• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Paul de Blot » Zwarte Piet en de uitgelokte burgeroorlog

Zwarte Piet en de uitgelokte burgeroorlog

15 november 2013 door Paul de Blot

Een onschuldig Nederlands kinderfeest is de bron geworden van een conflict met internationale gevolgen. Hoe is het mogelijk? Sinterklaas is geen Kerstman. Santa Klaus is de Goede Man met de kerstdagen die met zijn cadeautjes op de slee uit het hoge Noorden komt om er een mooi familiefeest van te maken. Sinterklaas is de goede bisschop die de kinderen blij maakt die geen familie hebben.

Waarom Zwarte Piet erbij kwam is niet duidelijk. Die hoorde gewoon bij het sprookje. Wel is het nu duidelijk dat Zwarte Piet een burgeroorlog heeft uitgelokt. Op zich is het onbegrijpelijk, maar bij nader inzien is het toch duidelijk. Het gaat om een diep verdrongen collectief trauma die jarenlang is gerijpt en nu als een etterbuil tot uitbarsting is gekomen. Er is een etiket op geplakt van slavernij, maar het oud zeer gaat veel dieper. Het is de pijn van een menselijk onrecht dat mensen niet als mens worden erkend. Het gaat om de diepe pijn dat kleurlingen als onvolwaardig worden gezien. Dat gebeurt nog steeds in talrijke landen waar ze zich nog steeds gediscrimineerd voelen. Nederland is hierin geen uitzondering.

‘Kleurlingen zijn onvolwaardig en kunnen dus verhandeld worden als slaven’. Er kan geld van gemaakt worden en ook Nederlander is er rijk van geworden. Europese landen hebben zich verrijkt met de koloniale rijkdommen. Ook de mensen werden als rijkdommen verhandeld op de slavenmarkt. Nu deze gekleurde inboorlingen ook mee willen profiteren van de Europese welvaart waar ze tenslotte ook aan hebben bijgedragen, worden ze gediscrimineerd. Ze worden illegaal verklaard. Voor de wet bestaan ze gewoon niet. Het zijn onmensen. Tegen dit onrecht voelen de kleurlingen zich machteloos. Ze hebben alles gedaan om te kunnen overleven maar moeten erkennen dat hun slavenstatus nog steeds bestaat. Wel zijn de vormen anders, maar ze blijven rechteloos en waardeloos en daarmee blijft hun toekomst uitzichtloos. Deze traumatische ervaring groeit als een diepe collectieve pijn die nu onhoudbaar wordt en tot explosie komt door Zwarte Piet.

Het Zwarte Piet conflict gaat niet om het kinderfeestje. Er is een veel diepere pijn van een eeuwenoud onrecht aan kleurlingen aangedaan door blanken. Nederland heeft veel goeds gedaan in de koloniën maar is zeker niet vlekkeloos in zijn menselijkheid als we denken aan de Nederlandse slavenhandel en de politionele actie in Indonesië. Met enkel Zwarte Piet afschaffen lossen we niets op van de aangedane onmenselijkheid. Als we dit beseffen en eerlijk naar ons onmenselijk gedrag in onze geschiedenis kijken, kan er begrip ontstaan en wederzijdse waardering. Dan kunnen we onze geschiedenis verwerken en Zwarte Piet komt in een ander licht te staan als een Zwarte Piet die er als gelijkwaardig mens bij hoort. Het zou jammer zijn om de kinderen een leuk kinderfeest te ontnemen als er andere mogelijkheden zijn.

Paul de Blot.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Paul de Blot Tags: burgeroorlog, kleurlingen, machteloos, Paul de Blot, slavernij, verrijking, Zwarte Piet

Lees ook:

  1. Sri Lanka: eiland van lijden
  2. Politiek en bedrijfsleven: meer aandacht voor het gezin
  3. Tientallen niet-bestaande mensen aangespoeld
  4. Mandela en het geheim van zijn leiderschap

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Juan zegt

    16 november 2013 om 00:16

    Het Sinterklaas ben ik steeds meer als een soort geloof binnen het monotheisme gaan zien. Sinterklaas is als een god die alles ziet. Hij oordeelt of je lief (hemel) of stout (hel) bent geweest.

    Kenmerk van monotheisme is dat zij vaak niet met de tijd mee gaan. Kijk maar in Nederland naar de politieke partij SGP. Jaren geleden hebben zij intern vergaderd wat te doen met onderwerpen als ’televisie’ en ‘internet’. Conclusie was “we kunnen er niet meer omheen, we moeten het wel gebruiken”.

    Het feest van Sinterklaas is naar mijn mening ook tijd voor hervorming. Het wordt aankomende maand net zo gevierd als ik dit deed een kleine 25 jaar geleden.
    Het is niet de taak van een groep mensen in Nederland om dit jeudige feest te hervormen, maar de taak van de maatschappij.

    Zwarte piet hoeft niet opeens blauw te worden en het Grote Sinterklaas boek hoeft niet gelijk een Ipad te worden.
    Wat wel? Hier heb ik nu eerlijk gezeg niet 1,2,3 antwoord op. Deze discussie zal niet zomaar stoppen: de wereld draait door maar het Sinterklaasfeest staat al te lang stil.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood
    • Tegenwoordigheid van geest
    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta
    • Het jaar 2023 – dag 38 -ziekzwakmisselijk (2)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens