• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kosten retraites -Noorder Poort richt fonds op voor minvermogenden

Kosten retraites -Noorder Poort richt fonds op voor minvermogenden

30 mei 2016 door Joop Ha Hoek

Is het in Nederland en België mogelijk om zonder een cent op zak in boeddhistische centra te mediteren of deel te nemen aan retraites die al gauw honderden euro’s per week kosten? Voor een armoedzaaier niet te betalen. Wat voor financiële voorzieningen hebben die centra om in een tijd van grote armoe en werkloosheid naar geluk zoekende mensen in staat te stellen kennis te maken met dat boeddhisme, zonder dat hun kassa rinkelt. Het Boeddhistisch Dagblad vroeg het vorig jaar aan een aantal boeddhistische centra en ging zelf op onderzoek uit.

In deze aflevering in een serie over de tarieven van retraites gaan we op bezoek bij Zen Center Noorder Poort in Wapserveen, Drenthe. En om maar gelijk met het goede nieuws te beginnen, het centrum heeft een speciaal fonds opgericht om ook mensen die geen cent te makken hebben deel te laten nemen aan de dure retraites, die voor een arme sloeber niet te betalen zijn. Per 1 juni kunnen mensen die wel willen deelnemen maar dat niet kunnen betalen een beroep doen op het beurZENfonds, waarmee binnen de sangha een breed gedragen wens in vervulling gaat. De organisatie doet een beroep op alle sanghaleden die makkelijk een sesshin of een ander programma kunnen betalen om de boeddhistische deugd van dana (vrijgevigheid) te beoefenen.

Noorder Poort gebouw

De dharma was in de tijd van de Boeddha toegankelijk voor iedereen. Als je je gezinsleven achterliet en intrad, hoefde je je geen zorgen te maken over je broodwinning. In Azië is dat nog steeds wel zo. Er zijn veel tempels waar je als leek naar toe kunt gaan om te trainen; je betaalt dan wat je kunt opbrengen. In onze westerse maatschappij zijn er niet veel mensen die zullen intreden… De organisatie: ‘Tegelijk kunnen veel mensen niet makkelijk een sesshin betalen, en zeker niet verschillende per jaar. Dat is jammer, want het zou fijn zijn als het doen van sesshins voor iedereen toegankelijk is, ook voor mensen die weinig middelen hebben.

Soms treft de Noorder Poort met iemand een regeling, bijvoorbeeld dat iemand aan een sesshin mee kan doen in ruil voor een bepaalde hoeveelheid werk. Maar dat kan niet voor iedereen; helaas kan ook een zencentrum niet bestaan van alleen donaties.’

Goed nieuws dus en een uitstekend initiatief van dit centrum.

Het International Zen Center Noorder Poort is in 1996 opgericht als zentrainingscentrum van het International Zen Institute in de traditie van zenmeester Gesshin Prabhasa Dharma. Het zencentrum wordt geleid door haar opvolgster, de Nederlandse zenmeester Jiun Hogen roshi.

De Noorder Poort biedt een veelzijdig programma aan voor zowel beginnende als ervaren zenbeoefenaren. Ook gastverblijf is mogelijk voor korte of langere tijd. De Noorder Poort ligt in Drenthe tussen weilanden met koeien en schapen en vlakbij een prachtig heidelandschap. Het grondstuk van het zen centrum is sinds 1996 gegroeid van een halve naar bijna tien hectare. Een fantastisch stuk land om stilte en natuur te beleven.

Op de site van het centrum is een veelvoud aan retraites en andere evenementen op het gebied van zen te zien.

Noorder Poort zendo met mensenVoor 2016 zijn er vier trainingsperioden gepland die een unieke mogelijkheid bieden voor een intensieve zen beoefening gedurende een aantal weken. Tussen de zenretraites is er een dagelijks meditatie-, studie-, en werkprogramma, waarbij er regelmatig de mogelijkheid is voor een persoonlijk onderhoud (dokusan of sanzen) met de zenmeester. Het is ook mogelijk aan alleen afzonderlijke onderdelen deel te nemen.

We pikken er qua kosten en lengte twee sesshins uit- een vijfdaagse en zevendaagse. Sesshins zijn de traditionele zenretraites in volledig zwijgen, waarin zitmeditatie (zazen) en loopmeditatie (kinhin) de basisoefeningen zijn. Jiun Hogen roshi geeft toespraken (teisho), vraag en antwoord perioden en meerdere malen per dag individuele begeleiding (dokusan en sanzen). Jiun Hogen roshi is als zenmeester in de Linchi (Rinzai) traditie geautoriseerd om koanoefening te begeleiden. Het mediteren met koan is de oefening bij uitstek in deze traditie.

In de go-sesshin (go = vijf) van vijf dagen beoefenen de deelnemers diverse ademmeditaties en leren om te gaan met gedachten, gevoelens, emoties en pijn. De go-sesshin is tevens een uitstekende gelegenheid om te beginnen met de koanoefening. Een wakkere, heldere en alerte geest stelt in staat om in het hier en nu te zijn en de dingen waar te nemen zoals ze zijn. De eerste dag begint om half acht ’s avonds, de sesshin eindigt op de vijfde dag om elf uur in de ochtend. Effectief zijn het drie volle dagen en nog wat uurtjes. Het tarief is voor een tweepersoonskamer € 300,-  en voor een eenpersoonskamer € 400,-. De sesshin wordt gegeven door Jishin osho. De deelnemers genieten vol pension. Deze tarieven zijn all in, met uitzondering van vervoer.

In de dai-sesshin (dai = groot) van zeven dagen staat het mediteren met een koan en het realiseren van ons ware zelf centraal. Alle oefeningen, recitaties, rituelen, komen samen in deze sesshin. Alles wordt ingezet om een alerte, wakkere en volledig bewuste geest te verwerkelijken. De maaltijden zijn in oryoki stijl met Japanse eetschaaltjes. Ook hier begint de eerste dag ’s avonds om half acht en eindigt op de zevende dag om 11.00 uur. Effectief dus vijf volle dagen en nog wat uurtjes. Het tarief is  € 420,- voor een tweepersoonskamer en voor een eenpersoons betalen de deelnemers € 555,- Deze sesshin wordt gegeven door Jiun roshi.

Beide sesshins kunnen ook in het zomer trainings programma worden gevolgd. Daarin zit ook de daily life sesshin (twee keer), twee keer dai sesshin en een keer de go sesshin. Het tarief voor dit programma is voor een tweepersoonskamer € 1350 en voor een eenpersoons € 1810,-

Het centrum was bij monde van Jiun Hogen bereid antwoord op onze vragen te geven.

Waarom worden deze retraites gehouden?
De retraites worden gehouden ter ondersteuning en verdieping van de individuele zenbeoefening. Het gezamenlijke oefenen/leven in een gepaste omgeving doet goed voor de eigen weg.

Heeft u een eigen gebouw/onderkomen/camping waarin deze retraites plaatsvinden?

 Jiun Roshi
Jiun Roshi

Ja, wij hebben een zencentrum dat onderdak kan bieden aan zo’n 33 mensen. In 1996 hebben wij dit centrum gekocht en sinds die tijd hebben we de accommodatie optimaal ingericht voor de beoefening van zen en ook vipassana. Onder andere een goede meditatieruimte, stilte, een stille omgeving, natuurbeleving, gezonde voeding, zijn daarmee geborgd. Inmiddels hebben we bijna tien hectare eigen land waarop we paden hebben aangelegd voor loopmeditatie.

Wat is de frequentie van uw retraites? Bijvoorbeeld elk jaar.
Wij bieden verschillende retraites aan, in lengte variërend van een weekeinde tot een 7-daagse, vier keer per jaar te combineren tot een langere trainingsperiode.  Zenretraites van vijf dagen of langer zijn er zo’n twaalf keer per jaar. Daarnaast wordt er een zestal vipassanaretraites gegeven.

De kosten voor de deelnemers zijn relatief hoog, soms wel honderden euro’s per periode/week/paar dagen. Waardoor potentiele mindervermogende deelnemers worden buitengesloten. Heeft uw sangha/organisatie een fonds waaruit de deelname of tegemoetkoming in de kosten van deze mensen wordt betaald?

Ons landelijk instituut, het IZIN, is bezig een fonds met dit doel op te richten. Wat betreft de kosten voor retraites is het goed te realiseren dat er in ieder geval twee situaties zijn: 1. Retraites die gegeven worden door leraren die ook een inkomen hebben uit een andere ‘baan’ of een goed pensioen hebben; zij kunnen vaak goedkopere retraites aanbieden. 2. Retraites die gegeven worden door leraren die dit fulltime doen, en er dus ook van moeten leven.

Of worden ze op een andere wijze vrijgesteld van betaling, zeg maar als een vorm van dana.
Soms komt het voor dat mensen helemaal niet hoeven te betalen, of een gedeelte. Ook bieden we scholarships aan, waarin mensen hun diensten/werk aanbieden in ruil voor deelname aan retraites. We vinden dat het niet kunnen betalen van een retraite geen reden mag zijn om niet deel te nemen. Daarom zoeken we altijd naar een oplossing.

Of kan er in termijnen betaald worden? Wordt om die vrijstelling, het betalen in termijnen door aspirant deelnemers gevraagd?
Betaling in termijnen kan in principe, maar wordt heel weinig gedaan.

Hoe vaak per retraite wordt er door een deelnemer om een financiële ondersteuning gevraagd?
Gemiddeld door 1 persoon per retraite.

Maakt uw sangha/organisatie winst bij het organiseren van retraites? En zo ja, wat gebeurt er met dat geld?
Wij hebben als ANBI-stichting niet het doel om winst te maken. De inkomsten van programma’s en de donaties worden gebruikt om het centrum te onderhouden, renoveren, soms nieuwbouw; we hebben vier mensen op de (minimum) loonlijst staan.

Is u bekend dat andere, meer vermogende deelnemers, de kosten van deelname voor een andere, minder vermogende deelnemer betalen.
Ja, we weten van enkele sanghaleden dat zij voor anderen betalen.

Merkt u dat uw sangha/organisatie meer moeite heeft om deelnemers te werven in verband met de slechtere economische situatie, hogere werkloosheid en armoede? Zo ja, hoe gaat u daar mee om. Organiseert u minder retraites of zoekt u goedkopere locaties?
We hebben niet het idee dat er minder mensen komen vanwege een slechtere financiele situatie. Wel horen we vaker dat het voor mensen moeilijk is om vrij te krijgen van hun werk.

Soms wordt, bij de publiciteit rond zo’n retraite, een vrijwillige gift als dana gevraagd voor de leraar. Schenkt de leraar dat geld weer weg?
Wij geven na afloop van retraites aan deelnemers inderdaad de gelegenheid om dana te geven aan de leraar, maar ook aan het centrum. We vragen er niet expliciet om als een soort van betaling voor de retraite. Sommige leraren, meestal diegenen die naast hun leraarschap ook nog een reguliere baan hebben, willen geen dana of geven het door aan het centrum of een goed doel.

 

Categorie: Achtergronden, Zen Tags: fonds, kosten van, Onderzoek, retraites, tarieven

Lees ook:

  1. Tarieven retraites – het zencentrum van Dick Verstegen
  2. Retraites Vught – ‘wij huren Nico in en betalen hem een salaris’
  3. Retraites – ‘geen rechtvaardiging financiële vergoeding binnen context boeddhistische dharma’
  4. Kosten van retraites – Us Thús met tarieven aan de lage kant

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bart zegt

    30 mei 2016 om 19:28

    Is de ruimte waar de trommel in staat de Noorder Poort?

    • Joop Ha Hoek zegt

      30 mei 2016 om 19:57

      Nee, dat was een vergissing en dus weggehaald.

  2. Ananda zegt

    31 mei 2016 om 00:37

    Armoedzaaier/arme sloeber of lid van de sangha/gelijkgestemde?

    Slechtere financiële situatie klinkt al begripvoller, gelijkwaardiger.

    Gratis groetjes van Ananda

    • L.T. zegt

      31 mei 2016 om 08:39

      Inderdaad.

  3. Gerben zegt

    31 mei 2016 om 09:09

    Hoi Joop,

    Enig idee hoeveel korting het fonds gaat geven?

    Noorderpoort is een prachtig, maar duur centrum. De dagprijzen liggen boven de bandbreedte van 50 tot 75 euro per dag die gangbaar is. Op basis van de getallen die jij noemt, kom je eerder op 100 euro per dag uit en dan moet je een kamer delen. Wil je een eigen kamer dan wordt het veel duurder.

    Kunnen de minder draagkrachtigen door het beurZENfonds slechts een korting van 20 euro krijgen zodat zij nog steeds 80 euro per dag moeten betalen, of stelt het fonds ze in staat om voor 20 euro per dag te mediteren?

    Zie verder mijn eerdere opmerking (punt 2) bij: https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/67311-67311/

    Leuk gekozen naam trouwens. Dat kan gaan werken!

    Groet, Gerben

  4. G.S.Khouw zegt

    31 mei 2016 om 11:40

    Beste heer Joop,

    Ik heb er interesse om een en ander info over de Retraite organisatie van Eerwaarde Mw.Jiun Roshi (bovengenoemd).Voor de zoveelste keer,zou je er zo vriendelijk willen zijn om mij een en ander toe te lichten (mail/telefoon no.)waardoor ik met hen kan kortsluiten? Bij voorbaat mijn vriendelijke dank voor je medewerking. Ik heb er lang naar deze gelegenheid in Ned.gezocht,vandaar. Tot horens. Khouw

  5. Ujukarin zegt

    31 mei 2016 om 12:05

    Lijkt me nou niet écht iets wat de redactie hoort te doen, is iets dat nu niet al teveeel moeite kost. Maar ik ben in een genereuze lmgtfy (let me google that for you) bui ;-) dus bij dezen

    http://www.zeninstitute.org/en/noorderpoort/main.html

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 30 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 2 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (8) – kat
    • Rumi, Hafiz en Angelus Silesius over het geheim Gods
    • Het jaar 2025 – dag 174 – stadvandevrede
    • ‘Zijn stem, die opkomt vanuit het hart van Bethlehem, wordt overschreeuwd door de echo van bommen en haat’
    • Emmaho – Verstrooide PROfessor, euh…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.