• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zonde, geloof, doodsangst en genade

Zonde, geloof, doodsangst en genade

23 juni 2016 door Jules Prast

Is onze leercapaciteit van de dharma in onze cultuur zo toegenomen, dat de meute meent zich via zen een toegang tot bevrijding te kunnen forceren? Taigu wantrouwt het zelfbedrog dat met ons individualisme kan insluipen.

Op zijn blog schrijft Taigu onder zijn alter ego Jules Prast over de jongste opvlamming van zijn immuunsysteemziekte. Een mede-boeddhist reageert op Facebook en Taigu pent in één ademtocht iets terug over zonde, geloof, doodsangst en genade.

Dit schrijft Taigu:

Ik ben geen voorbeeldige zenboeddhist. Ik leef lang niet altijd in de ervaringsrealiteit van de dharmakaya. Precies hier en nu, als niets lukt, wat doe je dan? (Hisamatsu’s ‘fundamentele koan’) Toevertrouwen! Dat heb ik van Shinran. Compassie is vaak helemaal geen eigen prestatie, maar een geschenk via de weg van geloof en genade (Japans: ‘gyo-shin-sho’).

Ondertussen brengt de opvlamming van mijn ziekte nu me behoorlijk in het nauw. Oefenen op onttakeling is iets heel anders dan, ja, uiteindelijk, doodsangst.

Op reportage in het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam ben ik vorig jaar op voorstel van een arts rondgeleid over de opname-afdeling waar ook patiënten met mijn ziekte wachten op een (onzekere) longtransplantatie. Het is dat óf stikken, letterlijk, hoewel je dan uiteindelijk langs de weg van de palliatieve sedatie een zachte dood tegemoet kunt gaan.

Wie heeft er na een operatie in het ziekenhuis wel eens een morfinepompje gehad tegen de pijn? Ik. Dan is de bevrijding ver weg en wil je ten koste van alles overleven en je partner en je kinderen terugzien. Is dat geen hechten? Of ben ik te streng voor mezelf, te zwaar op de hand?

Het ontsteekt en ontsteekt spontaan bij mij van binnen, maar per saldo heb nu nog een piepklein beetje conditie. De vorige keer echter zaten mijn longen vol met ontstekingshaarden. Problemen met je ademhaling wil je echt niet hebben, kan ik je uit ervaring verzekeren. Dat is letterlijk adembenemend benauwend. Dan moet je wel een bikkel zijn als boeddhist om nog te kunnen oefenen op je ademhaling. Zen is een weg voor mensen met een goede conditie.

Ik erken dat enkel de onrust over het mogelijke vooruitzicht op verdere longproblemen zich kwalificeert als lijden, maar soms bén ik een vat vol onrust en lijden, en duurt het lang voordat ik het toevertrouwen weer kan opbrengen. Dit is hard maar ook eerlijk. Ik mag het hier toch schrijven? Dit is het echte leven en niet een dode letter uit de canon.

Dat ‘gyo-shin-sho’ heb ik van de Japanse filosoof Tanabe Hajime (1885-1962), een van de grondleggers van de Kyoto-school. Deze heeft het weer van zijn landgenoot Shinran Shonin, de dertiende-eeuwse reine-landboeddhist. Denk niet dat boeddhisme geen zondebesef kent. Tanabe’s filosofie is erin gedrenkt en Shinrans religiositeit evenzo. Het is de erkenning dat gewone mensen (leken) toch vaak handelen uit zelfbehoud – het tegendeel van anatman. Hoe is dat te rijmen met boeddhanabijheid?

Via de ‘gyo-shin-sho’! Dit betekent zoiets als de weg van geloof en genade. Deze weg, voor zondige mensen die op eigen kracht geen bevrijding kunnen vinden, staat altijd ook nog open, en wel voor iedereen. Het is Dogen van de andere kant benaderd. Op de een of andere manier herken ik me hierin, als Hollandse crypto-calvinist (let wel, ik ben ‘van huis uit’ rooms-katholiek).

Ook al schrijf ik dapper over dharmakaya, ik wantrouw vaak mijn eigen waarneming voordat de inkt van mijn pen droog is. Zen is van oudsher een nauwe weg, voor de enkeling, de toegewijde monnik, en dan nog deden sommigen dertig jaar over hun Mu-koan. Is het te danken aan onze welvaart en vrije tijd dat meer leken de zenweg gaan of is onze leercapaciteit van de dharma op dit punt in de tijd in onze cultuur zo toegenomen, dat de meute zich via zen een toegang tot bevrijding weet te forceren? Taigu wantrouwt het zelfbedrog dat met ons individualisme kan insluipen.

Berouw en toevertrouwen brengen een ommekeer teweeg in boeddhistisch perspectief. Dit proces heet ‘metanoia’. Precies hierover schrijft Tanabe in zijn boek ‘Filosofie van de metanoia’ (alleen in het Engels beschikbaar). Taigu is vol zonde en berouw wanneer hij zegt: “Namu Amida Butsu” (ik vertrouw mij toe aan de boeddha van het eeuwige licht en het altijd durende leven). Laat ieder aan zijn of haar kant van het touwtje trekken; ik trek aan deze kant.

Dit is loepzuiver Japans Mahayanaboeddhisme dat dicht aan schuurt tegen bepaalde vormen van christendom. En dit geeft helemaal niets. David Brazier, een eigentijdse reine-landboeddhist, vertolkt een waarheid als een koe wanneer hij schrijft: “Boeddhisme is niet zo maar religie; boeddhisme is een verkenning van de grond van alle religie.” Dit citaat uit zijn boek ‘Buddhism is a Religion’ (boeddhisme is een religie) zou er ook een van Thich Nhat Hanh kunnen zijn.

Maar linksom of rechtsom, een beetje meer bescheidenheid over eigen weten en kunnen zou menig boeddhist goed passen, meent Taigu. Wie de schoen past trekke hem aan; Taigu is al bezig de veters voor zichzelf dicht te knopen.

Ik zal het schrijven tot ik erbij neerval. De kracht van herhaling is dat de boodschap kan indalen in ons opslagbewustzijn, druppel voor druppel, als regenwater dat de grond in sijpelt.

Namu Amida Butsu,

Taigu

Categorie: Achtergronden, Jules Prast, Mahayana, Zen Tags: doodsangst, genade, Jules Prast, zonde

Lees ook:

  1. Een zelfgenoegzaam, vrijblijvend iets-isme
  2. Wie is hij die ziek is?
  3. Dynamische dharma-pannenkoek (m/v) gezocht
  4. Een kostbaar kleinood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    23 juni 2016 om 20:18

    Blijf schrijven Taigu, wie schrijft die blijft.
    PS.
    Gedeelde ervaringen met anderen maken een leven waard om geleefd te worden. Leven is een onverklaarbare flits in de eeuwigheid, zoals vuurwerk op een warme zomeravond.

    • Taigu zegt

      25 juni 2016 om 08:08

      Dank je, ook voor jouw mooie artikelen!

  2. Sjoerd zegt

    24 juni 2016 om 00:15

    Niets snijdt zo door jezelf heen, als echt besef van je eigen doodsangst, zonde-angst en angst vernietigd te worden op het moment dat het er werkelijk toe doet. Zo heb ik dat ooit ervaren toen ik voor het eerst op IC lag tussen de stervende mensen om mij heen.
    Jules ik denk vaak aan je en hoe ziek je bent.
    Voor mijzelf heb ik jaren later een stap kunnen zetten door de teisho’s waarin Shunryu Suzuki het over leven en sterven heeft, ook zijn eigen as doodgaan aan kanker.
    Ik hoef niet langer te strijden om de angsten niet meer te voelen.

    • Sjoerd zegt

      24 juni 2016 om 11:13

      Dat betekent niet dat ik ze niet meer zal voelen, maar er is iets veranderd in mijn aanvaarding.

      Ook morfine en dormicum horen bij de werkelijkheid. In de tijd dat het boeddhisme ontstond en bijna alle eeuwen daarna, bestonden deze mogelijkheden van pijnbestrijding en beïnvloeding van benauwdheid niet.
      Er is niets mis met de wil te leven, zoals er ook niets mis is met de angsten voor het sterven.

      Het gaat toch om het aanvaarden van wat er in jouw geest is op dit moment?

    • Taigu zegt

      25 juni 2016 om 08:10

      Dank voor je inlevingsvermogen, Sjoerd!

      “Geen dood, geen vrees” (Thich Nhat Hanh).
      Zoals ook de bodhisattva geen angst kent in de Hartsutra.
      Al vereist dit wel een verwijlen in de wijsheid voorbij alle wijsheid…

  3. Piet Nusteleijn zegt

    24 juni 2016 om 09:41

    Taigu, Boeddha zegene u en behoede u, Boeddha doet zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig. Boeddha verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.
    Met liefdevolle groet.

    • Taigu zegt

      25 juni 2016 om 08:12

      Amen

  4. Daisy zegt

    24 juni 2016 om 13:55

    Mooi geschreven stuk Taigu!
    Als niets helpt, wat doe je dan? Ik ben bang dat wij ons pas echt met deze vraag gaan bezig houden, wanneer we in de fase zitten waarin jij nu zit! Dan is ontsnappen aan deze vraag niet meer mogelijk.

    • Taigu zegt

      25 juni 2016 om 08:22

      Dank voor je reactie.

      “Precies hier en nu, als niets lukt, wat doe je dan” is een koan voor iedereen in iedere levensfase.

      De naoorlogse zenhervormer Hisamatsu (1889-1980) formuleerde zijn ‘fundamentele’ koan als kern en vervanging van alle klassieke koans en gebruikte deze als oefening in het verkeer met zijn leerlingen.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.