectie afremmen. En dat levert dan ruimte op voor op een andere manier omgaan met wat er om je heen gebeurt, hopelijk op basis van metta. Om het anders te formuleren: gewoonlijk jezelf laat je jouw respons meesleuren in de dynamiek van alle gewoontes en verwachtingen buiten en binnen je zelf. Je bent dus ‘reactief’ bezig, en laat begeerte automatisch ontstaan zodra er gevoel oprijst. Maar door af te remmen, door stil te staan en je motivatie te analyseren alvorens een respons te formuleren, verander je dat reactieve in creativiteit. Dezelfde 4 letters, r-e-a-c, maar in een fundamenteel andere volgorde. Dát is opbouwend met je leven en met situaties omgaan, dát is een begin van wijsheid.

Als gevolg van stapjes als dit, en met meer meditatie en een zuiverder begrip van je eigen innerlijk kan dan een beter zelf opbloeien. En dat betere zelf kent ietwat compassie vanuit de ethische houding van metta (liefdevolle vriendelijkheid), en misschien zelfs ook gaandeweg een groter stukje wijsheid.

Levert het opschrijven hiervan nu meer over wijsheid op: nee, pas als ik er in slaag dit nóg regelmatiger en intensiever te beoefenen kan ik me gaandeweg een beter volgeling van Boeddha gaan noemen. Maar opschrijven is in ieder geval een goede manier om me aan dat voornemen te herinneren en gaandeweg een paar grammetjes meer wijsheid in pacht te verkrijgen…

Concreet gemaakt betekent wijsheid in deze termen bijvoorbeeld…

  • Dat je de middenweg probeert te behandelen. Extremen in visies en daden zijn veelal niet handig, kijk bijvoorbeeld naar mijn praatjes over geëngageerd boeddhisme in december vorig jaar. Maar de middenweg is geen slap compromis, doch een visie die boven de dualiteit uitstijgt!
  • Dat je wat vaker pauze neemt alvorens een volgende stap te zetten – zie het voorbeeld in de tekst om reactiviteit om te zetten naar creativiteit.
  • Dat je de genoemde metta en compassie gaandeweg laat doorsijpelen, en de creatieve kracht daarvan leert kennen. Boosheid is écht een reactieve kracht en helpt niet; vandaar ook in bovengenoemde praatjes het advies om verre te blijven van alle boosheid-in-maatschappelijke-aktiviteit. Dus geen boosheid-gedreven groepen zoals Occupy maar constructieve voorstellen tot verbetering, en geen populistische politiek voor boze witte of boze bruine mensen!

 

[i] En vervolgend met “Dat wil zeggen: met onwetendheid als voorwaarde, ontstaan wilshandelingen; met wilshandelingen als voorwaarde, ontstaat bewustzijn; met bewustzijn als voorwaarde ontstaan geest en lichaam; met geest en lichaam als voorwaarde ontstaat de zesvoudige zintuigbasis; met de zesvoudige zintuigbasis als voorwaarde ontstaat contact; met contact als voorwaarde ontstaat gevoel; met gevoel als voorwaarde ontstaat begeerte; met begeerte als voorwaarde ontstaat hechten; met hechten als voorwaarde ontstaat worden; met worden als voorwaarde ontstaat geboorte; met geboorte als voorwaarde ontstaan ouderdom en dood, verdriet, weeklagen, pijn, smart en wanhoop. Dit is de bron van deze hele massa van lijden.” Udana 1.
Deze rij heet de ‘nidana ketting’ en vormt o.a. de basis van het (“Tibetaanse”) Levenswiel.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Pali-Canon Tags: achtvoudige pad, middenweg, wijsheid

Lees ook:

  1. De wijsheid (niet) in pacht deel 3: De wijsheid van de bodhisattva’s
  2. Meester Tja 190 – Hoe je dwaasheid en wijsheid vermijdt
  3. ‘Politiek: nuttig, maar niet heel belangrijk…’
  4. Sleutel tot inzicht – Het Edel Achtvoudige Pad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.