• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nathan – Wereldleraar

Nathan – Wereldleraar

23 januari 2025 door gastauteur

In mijn ogen waren Boeddha, Christus en Jiddu Krishnamurti wereldleraren. Ontwaakte mensen die hun leringen – gratis – onder de aandacht brachten. Alle drie brachten ze de boodschap van liefde en geweldloosheid.

Tekst Nathan Rozenhart

Ze spraken over de innerlijke transformatie van de mens. Zagen de ware revolutie zich eerst innerlijk voltrekken in de plaats van via de politiek. Binnen de politiek gaat het altijd over, dat het ene minder slecht is dan het andere. Er bestaan geen goede politici in mijn ogen enkel minder slechte.

Boeddha, Christus en Jiddu Krishnamurti (hier als belangrijke voorbeelden) wilden niet heersen over andere mensen. Zagen de enkeling. Wilden spreken met de enkeling. Alleen een goed mens kan goed doen. Politiek betreft de massa en nationalisme.

Bijna heel mijn leven ben ik tegen politieke overheersing geweest. De politiek die beslist wat goed en kwaad is voor de burger. Die mensen vrijspreekt of veroordeelt overeenkomstig politiek belang.

Alleen de nieuwe mens kan garant staan voor echte verandering. Maar hoeveel goede mensen heb je nodig om de samenleving volledig positief te veranderen? In de plaats van te kruipen achter de teevee en te schreeuwen tegen het beeldscherm, waar je bijvoorbeeld mannen achter een bal ziet rennen, sport ik liever zelf.

In de plaats op een of andere politieke partij te stemmen, stem ik liever geheel op mezelf. Ja, wees de verandering die je wil zien in de wereld.

Hoeveel mensen geloven niet in dierenbescherming en stemmen daarvoor maar eten echter gewoon regelmatig hun stukje vlees, nietwaar? De mens is gespleten.

Een wereldleraar heeft het medicijn voor zichzelf gevonden tegen gespletenheid, innerlijke strijd. Hij/zij omvat de gehele aarde met zijn liefde en wijsheid. Een waarlijk wereldburger, zogezegd.

Geen nationalist. Maar iemand die spreekt van een ander rijk. Waar je vanzelfsprekend deel aan kan hebben, hier en nu. Zoals Christus in zijn tijd zei: ‘Het rijk grijpt om zich heen maar mensen zien het niet.’ De wonderbaarlijke genezingen zag hij dan ook als een teken, uiting van de aanwezigheid van dat geestelijk rijk.

Boeddha koos niet voor het rijk van zijn vader. Hij werd niet zijn opvolger, terwijl zijn vader dat had gewild. Boeddha verliet zelfs zijn jonge vrouw en kind!…

Zelfs Christus leerde: Als je God niet liefhebt boven je eigen familie ben je Hem niet waardig.

Hoe groot is onze liefde voor de Waarheid? Ook Jiddu Krishnamurti sprak daar herhaaldelijk over. De Waarheid zal je vrijmaken.

Klamp je niet vast aan Boeddha, Christus en/of Jiddu Krishnamurti (hier als belangrijke voorbeelden). Een wereldleraar komt niet om aanbeden te worden en overladen met goud en kostbaarheden. Hij/zij is tijdloos. Het licht dat schijnt in de duisternis. Er wordt niet gestreden tegen het vlees maar tegen de geest.

De wereldleraar is hardnodig. ‘Verandering is dringende noodzaak,’ zoals Krishnamurti zei. Van dat alles wat nu gebeurt in de wereld, zijn we allen verantwoordelijk.

‘Haat verdrijft nimmer haat, dat is een universele wet.’- Boeddha.

Vrede is geen moment tussen twee oorlogen maar de verandering van ons hart.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Nathan, Politiek Tags: Boeddha, Christus en Jiddu Krishnamurti, haat, mens, transformatie, verandering, vrede, wereldleraren

Lees ook:

  1. Ruzie in de sangha van Kosambi (deel 2)
  2. Nathan – Staat de wereld in brand?
  3. Het jaar 2024 – dag 51 – gewoondoen
  4. ‘Boeddhisme laat wereld zien hoe sektarisme tegen te gaan’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.