• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Meditatief lopen om de Boeddha dhamma toe te passen op lichaam en geest

Meditatief lopen om de Boeddha dhamma toe te passen op lichaam en geest

1 februari 2025 door de redactie

De leer van de Boeddha (of Boeddha dhamma) benadrukt de diepe onderlinge verbondenheid tussen lichaam en geest, zowel als bron van lijden als als pad naar bevrijding. In de boeddhistische spiritualiteit wordt het lichaam niet gezien als iets dat moet worden verworpen, maar eerder als een vat voor mindfulness en inzicht. De beoefening van mindfulness (sati) speelt een cruciale rol in het harmoniseren van lichaam en geest.

Hardlopen sluit, wanneer het met mindfulness benaderd wordt, nauw aan bij de leer van de Boeddha dhamma over lichaam en geest. Tijdens het hardlopen wordt men zich scherp bewust van lichamelijke gewaarwordingen – ademhaling, hartslag, spierbeweging en vermoeidheid – wat de Boeddha’s nadruk op mindfulness van het lichaam (kayanupassana) weerspiegelt. Tegelijkertijd is de geest bezig met het observeren van gedachten, emoties en mentale weerstand, zoals mindfulness van de geest (cittanupassana). De vergankelijkheid (anicca) van lichamelijke gewaarwordingen en verschuivende mentale toestanden wordt duidelijk, wat onthechting en acceptatie leert in plaats van je vast te klampen aan comfort of je te verzetten tegen ongemak. Hardlopen kan gelijkmoedigheid (upekkha) cultiveren, omdat de beoefenaar leert om te stromen met de ervaring in plaats van overweldigd te worden door voorbijgaande pijn of plezier.

Huidig bewustzijn

Bovendien bevordert de ritmische, meditatieve aard van hardlopen het huidige bewustzijn, waardoor de illusie van een gefixeerd zelf (anatta) wordt opgelost en er een staat van eenheid ontstaat tussen beweging en mindfulness. Op deze manier kan hardlopen dienen als een dynamische meditatie, die het pad van de Boeddha belichaamt van zelfdiscipline, bewustzijn en bevrijding van geestelijk lijden.

Met deze principes in gedachten organiseert de Internationale Boeddhistische Confederatie (IBC) in samenwerking met het Bodhgaya Marathon Comité (BMC) en met steun van de regering van Bihar de tweede editie van de Bodhgaya Marathon (Run for Global Peace) op zondag 16 februari 2025 in Bodhgaya, Bihar, India. De inspanning is gericht op het induceren van mededogen onder de mensen, de samenleving en daarmee het versterken van de noodzaak van eenheid en vreedzame co-existentie te midden van allerlei natuurlijke en door de mens veroorzaakte complexiteiten waarmee de wereld vandaag de dag wordt geconfronteerd.

Doelgerichte uitdaging

Het verschil tussen hardlopen en een marathon zit hem in het doel, de intensiteit en de inzet. Terwijl hardlopen een algemene activiteit is waarbij je je te voet in een rustig tempo voortbeweegt, voornamelijk voor je conditie, geestelijk welzijn of plezier, vereist een marathon een rigoureuze training, uithoudingsvermogen en mentale veerkracht. In tegenstelling tot gewoon hardlopen vereist een marathon een strategisch tempo, hydratatie en energiebeheer om uitputting te voorkomen. Het voltooien van een marathon wordt vaak gezien als een test van fysieke en mentale grenzen, waarvoor discipline en doorzettingsvermogen nodig zijn. Terwijl hardlopen spontaan en ontspannen kan zijn, is een marathon een doelgerichte uitdaging die mensen voorbij hun comfortzone dwingt, vaak leidend tot persoonlijke transformatie en een dieper begrip van volharding en vergankelijkheid, net als de leer van de Boeddha over geduld en uithoudingsvermogen.

De Bodhgaya Marathon route is ontworpen als een heilige pelgrimstocht, die de loper langs plaatsen van religieuze betekenis voert die de essentie van spiritualiteit in het gebied hebben gevormd. Naast het bevorderen van de wereldvrede, heeft het evenement een uitgebreid doel om de dorpen en wegen te ontwikkelen die verbonden zijn met de marathonroute, die ook belangrijke locaties zijn die bezocht en bewoond werden door de Boeddha, zoals Sujata Stupa, Dungeshwari, Dharmaranya Tempel enz. Het evenement kan ook worden gezien als een poging om een ‘out of the box’-praktijk van de Boeddha dhamma te projecteren en hoe India daarin het voortouw kan nemen op het heilige land van verlichting.

Bron Pressrelease

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Mindfulness Tags: bewustzijn, dharma, gelijkmoedigheid, hardlopen, lichaam en geest, pijn, plezier, spiritueel

Lees ook:

  1. Zin en onzin
  2. Boekbespreking – Ontspannen in schoonheid
  3. Giving it all away
  4. Boeken – Voorbij Mindfulness – Dr. Joey Weber

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.