In mijn ogen waren Boeddha, Christus en Jiddu Krishnamurti wereldleraren. Ontwaakte mensen die hun leringen – gratis – onder de aandacht brachten. Alle drie brachten ze de boodschap van liefde en geweldloosheid.
Ze spraken over de innerlijke transformatie van de mens. Zagen de ware revolutie zich eerst innerlijk voltrekken in de plaats van via de politiek. Binnen de politiek gaat het altijd over, dat het ene minder slecht is dan het andere. Er bestaan geen goede politici in mijn ogen enkel minder slechte.
Boeddha, Christus en Jiddu Krishnamurti (hier als belangrijke voorbeelden) wilden niet heersen over andere mensen. Zagen de enkeling. Wilden spreken met de enkeling. Alleen een goed mens kan goed doen. Politiek betreft de massa en nationalisme.
Bijna heel mijn leven ben ik tegen politieke overheersing geweest. De politiek die beslist wat goed en kwaad is voor de burger. Die mensen vrijspreekt of veroordeelt overeenkomstig politiek belang.
Alleen de nieuwe mens kan garant staan voor echte verandering. Maar hoeveel goede mensen heb je nodig om de samenleving volledig positief te veranderen? In de plaats van te kruipen achter de teevee en te schreeuwen tegen het beeldscherm, waar je bijvoorbeeld mannen achter een bal ziet rennen, sport ik liever zelf.
In de plaats op een of andere politieke partij te stemmen, stem ik liever geheel op mezelf. Ja, wees de verandering die je wil zien in de wereld.
Hoeveel mensen geloven niet in dierenbescherming en stemmen daarvoor maar eten echter gewoon regelmatig hun stukje vlees, nietwaar? De mens is gespleten.
Een wereldleraar heeft het medicijn voor zichzelf gevonden tegen gespletenheid, innerlijke strijd. Hij/zij omvat de gehele aarde met zijn liefde en wijsheid. Een waarlijk wereldburger, zogezegd.
Geen nationalist. Maar iemand die spreekt van een ander rijk. Waar je vanzelfsprekend deel aan kan hebben, hier en nu. Zoals Christus in zijn tijd zei: ‘Het rijk grijpt om zich heen maar mensen zien het niet.’ De wonderbaarlijke genezingen zag hij dan ook als een teken, uiting van de aanwezigheid van dat geestelijk rijk.
Boeddha koos niet voor het rijk van zijn vader. Hij werd niet zijn opvolger, terwijl zijn vader dat had gewild. Boeddha verliet zelfs zijn jonge vrouw en kind!…
Zelfs Christus leerde: Als je God niet liefhebt boven je eigen familie ben je Hem niet waardig.
Hoe groot is onze liefde voor de Waarheid? Ook Jiddu Krishnamurti sprak daar herhaaldelijk over. De Waarheid zal je vrijmaken.
Klamp je niet vast aan Boeddha, Christus en/of Jiddu Krishnamurti (hier als belangrijke voorbeelden). Een wereldleraar komt niet om aanbeden te worden en overladen met goud en kostbaarheden. Hij/zij is tijdloos. Het licht dat schijnt in de duisternis. Er wordt niet gestreden tegen het vlees maar tegen de geest.
De wereldleraar is hardnodig. ‘Verandering is dringende noodzaak,’ zoals Krishnamurti zei. Van dat alles wat nu gebeurt in de wereld, zijn we allen verantwoordelijk.
‘Haat verdrijft nimmer haat, dat is een universele wet.’- Boeddha.
Vrede is geen moment tussen twee oorlogen maar de verandering van ons hart.
Geef een reactie