• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Tientallen niet-bestaande mensen aangespoeld

15 oktober 2013 door Paul de Blot

Tientallen doden zijn in Italië aangespoeld. Het zijn illegalen, een modern juridisch begrip dat stamt uit de koloniale tijd. Illegalen zijn mensen die eigenlijk niet bestaan. In Amsterdam leven ook illegalen. Ze horen hier niet thuis, ze horen in een ander land. Dus bestaan ze niet voor de Nederlandse wet. Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat bestaande mensen van vlees en bloed voor de staat niet bestaan. Ze zijn gewoon dood. Als bijvoeglijk naamwoord komt erbij dat ze eigenlijk crimineel zijn. Hun bestaan in Nederland is een misdaad. Ik vraag me af of dit de taal van een rechtsstaat is die opkomt voor de rechten van de mens. Nederland noemt zich een rechtsstaat, daar is Nederland trots op. Die heeft zeker veel goeds tot stand gebracht, maar toont nu trekken van erosie als gevolg van partijbelangen.

Voor de Tweede Oorlog kon je als Europeaan naar praktisch alle koloniale gebieden gaan en je met hun goederen verrijken. Ook Nederland heeft daar flink gebruik van gemaakt. Zelfs mensen waren niet veilig. Nederland is rijk geworden door het voormalige Oost- en West- Indië. Ook hun handel in slaven heeft het nodige geld opgebracht. De inheemse volkeren hebben ook in zekere mate kunnen profiteren van de Europese rijkdommen: de kruimels van de tafel van de kolonisten. De mensen in de gekoloniseerde gebieden beseften dat Europa het land was van melk en honig. Hun ideaal was vaak daar ook ooit heen te gaan. Nederland was voor de Oost en de West eveneens het land van hun idealen.

Na de wereldoorlog werd alles anders. De mensen van koloniale volkeren werden volgens de wet als minderwaardig beschouwd en illegaal als ze nog niet gelegaliseerd waren. Ze bestaan eigenlijk niet maar de Nederlandse wet kan ze legaal maken en ze zo doen bestaan. Dit recht over leven en dood is een goddelijk recht. Aangezien illegalen geen rechten hebben kunnen ze ook niet rekenen op een menselijke bejegening. De vraag is: zijn de mensen hier in strijd met het recht of is de wetgeving dat? Het gaat namelijk om mensen die recht hebben op een menselijk bestaan. Het is een goed teken dat er mensen zijn die zich medeverantwoordelijk voelen voor het bestaande onrecht en ervoor strijden dat ook deze illegalen recht hebben om mens te zijn. Het uiteindelijk criterium van een rechtsstaat is het recht van de mens en de menselijkheid.

www.pauldeblot.nl

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Paul de Blot Tags: doden, illegalen, Italië, menselijkheid, Nederlandse wet, Paul de Blot

Lees ook:

  1. De zakelijke kroning en de uitstraling van warme menselijkheid
  2. Wat doe ik zelf om het welzijn van mijn omgeving te vergroten?
  3. Politiek en bedrijfsleven: meer aandacht voor het gezin
  4. Mandela en het geheim van zijn leiderschap

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Menno Prins zegt

    15 oktober 2013 om 14:42

    “Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat bestaande mensen van vlees en bloed voor de staat niet bestaan. Ze zijn gewoon dood.” Een dode bestaat volgens de wet wel: als stoffelijk overschot. Wanneer er aan de Noordzeekust een lijk aanspoelt, zal niemand beweren dat dat lijk daar illegaal ligt te zijn. Wanneer niemand het lichaam opeist, krijgt het van staatswege een keurige, zij het sobere begrafenis. Dat is méér dan waarop een illegaal mag hopen, althans zolang hij of zij leeft. M.a.w., een illegaal is minder dan een willekeurig stoffelijk overschot! Ik schaam mij daar als staatsburger diep voor.

    Wanneer dringt het besef eens bij de overheid en alle “trots op Nederland” zijnde burgers door dat de Nederlanders ooit zelf volslagen Illegaal waren in “De Parel van Smaragd”; in Suriname en in het Caraïbisch gebied? En ook in Zuid Afrika…

    Ik heb grote bewondering voor de Maori die enkele jaren geleden vanaf een zeeschip in een roeibootje naar de Engelse kust voer, daar zijn vlag plantte en riep: “Ik verklaar dit eiland als toebehorende aan de Maori’s”. Hulde! Het is precies wat Nederlandse ontdekkings-reizigers en kolonisten vroeger deden: claimen. De wereld is van alle mensen, of van niemand. En de levenden hebben m.i. meer rechten dan de doden. Kom op Nederlandse overheid, zijn jullie nou zo dom, of ben ik zo snugger?

  2. Annemiek Deerenberg zegt

    15 oktober 2013 om 16:34

    Ik kan alleen maar hopen dat steeds meer mensen er zo over gaan denken.

  3. hridayartha zegt

    15 oktober 2013 om 19:56

    Mensen die niet bestaan en schulden met hyperbestaan, die alles wat bestaat opslokken.

  4. Tom zegt

    15 oktober 2013 om 21:37

    Ze bestaan wel degelijk. Ze zijn geïdentificeerd als illegalen……..

  5. Sjoerd zegt

    16 oktober 2013 om 18:00

    Alle zogenaamde autochtone Nederlandse families stammen af van gelukszoekers van elders. Van mijzelf komen voorouders uit Friese, Duitse (18de en 19de eeuw) en Franse (17de eeuw) streken, in een tijd dat grenzen nog niet zo nationalistisch en zeer transparant waren.
    Ikzelf en mijn zoons en kleinzoons dragen te midden van onze z.g. blonde Europese haardos 1 zwarte kroeshaar, is dat niet komisch?
    Zij waren zeer welkom om bij te dragen aan de opbouw van een economie, waar nu anderen van uitgesloten en door uitgebuit worden.
    Als we maar ver genoeg teruggaan,vinden wij onze gezamenlijke herkomst in 1 grote klont protoplasma.
    Gastvrijheid en delen van welvaart, welzijn en geluk zou ons “nationale” streven moeten zijn.
    Dan kun je nieuwkomers uit nodigen ook deel te nemen en bij te dragen.

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • De smaak van niet-weten
  • Het jaar 2021 – dag 62 – schoenloos
  • Van de in totaal 330 – 153 boeddhistische monniken testen corona positief in Himachal Pradesh
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – hatha yoga (deel 3)

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens