• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Paul de Blot » Wat doe ik zelf om het welzijn van mijn omgeving te vergroten?

Wat doe ik zelf om het welzijn van mijn omgeving te vergroten?

17 juni 2013 door Paul de Blot

Democratie vormt de grondslag van de Nederlandse politiek, maar jammer genoeg zijn we ons van haar geestelijke kracht niet altijd bewust. Bij democratie gaat het uiteindelijk om het streven naar het menselijk welzijn van het volk, door het volk. Het gaat om de bezielende kracht van het volk dat zich laat leiden door zijn diepste verlangen. Deze droom vindt zijn uitdrukking in beleid waarin de mensen tot hun recht kunnen komen.

Het probleem hierbij is echter dat elk mens uniek is en dat ook elke groep mensen verschilt van de andere. Goed beleid houdt rekening met deze verschillen. Eén van de grootste valkuilen is de zucht naar macht, die wordt ingegeven door het streven naar geld en rijkdom. Het gevaarlijkste virus van de democratie is macht. Geld is het belangrijkste middel om macht te verwerven.

Bij politieke partijen is dit streven naar macht duidelijk. Het uitoefenen van macht is het voornaamste motief bij de meest belangrijke beslissingen. Daarbij speelt geld meestal de hoofdrol. Wanneer besloten wordt tot bezuiniging mag dat niet ten koste gaan van de menselijke waardigheid.

Macht is het gevaarlijkst in haar anonieme vorm van bureaucratie. Daar gaat zij vaak gewetenloos te werk zonder mogelijkheid van ruggespraak. Ze wordt door niemand gedragen maar wel hardhandig uitgevoerd. Dat zien we bij het probleem van de asielzoekers die het land moeten verlaten maar niet terug kunnen. Dat zien we bij gezinnen die geen geld hebben en het huis worden uitgezet. Iedereen die dat aan den lijve meemaakt ervaart de onmenselijkheid van de bureaucratische macht zonder er iets tegen te kunnen doen. De Bosjesmannen die eeuwenlang weten te overleven in het moeilijke woestijngebied van de Kalahari, hanteren het wijze principe dat macht en rijkdom nooit in handen van één persoon mogen vallen. Het leiderschap valt bij jacht op de beste jager, bij droogte op de vrouw met de beste ervaring in het zoeken naar eetbare knollen.

Democratie is geen eenzijdig recht op medezeggenschap, op welzijn en op menselijkheid, want ze heeft ook de keerzijde van verantwoordelijkheid om daar zelf aan bij te dragen. Wat doe ik zelf om het welzijn van mijn buurman of collega te bevorderen? Wat doe ik zelf om het welzijn van mijn omgeving te vergroten? Democratie betekent niet alleen dat we leven in een rechtstaat, maar ook dat we gericht moeten zijn op het welzijn van elkaar.

Democratie is ook geen begrip dat voor eens en voor altijd is vastgelegd. De omgeving verandert voortdurend, vaak heel sterk. De mentaliteit van de mensen is bij elke generatie en culturele gemeenschap anders. De invloed van de media, de reismogelijkheden en de technologie zijn vaak diep ingrijpend. Democratie is een blijvende zoektocht naar een menselijk klimaat, dat voortdurend bedreigd wordt en steeds hersteld moet worden. Het gaat om een spirituele kracht die ons bewust maakt dat we voor elkaar verantwoordelijk zijn.

Paul de Blot

 

 

 

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: democratie, macht, menselijkheid, Paul de Blot, waardigheid, welzijn

Lees ook:

  1. De zakelijke kroning en de uitstraling van warme menselijkheid
  2. Democratie als zinsgeving
  3. Paul de Blot – Nederland met een hoge welvaart maar laag welzijn
  4. Democratie als wetgeving of bestuur?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
    • Renske – haiku
    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.
    • Kleefkracht
    • Het ene bewustzijn is het andere (niet)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.